کد خبر: ۲۱۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 29
در سال 2016، صادرات جهانی سویا ایالات متحده به 22.8 میلیارد دلار رسید که بالاتر از میزان صادرات دیگر کشورها قرار دارد.
 شفا آنلاین>اجتماعی>دانه‌های سویا بخشی مهم از چرخه غذایی هستند به‌ویژه به‌ عنوان منبعی از پروتئین در پرورش خوک و ماکیان و برای همین این فراورده در عرصه کشاورزی و اقتصادی و حتی اجتماعی با اهمیت است.

به گزارش شفا آنلاین:در سال 2016، صادرات جهانی سویا ایالات متحده به 22.8 میلیارد دلار رسید که بالاتر از میزان صادرات دیگر کشورها قرار دارد. نزدیک‌ترین رقیب آمریکا در این زمینه برزیل بود که میزان صادرات سویای آن به 21 میلیارد دلار می‌رسید.

در این بین، چین بیشترین سهم در واردات سویا، <Soy import>به ارزش 34 میلیارد دلار و دوسوم کل میزان صادرات جهانی را به خود اختصاص داد. از میزان صادرات سویای آمریکا، یک‌ سوم آن به ارزش 12.4 میلیارد دلار سهم چین بوده است امری که سبب شد سویا دومین کالای صادراتی ارزشمند آمریکا به چین، پس از انواع هواپیما، باشد.

تغییر رژیم غذایی مصرف‌کنندگان از برنج به گوشت خوک، ماکیان و گوشت گاو نقش مهمی در رشد سریع تقاضا برای گوشت داشته است امری که بر اهمیت چین به‌ عنوان بازاری برای دانه سویا افزوده است. تولید گوشت چین از این سه حیوان از سال 1986 تا سال 2012، 250 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای دهه فعلی، 30 درصد دیگر نیز افزایش یابد. با این وجود، چین قادر به تولید خوراک کافی برای این حیوان‌ها نیست و بنابراین به واردات دانه سویا از ایالات متحده و برزیل نیاز دارد.

به همین خاطر است که اعمال تعرفه‌ها از سوی چین، تاثیر بالقوه و مخربی بر کشاورزان سویا در اوهایو دارد. اوهایو، پس از ایلینوی، آیوا، مینه‌سوتا، ایندیانا و نبراسکا، ششمین صادرکننده بزرگ سویا است و تمام این ایالت‌ها از اعمال تعرفه‌های جدید متضرر می‌شوند.

نه‌تنها با اعمال این تعرفه‌ها کشاورزان آمریکایی بازار را به کشاورزان برزیل می‌بازند، بلکه قیمت‌ سویا نیز احتمالا سقوط می‌کند امری که به درآمدهای کشاورزان ضربه خواهد زد و بدشانسی بیشتری برای مزارع بخش میانی آمریکا به همراه خواهد داشت.

البته دلیل اینکه چین از آغاز تصمیم گرفت بر واردات سویا اعمال تعرفه کند هم همین بود کشاورزان ضرر بسیاری را متحمل خواهند شد و دانه سویا در ایالت‌هایی کشت می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری فعلی آمریکا، رای دادند به جرات می‌توان گفت که چین به این قضیه امید بسته که کشاورزان با دولت لابی‌گری کنند تا از جنگ تجاری عقب بنشیند.

کمک گرفتن کشاورزان آمریکایی از ایران

اکنون کشاورزان آمریکایی که به دلیل جنگ تجاری با چین در روند فروش سویا با مشکلاتی روبرو شده‌اند، از کشوری غیرمحتمل( ایران) کمک گرفته‌اند.

واردات دانه‌های سویای ایران از آمریکا طی پاییز سال جاری و در آستانه اعمال تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده افزایش یافته است. بر اساس آمار و ارقام وزارت کشاورزی آمریکا، از آغاز سال مالی بازار غلات در سپتامبر تقریباً ۳۳۵ هزار تن سویا از پایانه‌های رودخانه می سی سی پی خارج شده است و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته صفر بود و حال بالاتر از حجم اکثر کشورهای اروپایی است.

این نقل و انتقالات غیرعادی بیانگر یک داستان چند بعدی است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سویا در جهان طی ماه جولای در واکنش به تعرفه‌هایی که از سوی آمریکا بر تولیداتش اعمال شده بود، عوارض گمرکی سنگینی را بر مواد غذایی ایالات‌متحده تحمیل کرد. قیمت دانه سویا در شیکاگو ۲۰ درصد کاهش یافته چراکه چین این دانه‌های روغنی را از جای دیگر تهیه می‌کند.

ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکا شد

آمار وزارت کشاورزی آمریکا نشان داد از ماه جولای (تیرماه) 11 محموله سویای آمریکایی که در مجموع به 750 هزار و 602 تن می‌رسد، روانه ایران شده است. این رقم پنج برابر مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس آخرین آمار دفتر آمار آمریکا، ارسال‌های تایید شده در نه ماه منتهی به 31 ماه آگوست نیز 166 هزار و 348 تن بوده است. روند واردات سویا از آمریکا بررسی آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان داد از زمانی‌که چین از ماه جولای بر واردات سویا از آمریکا تعرفه وضع کرده، ایران به پنجمین واردکننده سویا از آمریکا تبدیل شده است.

 تحریم‌های تجاری آمریکا که در ماه آگوست (مرداد) علیه ایران اعلام شد کالاهای کشاورزی را مستثنی کرده است. ده محموله از 11 محموله سویای به مقصد ایران از منطقه صادراتی می‌سی‌سی‌پی بوده است. این محموله‌ها از ایالت‌های تولیدکننده سویا در قلب آمریکا با قطار یا قایق به پایین رودخانه می‌سی‌سی‌پی انتقال داده شده است. سه کشتی فله‌بر اکنون در حال انتقال این محموله‌ها به ایران هستند. ایران از ماه جولای به همراه مصر به پنجمین واردکننده سویا از امریکا تبدیل شده است.

ایران در حال ذخیره سازی مواد غذایی اساسی

این در حالی است که تحریم‌های آمریکا بر صادرات ایران از چهارم نوامبر و در پی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان از سر گرفته می‌شود. مانی جمشیدی، کارشناس صنعت غذایی در تهران تاکید کرد که ایران در حال ذخیره‌سازی مواد غذایی اساسی مانند غلات و دانه‌های سویا بوده تا با هیچ‌گونه کمبود در کالاهای استراتژیک روبرو نشود.

واردکنندگان از کشورهایی چون مکزیک، اسپانیا، مصر، تایلند و ایران از افت قیمت سویای آمریکا بهره برده‌اند.

اکبر سبقتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران نیز گفت که آن‌ها در حال حاضر سویا را در مقایسه با سویای وارداتی از آمریکای شمالی که یکی دیگر از منابع اصلی عرضه جهانی آن است، ۵۰ یورو ارزان‌تر در هر تن وارد می‌شود.

سبقتی گفت: ما کالای خود را از هر تولیدکننده‌ای که ارزان‌تر باشد، تهیه می‌کنیم، فرقی نمی‌کند که آمریکا یا هر کشور دیگری باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: