کد خبر: ۲۱۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 26
هپاتیت بیماری است که به‌دلیل مخفی بودن علائم این بیماری در بسیاری از مراحل ابتلا به آن، بیمار متوجه آن نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌شود که با مراجعه دیرهنگام به پزشک، خطر مرگ افزایش یافته و موجب تلف شدن افراد شود
شفاآنلاین> سلامت> درمان هپاتیت‌B با دارویی است که در ایران تولید شده و سال‌هاست برای بیماران استفاده می‌شود که در ماه‌های اخیر در کشور نایاب شده است.

به گزارش شفاآنلاین: بسیاری از مبتلایان به هپاتیت تا زمانی که دچار آسیب کبدی شوند، از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند. این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت رخ دهد.

هپاتیت بیماری است که به‌دلیل مخفی بودن علائم این بیماری در بسیاری از مراحل ابتلا به آن، بیمار متوجه آن نمی‌شود و همین موضوع سبب می‌شود که با مراجعه دیرهنگام به پزشک، خطر مرگ افزایش یافته و موجب تلف شدن افراد شود.

رییس شبکه هپاتیت ایران می‌گوید: در حالی که برای حذف هپاتیت تا سال‌1410 برنامه‌ریزی کرده بودیم متاسفانه در ماه‌های اخیر با کمبود دارو در این زمینه مواجه شده‌ایم.

به گفته متخصصان حدود 90‌درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت، فاقد علائم آشکار بیماری‌اند و به همین دلیل از ابتلای خود مطلع نیستند. همچنین در بیش از 70‌درصد از موارد، این بیماری مزمن شده و ویروس آن در خون باقی می‌ماند.

دکتر سید‌موید علویان، رییس شبکه هپاتیت ایران در گفت ‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» در این خصوص می‌گوید: در ایران حدود یک میلیون و 400‌هزار نفر به هپاتیت‌B مبتلا هستند که 60‌ درصد این موارد ناشناخته است اما در مقایسه با آمارهای 30‌سال گذشته این میزان کاهش پیدا کرده است که در نتیجه واکسینه کردن به این مهم دست پیدا کرده‌ایم. واکسیناسیون هپاتیت‌B از سال‌73 در کشور آغاز شده و روز‌به‌روز هم پوشش بیشتری دارد که به همت شبکه بهداشت و درمان این اتفاق رخ داده است.

علویان می‌گوید: درمان هپاتیت‌B با دارویی است که در ایران تولید شده و سال‌هاست برای بیماران استفاده می‌شود که در ماه‌های اخیر در کشور نایاب شده است، همچنین داروی جدیدی نیز تولید شده بود که با تعطیلی کارخانه باختر بیوشیمی متاسفانه این دارو هم در کشور نایاب شد و عملاً درمان هپاتیتB متوقف شده است، بیماران نیز به‌دلیل عوارض برخی از داروهای موجود در بازار دچار عوارض کلیوی شده‌اند.

**186‌هراز مبتلا به هپاتیت‌C
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش ادامه می‌دهد: تعداد مبتلایان به هپاتیت‌C در کشور به حدود 186‌هزار نفر می‌رسد و وزارت بهداشت و درمان، سازمان‌های بیمه‌گر، مراکز دانشگاهی و خیریه‌ها در تلاش‌اند که این نوع از هپاتیت را در کشور مهار کنند. اگر چه میزان این هپاتیت در کشور در مقایسه با کشورهای منطقه کمترین شیوع را دارد اما متاسفانه به‌دلیل تعطیلی برخی از شرکت‌های داروسازی در این حوزه، بیماران مبتلا به هپاتیت‌C نیز با کمبود دارو مواجه شده‌اند و موضوعی که ما را نگران می‌کند این است که کمبود دارویی در این زمینه در آینده نه چندان دور به شدت بارزتر می‌شود.

علویان می‌گوید: برنامه و هدف ما برای آینده حذف بیماری هپاتیت‌C تا سال‌1410 در کشور است. برای تحقق بخشیدن این هدف باید سالانه 10هزار نفر از زندانیان مبتلا به این بیماری را درمان کنیم.

بیماران هپاتیت C بی‌بضاعت هستند رییس شبکه هپاتیت کشور می‌گوید: بیماران مبتلا به هپاتیت‌C حتی کم‌بضاعت هم نیستند و قریب به اتفاق آن‌ها بی‌بضاعت‌اند. کمک به این افراد یک مسوولیت اجتماعی برای دولت و مردم است. افراد مبتلا به هپاتیت‌C، یا معتادان تزریقی‌اند یا افرادی‌اند که سابقه زندان داشته‌اند. این افراد از نظر اقتصادی سطح پایینی دارند و حتی توان درمان با داروهای ایرانی را ندارند و از طرفی دیگر بسیاری از این افراد بیمه هم نیستند.

بنابراین باید جامعه را نسبت به این بیماری آگاه کنیم تا تمام جوامع برای درمان این افراد پرخطر مبتلا به هپاتیت کمک کنند تا جامعه سالمی را داشته باشیم و خطر انتقال کاهش یابد. باید آن‌ها را تحت حمایت‌های درمانی قرار داده و داروی رایگان در اختیارشان قرار دهیم اما متاسفانه تعطیلی کارخانه‌های تولید دارو سبب شده در تأمین داروهایشان دچار مشکل شویم و امیدواریم وزارت بهداشت‌و‌درمان بتواند اقدامات مناسبی در این خصوص انجام دهد.

**کمبود دارو بیماران را به کام مرگ کشاند
گفتنی است با وجود اینکه بیش از 4‌ماه از اعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر رفع کمبودهای دارویی در این زمینه می‌گذرد اما این کمبودهای دارویی نه تنها برطرف نشده بلکه احتمال تشدید شدن آن نیز وجود دارد. سازمان غذا و دارو ادعا کرده است که تحولات ارزی در ماه‌های اخیر سبب تأخیر در ثبت سفارش این دارو شده بود و این کمبود مقطعی است اما شکایات و درخواست‌های مردمی چیز دیگری می‌گوید. موضوعی که باید با توجه به عواقب این مسأله هرچه سریع‌تر اقدامات و تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت اندیشیده شود.

علویان ادامه می‌دهد: در حال حاضر حدود 300هزار نفر از زندانیان کشور توسط وزارت بهداشت و اداره بهداری زندان‌ها واکسن هپاتیت‌B می‌زنند، این در حالی است که برای درمان هپاتیت‌C در زندان‌ها، برنامه منسجمی وجود ندارد و به صورت پراکنده برخی دانشگاه‌ها با کمک بهداری زندان‌ها، زندانیان مبتلا به هپاتیت‌C را درمان می‌کنند.

درمان هپاتیت‌C در زندان یک فرصت برای کاهش ابتلا به این بیماری و کنترل آن است. همچنین باید بر کنترل و معاینه همسران زندانیان مبتلا به هپاتیت هم نظارت کرد و باید همسر فرد مبتلا به هپاتیت نیز معاینه شود. بررسی هپاتیت در همسران زندانیان می‌تواند موجب تشخیص به موقع این بیماری و کنترل آن شود. به همین دلیل همسران افراد مبتلا به هپاتیت باید دقت کنند برای برقراری ارتباط از لوازم پیشگیری استفاده کنند و خودشان را نسبت به هپاتیت ایمن سازند.

**2 درصد از زنان باردار به هپاتیت مبتلا هستند
طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی شبکه هپاتیت کشور حدود 2‌درصد از زنان باردار در کشور مبتلا به هپاتیت‌B هستند. به گفته علویان مادران بارداری که دارای هپاتیت B هستند، در طول بارداری بیماری را به جنین منتقل نمی‌کنند. طبق پروتکل‌های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر هپاتیت B در زن بارداری مثبت بود، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می‌کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود. ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: