کد خبر: ۲۱۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 13
در مقایسه با کشورهای همسایه، ایران جزو کشورهای بحرانی در این زمینه محسوب نمی‌شود؛ اگرچه حدود ۲۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در ایران به دلیل آلودگی هوا است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران رو به افرایش است، گفت: آلودگی هوا ششمین عامل مرگ و میر در ایران به ویژه میان مبتلایان به سرطان و بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود.

‌به گزارش شفاآنلاین، دکتر کامران باقری‌لنکرانی سه‌شنبه ۲۲ آبان در کنفرانسی خبری،  با تاکید بر اینکه باید در خصوص آلودگی هوا دقت عمل بیشتری داشت، افزود: در مقایسه با کشورهای همسایه، ایران جزو کشورهای بحرانی در این زمینه محسوب نمی‌شود؛ اگرچه حدود  ۲۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در ایران به دلیل آلودگی هوا<air pollution> است.

وی با اشاره به برگزاری هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان، گفت: موضوع محوری هفتمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان را مخاطرات محیطی و سلامت زنان اعلام و اضافه کرد: زندگی مدرن فعلی و وجود مواد صنعتی، انسان‌ها را نسبت به گذشته در معرض خطرات جدی قرار داده است.

وی با اشاره به ارائه ۴۰ سخنرانی شفاهی برگزیده در این سمینار دو روزه، گفت: مجموعا ۴۶۳ مقاله به دبیرخانه سمینار ارسال شده که ۳۳۰مقاله پس از داوری نهایی به شکل پوستر و سخنرانی در این سمینار ارائه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آلودگی‌های صوتی به ویژه در شهرهای بزرگ را از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های سلامت روان<Fluent> عنوان و اضافه کرد: در این سمینار تلاش خواهیم کرد تا از جنبه‌های مختلف به این موضوع بپردازیم.

لنکرانی با بیان اینکه غذا لازمه زندگی است و باید با کمترین مخاطره جانی برای انسان عرضه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد از خوردن غذاهای سنتی فاصله گرفته‌اند و با یک نوع افراط و تفریط در مصرف غذاهای تراریخته مواجه شده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورهای اروپایی که خود منشا تولید غذاهای تراریخته محسوب می‌شوند، منع تولید و مصرف این نوع غذاها اعلام شده؛ البته ایمنی بعضی از غذاهای تراریخته هم اثبات شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: در بعضی از تحقیقات ثابت شده که مصرف برخی از غذاها بر روی سلامت زنان به ویژه نازایی آنها اثرگذار است و در این سمینار نیز افزودنی‌های غذایی مانند سموم و آلاینده‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

لنکرانی با ابراز خرسندی از اجرای دستورالعمل‌های قوی توسط وزارت جهاد کشاورزی در مورد منع استفاده از سموم آلاینده‌ در تولید محصولات غذایی، گفت: نگرانی‌ بابت سموم و کود قاچاق در ایران همچنان وجود دارد که خطراتی مانند دیابت، چاقی و کبد چرب را به دنبال دارد.

وی همچنین پلاستیک و صنایع مرتبط با آن را از آلاینده‌های مهم برشمرد و گفت: حتی بهترین نوع پلاستیک‌ها هم بی‌خطر نیست و باید تا حد امکان مصرف آن را کاهش داد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه گیاهان دارویی و دقت بر نحوه صحیح مصرف آنها از موضوعاتی است که در سمینار سلامت زنان به آن توجه خواهد شد، گفت: برخی تصور می‌کنند که همه گیاهان دارویی ایمن است در حالی‌که اگر درست و به موقع مصرف نشوند، خطرساز هم خواهد بود.

لنکرانی اضافه کرد: به عنوان مثال از گل گاوزبان برای آرامش قلب و اعصاب به شکل دمنوش استفاده می‌شود که اگر مصرف این گیاه به بیش از یکبار در هفته برسد، امکان بروز بیماری‌های کبدی و نارسایی‌های کبدی به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: در این سمینار که رویکرد آگاهی بخشی و شناخت مخاطرات موجود و مقابله با آنها دنبال می‌شود، یک میزگرد با همکاری قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم براساس مستندات علمی و قانون اساسی برگزار خواهد شد و چگونگی تاثیرگذاری و برخورد با مخاطرات محیطی به ویژه در بخش سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: