کد خبر: ۲۱۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 14
تایج بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این کمیسیون در قالب کتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است که در این کتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است
شفاآنلاین> اجتماعی> کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی مهاجرت تحصیلی <Educational immigration>را بررسی کرد که بر اساس این بررسی در سال 2017 – 2016 ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به آمریکا داشته است.

به گزارش شفاآنلاین: نسرین سلطانخواه، رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری در جلسه 87 این کمیسیون با اشاره به سابقه فعالیت های فرهنگی کمیسیون نخبگان در رابطه با موضوع مهاجرت تحصیلی گفت: نتایج بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در جلسات این کمیسیون در قالب کتابی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده است که در این کتاب روند مهاجرت تحصیلی دانشجویان در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس تحلیل و رهیافت، جغرافیای مهاجرت ثابت نیست و در طول زمان با تغییراتی همراه است که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری افزود: کاهش درصد پذیرش دانشجوی مهاجر در آمریکا از 28 درصد کل دانشجویان مهاجر در سال 2001 به 25 درصد در سال 2016 نشان از تغییر جغرافیای مهاجرت دارد که این تغییرات به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های کشورهای مهاجرپذیر مربوط می‌شود و در سال 2016، چین بیش از 10 درصد از کل دانشجویان مهاجر جهان را در خود جا داده است.

** آمار کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر
براساس گزارش مذکور تعداد کل دانشجویان مهاجر ایرانی در کشورهای دیگر حدود 500 هزار نفر با نرخ مهاجرت به خارج 1.1درصد است و همچنین تعداد مهاجر مهمان در ایران براساس آمار وزارت علوم و بهداشت 11 هزار و 288 نفر با نرخ مهاجرت به داخل 2 درصد است.

** بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال 2014 در آمریکا
در ادامه این گزارش آمده است، بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی تا سال 2014 در آمریکا با تعداد 9 هزار و 696 نفر بوده و پس از آن کانادا با 4 هزار و 254 دانشجو و ایتالیا با 3 هزار و 637 دانشجو رتبه دوم و سوم در پذیرش دانشجوی ایرانی را دارا هستند.
در بخش دیگری از این گزارش با بررسی فرایند تبادل دانشجو در ایالات متحده آمریکا؛ چین در سال 2016 -2015 با تعداد 547.328 دانشجو مقام اول را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته و همچنین تعداد 918.165 دانشجوی هندی در آمریکا به تحصیل اشتغال داشته اند که با این تعداد دانشجو، هند مقام دوم را به خود اختصاص داده است.
همچنین عربستان سعودی هم با تعداد 287.61 دانشجو در آمریکا مقام سوم را دارد که حضور این تعداد دانشجو 2.06 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده است.

** در سال 2017 – 2016 ایران مقام یازدهم در اعزام دانشجو به آمریکا داشته است
در ادامه نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تبادل دانشجو به آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس در سال 2017 – 2016 تعداد 12 هزار و 643 دانشجوی ایرانی در امریکا به تحصیل مشغول بوده‌اند که این تعداد 431 میلیون دلار به اقتصاد امریکا کمک کرده اند و در نتیجه ایران مقام یازدهم را در اعزام دانشجو به امریکا داشته است.
بنابر آمار 11 هزار و 599 دانشجوی انگلیسی در آمریکا به تحصیل اشتغال داشته اند که 421 میلیون دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده اند و با این آمار انگلیس مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته است؛ حال آنکه در مقابل 38 هزار و 189دانشجوی آمریکا در انگلیس به تحصیل اشتغال داشته اند.
این در حالی است که 328 هزار و 547 دانشجوی چینی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند و یک هزار و 143 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده و در مقابل 12 هزار و 790 دانشجوی آمریکایی در چین مشغول به تحصیل بوده اند.
همچنین در این گزارش در مورد تفکیک دانشجویان ایرانی در آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است: فوق دیپلم و کارشناسی 7.7 درصد، کارشناسی ارشد و دکتری 8.75 درصد، مهارتی 8.14درصد و سایر 8.1 درصدبوده است.
بر همین اساس 8.75 درصد از مهاجرت‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی به ایالات متحده آمریکا از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده که ایران بیشترین، هند و ترکیه بعد از ایران، بیشترین میزان ارسال دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص داده است.

** سرفصل‌ برنامه درسی ارشد حقوق محیط زیست تصویب شد
سرفصل‌ برنامه درسی رشته حقوق محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد در جلسه اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۵۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد. دراین جلسه بررسی سرفصل‌ برنامه درسی «رشته حقوق محیط زیست» در مقطع کارشناسی ارشد در دستور جلسه قرار گرفت.
سید فضل‌الله موسوی رئیس کارگروه حقوق شورای تحول با تشریح برخی اصلاحات صورت گرفته در این برنامه درسی گفت: اهم موارد که در جلسه گذشته مورد اشاره قرار گرفت اعمال شده است.
سپس اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن می توان به، توجه به مطالعات میان رشته‌ای، رفع مشکل روش تحقیق در این سرفصل‌ها، مشکل در تدریس برخی سرفصل‌ها از نظر واحدهای درسی، تنوع در مباحث مطرح در حوزه محیط زیست، ارتباط میان مباحث حقوق محیط زیست و سایر شاخه‌های حقوق مانند حقوق عمومی و توجه به مباحث مدیریتی در این سرفصل‌ها اشاره کرد.
بعد از اظهارنظر اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با رأی مثبت اعضا سرفصل‌ برنامه درسی رشته حقوق محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید. ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: