کد خبر: ۲۱۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 07
امروزه ریزش مو در سنین پایین تر نسبت به گذشته دیده می شود وافراد زیادی تمایل دارند تا منطقه بی مو یا کم موی سر خود را دوباره به شکل اول برگردانند اما برای کاشت مو، محدودیت هایی وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>کاشت مو یکی از جراحی های زیبایی پرطرفدار در بین مردان است که هر روز در حال پیشرفت است، در ادامه جدیدترین و رایج ترین روش های کاشت مو را بیان می کنیم


به گزارش شفا آنلاین:امروزه ریزش مو در سنین پایین تر نسبت به گذشته دیده می شود وافراد زیادی تمایل دارند تا  منطقه بی  مو یا کم موی سر خود را دوباره به شکل اول برگردانند اما برای کاشت مو، محدودیت هایی وجود دارد . روش های متنوع کاشت مو <Hair transplantation>هر کدام مزایا ومعایب خود را دارد که بهتر است با متخصص درباره آن مشورت شود.

کاشت مو به جراحی گفته می شود  که  درآن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهداکننده به ناحیه درحال ریزش یا خالی شده برده می‌شود. می توان از این روش برای بازسازی ابرو، مژه و محاسن هم استفاده کرد. در هر پیاز مو یک تا ۴ رشته مو رشد می‌کند. امروزه در پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت مو، پیاز مو را دست نخورده انتقال می‌دهند. نتیجه این کار ظاهر طبیعی تر موهای کاشته شده‌است.در ادامه به نکاتی درباره  ریزش مو و مزایا و معایب روش های مختلف کاشت مو می پردازیم.


علت ریزش مو

 یکی از اصلی‌ترین علت‌های ریزش مو چه در خانم‌ها و چه در آقایان، عوامل ارثی است.

کاشت مو چگونه تعریف می شود؟

با توجه به پیشرفت فناوری های علم پزشکی، راه درمان برای موهای از دست رفته کاشت مو است. این پیوند با کمک پیوند موی  طبیعی در بخش های مختلفی همانند  ابرو ، سر، ریش و حتی سبیل انجام می شود. کاشت مو جزو عمل های سرپایی است و بسته به شرایط فرد پیوند شده و شیوه جراحی به کار رفته، دوران نقاهت آن متفاوت است.


کاشت مو به روش SUT

کاشت مو SUT فرایندی است که در آن همانند روش های رایج جراحی، به جا ماندن اسکار، درد، تورم و درنهایت تراکم کم دیده نمی شود.


مزیت های کاشت مو به روش SUT

این روش بدون بیهوشی و جراحی و توسط دستگاه مخصوصی انجام می شود و این قابلیت را دارد که نسبت به روش های دیگر، کاشت مو 3 برابر بیشتر است. این روش توسط دستگاه انجام می شود اما نوع کاشت به صورت طبیعی است یعنی به صورت منظم و یک دست انجام نمی شود و مانند رویش موهای طبیعی، موها در پوست سر کاشته می شوند.


کاشت مو به روش FIT

برای برداشتن ریشه های مو، ابتدا بی حسی تزریق می شود. زمانی که اثربی حسی شروع شد، ریشه های مو به وسیله سوزن های بسیار باریکی برداشته و به مناطقی که تراکم کمتری دارند منتقل می شود.


مزیت های کاشت مو به روش FIT

دوره بازپروری این روش، بسیار کوتاه و معمولا" بین ۴ تا ۶ ماه خواهد بود. به دلیل دوره ریکاوری کوتاه بین ۲ تا ۳ روز، بسیاری از بیماران و پزشکان این روش را برای درمان انتخاب می‌کنند. این روش باید توسط متخصصان و پزشکان مجرب اعمال شود در غیراین صورت نتیجه مد نظر حاصل نخواهد شد.


کاشت مو به روش FUT

این روش در اتاق عمل انجام می‌شود و با بیهوشی و خون‌ریزی همراه است. در این روش، ابتدا برشی نواری از پوست پشت سر به عرض 2‌سانتی‌متر برداشته و سپس با قطعه‌قطعه کردن این برش از پوست، فولیکول‌های مو جدا و در منطقه پذیرنده کاشته می‌شود. به بیان دیگر، بعد از بریدن گرافت نواری مو، با استفاده از میکروسکوپ‌هایی، فولیکول‌های مو جدا می‌شود.


مزیت های کاشت مو به روش FUT

    طبیعی بودن محل کاشت مو
    ایجاد نشدن  فرورفتگی یا برجستگی در پوست سر

نکته در مور روش FUT

این روش ها برای افراد بین 18 تا 25‌سال توصیه نمی‌شود البته می‌توانند از این روش ها استفاده کنند و محدودیت خاصی وجود ندارد اما ممکن است در این سن چون ریزش موی آندروژنیک کامل نشده است، همچنان ادامه داشته باشد.


مراقبت‌ های بعد از کاشت مو

بعد از انجام عمل، پانسمانی روی سر بیمارگذاشته می شود تا از گرافت‌ها مراقبت کند.بعد از کاشت، ممکن است فرد دچار سردرد شود که این کاملا طبیعی است. برای همین با مشورت پزشک خود می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. تا بهبود کامل باید از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید. برای گذاشتن سر روی بالش باید احتیاط کافی داشته باشید. تماس ناحیه‌ای که در آن مو کاشته شده با بالش، موجب ریزش فولیکول‌های مو می‌شود.باید از تعریق بیش از اندازه هم پرهیز کنید چرا‌که تعریق زیاد ممکن است موجب بروز عفونت‌ شود.


زمان مورد نیاز برای رشد موها بعد از کاشت مو

معمولا ۳ تا ۴ماه زمان می‌برد تا موها رشد کنند و پس ‌از آن، رشد آن ها مشابه موهای اصلی و در حدود 1.5 سانتی‌متر در ماه، خواهد بود. موهای اولیه معمولا مانند موهای نوزاد، بسیار نازک‌اند که با گذشت زمان ضخیم و خشن‌تر می‌شوند. در برخی موارد، موهای اولیه فر بوده که پس از گذشت حدود یک سال، صاف می‌شوند.


معایب و عوارض انواع روش های کاشت مو

کاشت مو به خودی خود، دارای یک سری مشکلات ومحدودیت هایی است که قبل از عمل باید به آن ها توجه داشت .مهم ترین آن ها محدود بودن تعدادجلسه های قابل انجام کاشت مو در هر فرد است. علت این محدودیت، آن است که تعداد موهای قابل برداشت ازمنطقه دهنده مو بیشتر از حد مشخصی نیست (حدود 8 تا 10 هزار تار مو).

امکان ایجاد عفونت در صورتی که از لوازم استریل ومناسب استفاده نشود، وجود دارد. به جا ماندن حفره های موی کاشته شده و اسکار ناشی از دستگاه های اتوماتیک در قسمت برداشت مو، آسیب جدی به بانک موی شخص وارد می کند. در کاشت مو، یک گرافت از طریق ایجاد یک شکاف بسیار ظریف وارد پوست می شود. این سوراخ (با این که بسیارکوچک است) به هرحال فضایی را اشغال می کند. اگر منطقه مد نظر کاملاً طاس باشد، هیچ مشکلی به وجود نخواهدآمد ولی اگربخواهیم پیوند مو را درلابه لای موهای موجود (به خصوص اگر این موها ضخیم و باکیفیت باشند) انجام دهیم، لازم است فضای کافی بین موها وجود داشته باشد تا بتوان آن شکاف را ایجاد کرد.

تا زمانی که بیشتر از 50 درصد از تراکم موها کاسته نشده است، به دلیل ناکافی بودن فضای خالی ازمو در بین موهای موجود فرد، نمی توان در میان آن ها شکاف ایجاد کرد و اگر هم به زور این کار را انجام دهیم اولاً ممکن است به ریشه موهای اطراف آسیب وارد شود و ثانیاً حتی اگرآسیبی به ریشه موهای اطراف وارد نشود، این ریشه ها مزاحم ریشه موی کاشته شده هستند و لذا هنگام درآمدن موی کاشته شده به احتمال زیاد کیست مویی و جوش های چرکی بدفرم ایجاد می شود.


کاشت موی طبیعی به روش سلول های بنیادی

علاوه بر روش های کاشت مو مانند  مزوتراپی ، HTP ، BHT (استفاده از فولیکول موهای بدن برای سر)  و ... یکی از جدیدترین روش ها، استفاده از پیاز موی سر در نواحی پر پشت تر یعنی پشت سر و کاشت آن ها در نواحی کم مو است ولی در مواقعی، ممکن است تعداد پیازهای مو برای پوشش کامل نواحی کم مو کافی نباشد لذا روش سلول های بنیادی، محدودیت تعداد فولیکول های مو را برطرف کرده است.

کاشت مو به روش سلول های بنیادی، بدین صورت است که ناحیه ای از پوست شامل 50 تا100 تار مو را انتخاب می کنیم و آن ها را پس از انتقال به محیط کشت، برای تولید تعداد نامحدود تار مو پرورش می دهیم . هدف اصلی این روش، ایجاد شرایط رشد موی قابل قبول برای بیمار است و این هدف، تنها با اطمینان از این که تعداد قابل توجهی از سلول های مد نظر در محیط کشت رشد یابند، امکان پذیر است.

ریزش موعلت‌های متفاوتی دارد از‌جمله مشکل کم‌کاری تیروئید، کمبود آهن، رژیم غذایی سخت، بعضی بیماری‌های داخلی، استرس، کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین‌D، زینک ، مصرف بعضی داروها و...khorasannews

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: