کد خبر: ۲۱۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 10
شایع‌ترین علت قطع عضو در کل دنیا بعد از تصادفات و سوانح، دیابت است. برای پیشگیری از چنین حادثه‌ای در مرحله اول شناسایی زخم و تاول در پاهای دیابتی است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس برنامه کنترل کشوری دیابت گفت: سال‌هاست جهت پوشش بیمه‌ای نوارهای قندی بیماران دیابت نوع یک، تلاش کرده‌ایم، اما این موضوع ملزم به شرط و شروطی بود و اکنون این امکان فراهم شده است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علیرضا مهدوی در نشست خبری هفته ملی دیابت گفت: حدود ۱۷۰ هزار بیمار دیابتی نوع یک در کشور داریم.  طی شش ماهه اول امسال بیش از ۴۰ هزار بیمار دیابت نوع یک به سامانه یکپارچه وزارت بهداشت (پرونده الکترونیک سلامت) مراجعه و خدمات ما را دریافت کرده‌اند.

متاسفانه امروزه در کودکان که همیشه شاهد دیابت نوع یک بوده‌ایم، به دلیل تغییر سبک زندگی<life style>، چاقی و تغذیه نامناسب شاهد شیوع دیابت نوع دو نیز هستیم.

تلاش برای پوشش بیمه‌ای نوارهای قندی بیماران دیابتی

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن داروهای دیابتی گفت: ما سال‌هاست برای اینکه نوارهای قندی بیماران دیابت نوع یک تحت پوشش بیمه قرار گیرد، تلاش کرده‌ایم اما این موضوع ملزم به شرط و شروطی بوده است و این شرط، رجیستری خوب برای ثبت بیماران دیابتی تیپ یک است که در حال حاضر این امکان فراهم شده است.

وضعیت پوشش بیمه‌ای داروهای دیابت

مهدوی ادامه داد: در کنار آن نیز آموزش نقش بسیار مهمی دارد. همچنین تقریبا همه داروهای دیابتی در کشور ما تحت پوشش بیمه هستند و بعضی از این داروها تا ۹۰ درصد پوشش بیمه‌ای دارند که قرار بوده این پوشش تا ۷۰ درصد کاهش یابد که باز در مقایسه با دنیا تحت حمایت خوبی قرار دارد. در خصوص آموزش نیز از سال‌های قبل پزشکان را به صورت حضوری یا غیرحضوری آموزش می‌دهیم. همچنین برای ارائه خدمات در سطح یک نیز برای پزشکان عمومی آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه "ایراپن" نیز بسیاری از بیماری‌های دیابتی شناسایی می‌شوند، گفت: در حال حاضر بیماران فشار خونی و دیابتی را می‌توانیم با برنامه خطر ۱۰ ساله سکته‌های قلبی شناسایی کنیم. همچنین امسال و سال آینده "خانواده"،  با عنوان نقش کلیدی در کنترل دیابت شناخته شده است که طی آن ما برنامه و طرح جدیدی را برای این گروه که از ما خدمتی نمی‌گیرند، مهیا کرده‌ایم. طبق این برنامه واحدهای سیار آموزشی برای آموزش خانواده‌ها برای پیشگیری و کنترل دیابت را راه‌اندازی کردیم و برای اولین بار به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی فرستادیم.

افزایش ۲۵۰ درصدی ابتلا به دیابت

مهدوی با بیان اینکه دنیا با ۱۷۷ میلیون نفر دیابتی پا به قرن ۲۱ گذاشت، گفت: در حال حاضر ما افزایش ۲۵۰ درصدی ابتلا به دیابت را داریم که عمده آن دیابت نوع دو بوده است. در حال حاضر ۴۲۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند. این افزایش ۲۵۰ درصدی به دلیل تغییر در سبک زندگی، نوع و شرایط زندگی بوده است. بر همین اساس تمرکز اصلی ما روی تغذیه سالم و فعالیت بدنی کافی در کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: هدف اصلی ما توقف شیوع و رشد چاقی<Obesity> و دیابت تا سال ۱۴۰۴ است. سالانه حدود یک درصد شاهد بروز دیابت هستیم. بر اساس آخرین مطالعات، ۳۰ درصد جمعیت بزرگسالان یا دیابتی هستند یا سه تا پنج سال آینده تعداد زیادی از آنها به دیابت مبتلا می‌شوند. برای کاهش ابتلا به دیابت توصیه ما این است که افراد چاق تا هفت درصد وزن خود را کاهش دهند، ۱۵۰ دقیقه در سه تا پنج نوبت در هفته فعالیت بدنی کافی داشته باشند و تغذیه صحیح و مناسبی داشته باشند. با رعایت این نکات، ۲۰ درصد خطر ابتلا به دیابت در این افراد کاهش می‌یابد.

دیابت؛ شایع‌ترین علت قطع عضو در دنیا

رئیس برنامه کنترل کشوری دیابت درباره قطع عضو در بیماران دیابتی، گفت: شایع‌ترین علت قطع عضو در کل دنیا بعد از تصادفات و سوانح، دیابت است. برای پیشگیری از چنین حادثه‌ای در مرحله اول شناسایی زخم و تاول در پاهای دیابتی است. یک دیابتی باید با کوچک‌ترین زخمی در پا،  به آن توجه و آن را درمان کند. همچنین خانه‌های بهداشت، مراقبین سلامت و پزشکان باید در هر بازدید افراد دیابتی، پای آنها را نیز معاینه کنند.

مهدوی ادامه داد: شواهدی وجود دارد که برخی کشورها روند رشد دیابت را متوقف کرده‌اند که این اقدام از غرب شروع شده و در حال حاضر به شرق رسیده است. هدف ما نیز برای کنترل و پیشگیری دیابت جلوگیری از مرگ افراد ۳۰ تا ۷۰ سال است. بر همین اساس مداخلاتی در بسته خدمات سطح یک ایجاد کردیم و سعی داریم شیب ابتلا به دیابت را کم کنیم. دیابت مانند فشار خون با خوردن یکی - دو قرص درمان و کنترل نمی‌شود،  بلکه نیازمند تغییر شیوه زندگی و آموزش و افزایش آگاهی عموم است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: