کد خبر: ۲۱۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 24
حوادث مرتبط با آسانسور دامنه‌وسیعی دارد، دامنه‌ای که از زمان نصب و راه‌اندازی تا دوران استفاده آن را شامل شده و عمدتا مرگ یا حداقل معلولیت جسمی و سختی‌های روحی را به‌دنبال دارد
شفا آنلاین>اجتماعی>بارها شاهد وقوع حوادث مختلف در ساختمان‌های بلندمرتبه بوده‌ایم، حوادثی که ناشی از بی احتیاطی، دور زدن قانون و رعایت نکردن نکات ایمنی و استاندارد است. حوادثی که آسانسورهای غیراستاندارد یک پای ثابت آن محسوب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:حوادث مرتبط با آسانسور دامنه‌وسیعی دارد، دامنه‌ای که از زمان نصب و راه‌اندازی تا دوران استفاده آن را شامل شده و عمدتا مرگ یا حداقل معلولیت جسمی <physical disability>و سختی‌های روحی را به‌دنبال دارد.

عباس ابریشمی، رییس اتحادیه آسانسور کشور در این خصوص به ایرنا گفت: باید استانداردهای دوره ای آسانسور در کشور اجباری شوند که لازمه آن صدور گواهی مجدد استاندارد اجباری در فرآیندهای یک تا 2 ساله است. دلیل اینکه مسوولان سازمان ملی استاندارد 90 درصد آسانسورهای کشور را غیراستاندارد می دانند نیز اخذ نکردن این گواهی های مجدد استاندارد اجباری از سوی افراد و سازمان هاست.

وی افزود: اکنون نزدیک به 700 هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعال است که دستکم 450 هزار دستگاه آن حداقل برای یک بار بازدید شده اند، اما تاکید می کنیم که «گواهی های استاندارد آنها پس از یک سال دیگر اعتبار ندارد و باید پس از بازدید مجدد، دوباره گواهی دریافت کنند.»

وی اضافه کرد: بر اساس ضریب ایمنی تعریف شده در جهان، یک آسانسور باید بتواند 12 برابر وزن خود را تحمل کند که این ضریب در ایران نیز به همین میزان است و وجود دارد. مطابق ضرایب ایمنی موجود، سیم بکسل آسانسور نیز باید بتواند 12 برابر وزن بار وارده به کابین را تحمل کند.

نایب رییس سندیکای آسانسور اظهار کرد: 90 درصد قطعات مورد استفاده در صنعت آسانسور در داخل تولید می شود و اکنون در تولید درب های اتوماتیک و کابین آسانسور مطابق استانداردهای روز اروپا هیچ مشکلی نداریم.

به گفته این مقام صنفی، صنعت آسانسور در سال های گذشته در زمینه نگارش استانداردهای مورد نیاز خود پیشگام شده و به همین دلیل صدمات آسانسوری تا حد زیادی کاهش یافته است. هم اکنون بیش از 90 درصد آنچه گاهی اوقات در اخبار و رسانه ها تحت عنوان حوادث آسانسور بیان می شوند در حقیقت مربوط به آسانسورها نیست، بلکه بطور مثال مربوط به بالابرهای ساختمانی است که در بیشتر موارد استاندارد نیستند.

وی بیان داشت: مشکلات و سوانحی که گاهی اوقات در آسانسورها اتفاق می افتد نیز بیشتر دامنگیر کارگران و نصابان آسانسور است و خوشبختانه برای سرنشینان آسانسور در مقایسه با یک دهه گذشته این حوادث به کمتر از 10 درصد رسیده است.

استاندارد آسانسورهای ساختمان‌های اداری رضایت‌بخش نیست

وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در خصوص استاندارد آسانسورها در اماکن دولتی و شخصی گفت: در زمان صدور پایان‌کار تاییدیه استاندارد اخذ می‌شود، اما مشکل اصلی در بازرسی‌های ادواری است که نیاز به مجوز قضایی برای ورود به اماکن خصوصی است و وضعیت استاندارد آسانسورها در ساختمان‌های اداری رضایت‌بخش نیست؛ اما نسبت به گذشته بهبودیافته است.

وی با بیان اینکه استانداری‌ها هم اعتباراتی را برای استانداردسازی آسانسورها در استان‌ها در نظر گرفته‌اند، اضافه کرد: شهروندان جهت اطلاع از صحت نشان استاندارد، شماره ده رقمی زیر نشان استاندارد را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند تا 10 ثانیه‌ای مشخصات کالا در صورت صحت ارسال شود. در آسانسورهای که اخیرا نصب‌ شده‌اند یا بازدید ادواری هم داشته‌اند، می‌توان کد 10 رقمی را ارسال کرد تا مشخص شود، گواهی بازرسی دارد.

غیراستاندارد بودن آسانسورهای مراکز پزشکی و پارک ها

همچنین آسانسورهای مراکز پزشکی و پارک ها نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. البته این مساله در برخی از استان‌های ایران بیشتر به چشم می خورد.

بهره مند، مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان  بوشهر در این خصوص گفت: علاوه بر آسانسورهای ادارات استان، بسیاری از مراکز پزشکی و بیمارستان‌های نیز استاندارد لازم و کافی را ندارند.

وی افزود: علی رغم تذکرهای فراوان به مسوولان در مورد رفع نواقص اما هنوز اقدام موثری انجام نشده است. اگر پلمپ مراکز انجام شود مردم به ویژه بیماران دچار مشکل می شوند.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اضافه کرد: بعد از اخطار های فراوان، اداره کل استاندارد می تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کرده و با حکم قضایی وارد عمل شود.

وی رعایت نکردن استاندارد های کافی در پارک ها و زمین های بازی کودکان را یکی از چالش های دیگر حوزه استاندارد عنوان کرد و از شهرداران خواست نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داشته باشند.سینا پرس

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: