کد خبر: ۲۱۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 26
مصرف بی‌رویه، نادرست و نابجای گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی می‌تواند سبب تداخل دارویی و عوارض جانبی گردد لذا مصرف آن باید کنترل‌شده و به اندازه باشد
شفاآنلاین> تغذیه> سلامت> شیوه زندگی ناسالم<Unhealthy life> که خیلی از افراد درگیر آن هستند باعث افزایش سطح کلسترول بد <Bad cholesterol>یا همان چربی خون می‌شود. داشتن تغذیه نامناسب و یا استفاده از غذاهایی با چربی‌های اشباع شده می‌تواند زمینه بروز این بیماری باشد.

به گزارش شفاآنلاین: در این مقاله قصد داریم مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول بد خون را ذکر کنیم.

مواد غذایی که در کاهش کلسترول بد خون نقش زیادی دارد به شرح ذیل می باشند:
 
سیر: در بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسرید خون دارد و بیش از 100 صنعت داروسازی در دنیا از سیر، فرآورده‌های دارویی تهیه کرده‌اند. سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، خاصیت ضدمیکروبی و ویروسی دارد و فشار خون و قند خون را کاهش می‌دهد و خون را رقیق می‌کند.

تخم گشنیز: تحقیقات نشان داده است که گشنیز به کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید کمک می‌کند. تخم گشنیز همچنین کاهنده قند خون است و می‌تواند دیابت را کنترل کند. دو قاشق چایخوری از پودر دانه گشنیز را در یک فنجان آب جوش ریخته سپس فشار داده و آب آن را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید شیر، شکر یا هل به آن اضافه کنید و به عنوان جایگزینی برای چای روزانه بنوشید.


سویا: سویا یکی دیگر از گیاهان مفید در کاهش کلسترول بد خون است که به سه دلیل باعث این مهم می‌شود.

    فاقد کلسترول است.
    حاوی پروتئین است، چرا که پروتئین کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
    اکثر چربی‌های موجود در سویا از نوع چربی‌های غیراشباع هستند.

بنابراین در افراد مبتلا به کلسترول بالا سویا می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئین غذا باشد و تا حد زیادی جایگزین گوشت گردد.

سرکه سیب: سرکه سیب سطح کلسترول بد خون و تری گلیسرید را کاهش می‌دهد. به این منظور در یک لیوان آب یک قاشق چایخوری سرکه سیب ارگانیک ریخته و به مدت یک ماه دو یا سه بار در روز بنوشید. شما می‌توانید به تدریج میزان سرکه سیب را به دو قاشق غذاخوری در هر شیشه افزایش دهید. اگر طعم سرکه سیب را دوست ندارید، می‌توانید آن را با آب پرتقال، آب سیب، آب انگور، یا دیگر آب میوه‌های تازه مخلوط کنید.

زیتون: میوه زیتون و روغن آن کلسترول را کاهش می‌دهد. مصرف برخی از روغن‌ها نیز HDL (کلسترول خوب) را بالا و LDL (کلسترول بد) را پایین می‌آورد. مانند: روغن بادام‌زمینی، هسته انگور، کنجد، نارگیل، ماهی و کتان. این روغن‌ها علاوه بر کلسترول، تری‌گلیسرید خون را هم پایین می‌آورند.

آجیل: گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته و دیگر آجیل‌ها و دانه‌ها در کنترل کلسترول بالا مفید هستند؛ زیرا غنی از استرول‌های گیاهی و فیبر هستند. گردو برای کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید‌ها کمک‌کننده است.
کلسترول بد خون


نوشیدنی‌ها: اگر بخواهیم سه نوشیدنی را نام ببریم که هم فشارخون را پایین می‌آورند و هم کلسترول بد و تری‌گلیسرید را، باید به آب گوجه‌فرنگی،‌ آب انار و آب‌ غوره اشاره کنیم که بهترین گزینه‌ها هستند. این سه نوشیدنی هم می‌توانند به عنوان میان وعده‌های غذایی مصرف شوند و هم همراه با غذا. آلبالو، گیلاس، نارنج، لیموترش و گریپ‌فروت نیز از میوه‌هایی هستند که مصرفشان هم به صورت آب‌میوه و هم میوه تازه، چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد.
کلسترول بد خون


سبزیجات: کدو حلوایی، جعفری، پیاز، جو، فلفل سبز، بادمجان و عدس نیز از جمله مواد غذایی‌ هستند که به کاهش تری‌گلیسرید و کلسترول بد خون کمک می‌کنند. البته باید دقت داشته باشید، این سبزیجات باید به مقدار متناسب مصرف شوند و روش پختشان نیز مورد توجه قرار گیرد. بخارپز شدن آن‌ها معمولا بر روش‌های دیگر ارجحیت دارد.

هشدار: مصرف بی‌رویه، نادرست و نابجای گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی می‌تواند سبب تداخل دارویی و عوارض جانبی گردد لذا مصرف آن باید کنترل‌شده و به اندازه باشد.

1. کاهش کلسترول بد خون با روغن زیتون

روغن زیتون دارای آنتی اکسیدانی است که کلسترول بد  یعنی همان LDL را کاهش داده و کلسترول خوب یعنی همان  HDL  را بدون تغییر باقی می کذارد.


روغن زیتون و کاهش کلسترول بد خون

مصرف روزانه 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون بسیار برای سلامت قلب مفید خواهد بود. بهتر است در رژیم غذایی خود روغن زیتون را با انواع سس ها و افزودنی های جابه جا کنید تا سالم تر باشید.
2. کم کردن کلسترول بد خون با آب پرتقال

کاهش کلسترول بد خون با آب پرتقال

آب پرتقال علاوه بر داشتن ویتامین سی که برای یلامت قلب مفید است می تواند کلسترول خون شما را نیز کاهش دهد.
3. تاثیر دوغ در کاهش کلسترول بد خون

دوغ های بدون گاز و البته خانگی که با ماست کم چرب تهیه می شوند برای سلامت قلب و کاهش کلسترول بسیار توصیه می شوند. ماست به عنوان یکی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به روند کاهش کلسترول بد خون سرعت می بخشد.


استفاده از دوغ برای کاهش کلسترول بد خون

 
4. کنترل کلسترول بد خون با مصرف بادام و گردو و مغزهای دیگر

مغزها به میزان قابل توجهی دارای اسیهای چرب هستند و برای سالم ماندن رگ ها و سلول های قلب بسیار عالی می باشند. این اسید های چرب به راحتی  کلسترول و تری گلیسیریدهای جریان خون را کم میکنند.


تاثیر مغز خشکبارها در کاهش کلسترول بد خون

بادام، فندق، پسته، دانه های کاج و گردوی امریکایی از دیگر مغزهای پرچربی هستند که کلسترول را کم می کنند و باید مانند میوه ها به صورت خام خورده شوند.
5. کاهش کلسترول بد خون با مصرف بلغور جو دو سر

 بلغور جو دوسر سرشار از نوع خاصی از فیبراست که LDL خون را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول بد خون با بلغور جو دوسر

این غذا را بهتر است به صورت ارگانیک و شیرین نشده صبح ها با شیر مصرف کنید. مصرف 1 و 1/2 پیمانه از آن 6 گرم از این فیبر را به بدن منتقل می سازد..
6.  آووکادو میوه ای بی نظیر برای کاهش کلسترول بد خون

آواکادو میوه ای است که متاسفانه در کشورهای آسیایی زیاد از ان استفاده نمی شود در حالی که این میوه حاوی اسید اولئیک است که می تواند مانع ترکیب چربی و کلسترول در سلول شود. علاوه بر این سرشار از بتا سیتوسترول است که جذب کلسترول در روده را متوقف می کند.

کم کردن کلسترول بد خون با مصرف آووکادو

آووکادو به دلیل افزایش جذب آنتی اکسیدان های ضد بیماری موجود در میوه ها و سبزی ها معروف هستند بنابراین توصیه می شود آن ها را به سالاد و دیگر وعده های غذایی اضافه کنید.
7. ماهی و روغن های حاوی امگا 3 موثر در کاهش کلسترول بد خون

این دسته از مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که فشارخون را کاهش داده، لخته های خون را کم کرده و کلسترول و آل دی آل را پایین می آورد.

مصرف ماهی برای کاهش کلسترول بد خون
مصرف ماهی برای تمام افراد مبتلا به بیماری های قلب و فشار خون توصیه می شود و این نوع غذا یکی از بهترین مواد غذایی برای تمام رده های سنی می باشد. آکاایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: