کد خبر: ۲۱۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 21
در ایام اربعین به دلیل ازدحام جمعیت و حضور افراد در سنین مختلف امکان وقوع موارد بحرانی خیلی زیاد است؛ لازم است وقتی حادثه­‌ای رخ می­‌دهد سایرین با هوشیاری کامل بتوانند اقدامات اولیه را در برای کمک به فرد مصدوم انجام دهند
شفاآنلاین> سلامت> عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در ایام اربعین به دلیل ازدحام جمعیت، امکان وقوع موارد فوریت و بحرانی خیلی زیاد است.

به گزارش شفاآنلاین:  زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در ایام اربعین به دلیل ازدحام جمعیت و حضور افراد در سنین مختلف امکان وقوع موارد بحرانی خیلی زیاد است؛ لازم است وقتی  حادثه­‌ای رخ می­‌دهد سایرین با هوشیاری کامل بتوانند اقدامات اولیه را در برای کمک به فرد مصدوم انجام دهند.

حوادث ترافیکی در ایام اربعین

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: با توجه به مسیر‌های رفت و آمد زائرین و خودرو‌ها در مراسم اربعین در داخل ایران و همچنین پس از عبور از مرز احتمال مواجهه با حوادث ترافیکی وجود دارد، درصد بسیار کمی از قربانیان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که تعداد زیادی از این قربانیان به علت ناآگاهی کمک کنندگان و خارج کردن ناصحیح مصدوم از خودرو و حمل ناصحیح او به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، یا دچار نقص عضو می‌شوند.

روددهقان افزود: هنگام مشاهده تصادفات رانندگی ابتدا باید از تیم­‌های پزشکی (در ایران اورژانس ۱۱۵) تماس بگیرید، در هنگام تماس همه موارد از قبیل آدرس دقیق، نوع حادثه، تعداد مصدومان، جنسیت و سن افراد مصدوم و وضعیت عمومی آن را اطلاع دهید.

وی ادامه داد: اگر با چندین مصدوم مواجه شده‌اید، موضوع را به مرکز اورژانس گزارش کنید؛ مرکز کنترل به نزدیکترین مرکز دارای آمبولانس اطلاع خواهد داد، اگر در مورد موقعیت مکانی خود مطمئن نیستید یا با زبان عربی آشنایی ندارید، هراس به خود راه ندهید، سعی کنید از افراد محلی و اطرافیان موقعیت جغرافیایی محل را جویا شوید در تماس با مرکز خدمات اورژانس سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز مرکز خدمات اورژانس را ارائه دهید.

این دکترای آموزش پرستاری تشریح کرد: اگر اطلاعی از نحوه کمک‌های اولیه ندارید مطمئن باشید بهترین خدمت و کمک به مصدوم این است که اجازه ندهید افراد ناآگاه به مصدوم دست بزنند و منتظر آمبولانس و افراد متخصص ماندن بهترین کمک به مصدوم است.
چگونه خونریزی را متوقف کنیم؟

روددهقان بیان کرد: هر گونه خونریزی قابل مشاهده را سریعا با استفاده از یک گاز یا پارچه تمیز و فشار در محل خونریزی متوقف کنید؛  سعی کنید با فرد مصدوم صحبت کنید، پس از معرفی خود به عنوان یک امدادگر اولیه، حرف­‌هایی مانند "اسمت چیه؟ چی شده؟ " به او بزنید، علاوه بر اینکه می‌تواند مانع بیهوشی شود، برای فرد روحیه ایجاد می­‌کند و همچنین تا رسیدن آمبولانس می‌توانید از بعضی اطلاعات مهم آگاه شوید.
نحوه مراقبت از صدمات مهره­‌های گردنی

وی تصریح کرد: به دلیل احتمال آسیب به ستون فقرات در هنگام انجام این اقدامات، برای جلوگیری از فلج شدن و آسیب بیشتر باید بر گردن مصدوم آتل یا حائل بسته باشید یا با دست سر و گردن مصدوم را نگه دارید تا حرکتش باعث آسیب نشوید؛ اگر فرد زخمی به سوال­‌های شما جواب­‌های منطقی می­‌دهد از او در رابطه با صدمات بدنی سوال کنید و هنگام رسیدن گروه امداد با مطلع کردن آن‌ها باعث تسریع و بهبود امداد رسانی شوید.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: مصدومین حوادث ترافیکی را به هیچ عنوان جابجا نکنید، مگر اینکه جان مصدوم در خطر باشد (مانند آتش سوزی خودرو)،  با اورژانس تماس بگیرید اگر آمبولانس در دسترس نباشد یا مصدوم نیاز به اقدامات ویژه (مانند احیای قلبی ریوی) داشته باشد  با خارج سازی می‌توان جان وی را نجات داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: