کد خبر: ۲۱۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 13
برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت بیشترین عنصر تاثیرگذار خود فرد یا بیمار است. بر همین اساس یکی از محورهای ما آموزش است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح نحوه ارائه خدمات در کلینیک‌های دیابت، گفت: دیابت هزینه دیگری تحت عنوان هزینه نامحسوس نیز دارد؛ منظور از هزینه نامحسوس، وقت و شرایط روحی است که بیمار برای درمانش استفاده می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر انسیه نسلی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: بیماری دیابت یک بیماری مزمن است. کلینیک‌های دیابت بسیاری از شرایط و جنبه‌های مختلف را برای کاهش هزینه‌های درمانی دیابت برای بیمار ایجاد می‌کنند.

بیماری دیابت هزینه‌های زیادی چه مستقیم و چه غیرمستقیم را به دنبال دارد. منظور از هزینه مستقیم همان هزینه‌های ناشی از درمان است و هزینه‌های غیر مستقیم شامل غیبت از کار، از کارافتادگی زودرس و ... است.

وی افزود: دیابت هزینه دیگری تحت عنوان هزینه نامحسوس دارد. منظور از هزینه نامحسوس، وقت و شرایط روحی است که بیمار برای درمانش استفاده می‌کند. بسیاری از بیماران دیابتی از درمان دلسرد شده و به دلیل وقت‌گیر بودن آن از ادامه درمان<cure> خود سر باز می‌نهند. کلینیک‌های دیابت از میزان هزینه‌های نامحسوس نیز می‌کاهد.

بر همین اساس بیماران دیابتی زمان مراجعه به کلینیک‌ها علاوه بر ویزیت و درمان متداول دیابت از نظر تغذیه، برنامه غذایی مناسبی دریافت می‌کنند و معایناتی از قبیل معاینات چشمی، کلیه<Kidney>، قلبی و ... برای آنها انجام می‌شود. همچنین برخی از بیماران از لحاظ روحی دچار آسیب می‌شوند و نیازمند مشاوره هستند که این کلینیک‌ها برنامه‌های مشاوره‌ای نیز در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

نسلی با بیان اینکه در کلینیک‌های دیابت خدمات بر اساس استاندارد ملی هستند، گفت: بر اساس مطالعات درمان‌های دارویی و داروهای جدید حدود 0.6 درصد در کاهش قند سه ماهه فرد موثر هستند. این در حالیست که توانمندسازی بیمار و کنترل درست از طریق تغییر شیوه زندگی می‌تواند 0.5 درصد در کاهش قند سه ماهه موثر باشد. با این تفاوت که در این روش از عوارض دارویی دیگر خبری نیست.

وی افزود: در این کلینیک تمام اطلاعات بیمار ثبت می‌شود و بر اساس همین اطلاعات، پژوهش‌هایی برای کنترل و کاهش دیابت انجام می‌شود که برای کارآمدی زندگی بیماران موثر است.

در ادامه دکتر ضیایی - موسس کلینیک دیابت یاس، گفت: این کلینیک خصوصی است، اما الگویی که در آن ارائه می‌شود بر اساس الگوی خدمات درمانی است. این کلینیک بر سه محور درمان، آموزش و پژوهش فعالیت می‌کند. در این کلینیک بخش‌های گوناگونی مانند چشم، مغز و اعصاب، کلیه و مجاری ادرار و همچنین داروخانه وجود دارد و هر چه که یک بیمار دیابتی برای درمان به آن نیاز دارد، در این کلینیک فراهم شده است.

وی با بیان اینکه دیابت یک بیماری بیمار محور است، گفت: برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت بیشترین عنصر تاثیرگذار خود فرد یا بیمار است. بر همین اساس یکی از محورهای ما آموزش است. آموزش‌های ما هم به صورت فردی و هم گروهی انجام می‌شود.

بر اساس این آموزش‌ها می‌خواهیم نگرش بیمار را نسبت به بیماری تغییر دهیم تا درمان موثرتر باشد. همچنین در این کلینیک ثبت داده‌ها انجام می‌شود و بر اساس همین ثبت داده‌ها، کارهای پژوهشی ما شکل می‌گیرد. کلینیک‌های خصوصی با توجه به اینکه سلایق بیماران در ارائه خدمات گوناگون است، می‌توانند بخشی از این سلایق را پوشش دهند. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: