کد خبر: ۲۱۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 25
٦ روز تا مراسم اربعین باقی مانده و زائران از اقصی‌نقاط ایران به هر شکلی خودشان را به عراق رسانده‌اند. خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به دلیل حجم بالای زائران امسال کار ساده‌ای نیست اما این نهاد تا امروز کار خود را به بهترین شکل انجام داده است
شفاآنلاین>سلامت> امسال برای نخستین‌بار یک پایگاه طب سنتی در کربلا با افرادی که فارغ‌التحصیلان آکادمیکی و PHDداران این رشته هستند، ایجاد کردیم و خدمات طب سنتی را کاملا به صورت تخصصی برای زائران ارایه می‌دهیم

به گزارش شفاآنلاین، ٦ روز تا مراسم اربعین باقی مانده و زائران از اقصی‌نقاط ایران به هر شکلی خودشان را به عراق رسانده‌اند. خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر به دلیل حجم بالای زائران امسال کار ساده‌ای نیست اما این نهاد تا امروز کار خود را به بهترین شکل انجام داده است. مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر یکی از اصلی‌ترین نهادهای خدمت‌رسان به زائران (Pilgrims)است که از مدت‌ها قبل کار خود را برای خدمت‌رسانی درست در ایام اربعین آغاز کرده است. در گفت‌وگویی با دکتر علی حیدری، معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت به تمام مواردی که خواندنشان برای زائران در این روزها خالی از لطف نیست، پرداخته‌ایم.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر برای مراسم اربعین امسال چه برنامه‌هایی دارد و چه خدماتی به زائران ارایه خواهد داد؟
براساس تفاهمنامه‌ای که در ‌سال ٢٠١١ میان جمعیت هلال‌احمر ایران و عراق امضا شده و تا ‌سال ٢٠٢١ اعتبار  دارد، یکی از مفاد و بندهای این قرارداد درحقیقت بحث ارایه خدمات در مناسبت‌هاست؛ مناسبت‌هایی مانند نیمه‌شعبان، عرفه، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی. امسال خوشبختانه یکی از نکاتی که با آن مواجه هستیم، آب‌وهوای خوبی است که در عراق داریم، هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و این باعث می‌شود تا تعداد بیماران کاهش پیدا کند و مشکلات در بحث بیماری و بهداشت کمتر شود. طبق آماری که تا‌به‌حال داریم، چیزی حدود ٧٠ تا ٨٠‌هزار  ویزیت در مناطق مختلف داشته‌ایم که البته هنوز این آمار دقیق و کامل نشده است. نکته حایز اهمیت در اربعین این است خدماتی که ارایه می‌شود، تنها برای ایرانیان نیست. اربعین در حقیقت یک فرهنگ خاص است. زمانی که موکبی ایجاد می‌شود، این موکب برای همه است و افراد از هر ملیتی که باشند، ایرانی، عراقی، بحرینی، پاکستانی و کویتی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. برای همراه‌شدن و همگام‌شدن با فرهنگ اربعین، جمعیت هلال‌احمر ایران نیز به همین شکل عمل کرده است. هرجا که پایگاه درمانی(Healing) ایجاد شده است، همه افراد می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. تمامی خدمات شامل ویزیت پزشک، ارایه دارو، نوار قلب و تمام خدماتی که لازم داشته باشند، به صورت کاملا رایگان و به همه ملیت‌ها ارایه می‌شود.

تا امروز چند مورد حادثه وجود داشته است؟ آیا بیماری بوده که به بیمارستان‌های عراق منتقل شود؟

تا‌به‌حال تنها یک حادثه داشته‌ایم، آن‌هم در منطقه حله بوده است. در این حادثه یک دستگاه ون که حامل زائران ایرانی بود، دچار سانحه شد، ١٣نفر مجروح داشتیم که همه آنها به ایران منتقل شدند، دونفر از آنها حال وخیم‌تری داشتند و دارای زخم استخوانی باز بودند، ١١نفر دیگر وضع بهتری داشتند اما همگی به ایران منتقل شدند. اتفاق خوبی که امسال داشتیم، این بود که تقریبا می‌توان گفت بالای ٩٥درصد زائران امسال بیمه هستند. امسال با کمک سامانه سماح، دولت کمک کرد که هزینه ویزا پایین بیاید، مردم ترغیب شدند که به سمت سامانه سماح بروند. هرکسی که در این سامانه ثبت‌نام کند، به صورت اتوماتیک بیمه می‌شود. ‌سال گذشته تقریبا از دو‌میلیون و٧٠٠‌هزار نفری که برای مناسبت اربعین به عراق سفر کردند، فقط یک‌میلیون و ٥٠‌هزار نفر بیمه شده بودند اما امسال خوشبختانه تقریبا بالای ٩٥درصد افراد بیمه شدند و این امر باعث آرامش برای همه افراد بود.

چه توصیه‌ای برای زائران دارید؟
یکی از بحث‌های مهمی که با آن مواجه هستیم، بیماری کولیرا یا وباست که بسیار حایز اهمیت است. در عراق بشدت نگران همه‌گیرشدن این بیماری هستیم. این بیماری اگر به صورت تک‌فرد باشد، اهمیت زیادی ندارد، ولی اگر به صورت فراگیر پیش بیاید، می‌تواند بحران‌ساز شود. در همین راستا دونکته را به زائران عزیز توصیه می‌کنیم که اگر همین دونکته را رعایت کنند، مشکلات تا حد بسیار زیادی در این قضیه حل خواهد شد. نکته نخست این است که از خوردن سالاد خودداری کنند. کاهو و بقیه موادی که با آن سالاد تهیه می‌شود در شرایط عادی در منزل کاملا شست‌وشو می‌شود، اما در حجم انبوه چنین امکانی ممکن است وجود نداشته باشد. در حقیقت آماده‌سازی بهداشتی انجام نمی‌شود، به همین دلیل هموطنان عزیز که به مدت تقریبا یک هفته در عراق هستند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. بقیه مواد غذایی به دلیل اینکه پخته می‌شوند، کمتر احتمال انتقال بیماری را دارند. نکته بعدی مربوط به آب است، توصیه ما این است که در حد امکان به هیچ وجه از آب‌های لوله‌کشی استفاده نکنند و فقط از بطری‌های آب‌معدنی استفاده کنند. ان‌شاءالله با رعایت این دو نکته تا حد بسیار زیادی از شیوع بیماری جلوگیری می‌شود.

خبری داشتیم که درمانگاه طب سنتی در کربلا راه‌اندازی شده است، این خبر صحت دارد؟
امسال جمعیت هلال‌احمر، مسئول کمیته امدادونجات در عراق است. تقاضا‌های زیادی برای طب سنتی داشتیم یا باید این تقاضا‌ها را رد می‌کردیم که کار درستی نبود، یا اینکه بی‌گدار به آب می‌زدیم که این هم درست نبود، به همین دلیل امسال برای نخستین بار یک پایگاه طب سنتی در کربلا با افرادی که فارغ‌التحصیلان آکادمیکی و PHDداران این رشته هستند ایجاد کردیم و خدمات طب سنتی را کاملا به صورت تخصصی برای زائران ارایه می‌دهیم. البته امسال فقط یک پایگاه ایجاد شده است، اگر نتایج مثبتی داشته باشد، در سال‌های بعد این خدمات را توسعه می‌دهیم.

امسال در مورد ارسال دارو به عراق اخبار زیادی شنیدیم، آیا دارو به میزان کافی در عراق وجود دارد؟
بله، از نظر دارویی هیچ مشکلی نداریم و جای نگرانی نیست، البته توصیه ما به زائران این است که اگر شخصی به صورت مستمر در طول ‌سال دارویی را مصرف می‌کند، این دارو را همراه خود بیاورد، ولی برای مشکلاتی که به صورت روتین در طول سفر امکان دارد ایجاد شود، جای نگرانی نیست و دارو به اندازه کافی وجود دارد و پشتیبانی خوبی هم در این زمینه داریم.

از میزان این داروها آماری در اختیار دارید؟
خیر، هنوز به صورت تفکیک‌شده آماری نداریم، ولی چیزی که بیشتر با آن مواجه هستیم، بیماری‌های گوارشی است.

در کنار دارو، تجهیزات و امکاناتی که جمعیت هلال‌احمر در عراق در اختیار دارد، می‌توانند به صورت کامل احتیاجات زائران را تامین کنند؟
تجهیزات جمعیت هلال‌احمر کامل است. دستگاه نوار قلب، دیسک شوک، اکسیژن‌ساز و دیگر تجهیزات درمانگاهی کامل هستند. اما اگر نیاز به خدمات بیمارستانی باشد، قطعا بیماران را به بیمارستان‌های عراق یا در اسرع وقت به ایران منتقل می‌کنیم.

اگر خدای نکرده حادثه جدی داشته باشیم، آیا جمعیت هلال‌احمر آمادگی کاملی دارد؟
بله، در همه پایگاه‌ها این آمادگی وجود دارد. در نجف اشرف ٨آمبولانس و ٢ اتوبوس آمبولانس، در کربلا ٣ اتوبوس آمبولانس و ١٢ آمبولانس، بین راه نجف و کربلا ٦ آمبولانس، در منطقه حله که سوانح رانندگی زیادی اتفاق می‌افتد، ٢ اتوبوس آمبولانس و ٢آمبولانس، در کاظمین ٢ اتوبوس آمبولانس و ٢ دستگاه آمبولانس فراهم شده است. می‌توان گفت تقریبا تمام مناطق عراق را پوشش داده‌ایم.

آیا بالگرد هم دارید؟
متاسفانه خیر، به دلیل مشکلات بیمه‌ای که برای ورود آنها به داخل عراق داریم، بالگردی در عراق نخواهیم داشت.

آیا نیروهای آماده‌باش در مرز مستقر هستند؟
بله، تعداد زیادی از امدادگران در مرز هستند، اما نکته‌ای که باید بر آن تاکید کنم این است که در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌ایم که در صورت وقوع هر اتفاقی بهترین راه، انتقال است و باید در اسرع وقت مصدومان را به داخل ایران انتقال دهیم. شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: