کد خبر: ۲۱۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 29
سفر ماجراجویانه شما برای 9 ماه بارداری و حمل جنین شروع شده است و علائم و نشانه‌های آن از جمله حساسیت سینه‌ها، تکرر ادرار و حتی بروز رگهای آبی در قفسه سینه قابل مدیریت است تا اینکه یک روز با احساسی عجیب از خواب بیدار می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>ویار بارداری از جمله تغییرات بارداری است که در سه ماهه اول بارداری ممکن است به شدت با آن درگیر باشید. تهوع و استفراغ می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری<Signs of pregnancy> باشد.

به گزارش شفا آنلاین:سفر ماجراجویانه شما برای 9 ماه بارداری و حمل جنین شروع شده است و علائم و نشانه‌های آن از جمله حساسیت سینه‌ها، تکرر ادرار و حتی بروز رگهای آبی در قفسه سینه قابل مدیریت است تا اینکه یک روز با احساسی عجیب از خواب بیدار می‌شود.

آیا این ویار بارداری است؟ پاسخ مثبت است. ویار بارداری از جمله تغییرات بارداری است که در سه ماهه اول بارداری ممکن است به شدت با آن درگیر باشید.

ویار بارداری چیست؟

تهوع و استفراغ می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری باشد. ویار بارداری که به آن تهوع صبحگاهی هم گفته می‌شود صبح‌ها شدیدتر است. هرچند این وضعیت در هر زمانی ممکن است رخ دهد.

شدت علائم ویار بارداری هم در هر خانم متفاوت است. اصطلاح پزشکی ویار بارداری «تهوع و استفراغ بارداری» است که سه چهارم زنان را درگیر می‌کند. حتی موارد خفیف ویار بارداری هم می‌تواند خانم باردار را اذیت کند.


ویار بارداری چه زمان شروع می شود؟

اگر شما در شمار 3 زن از 4 زنی (75 درصد) هستید که در سه ماهه اول بارداری دچار ویار بارداری می‌شوید، حالا دیگر خبر بد را شنیده‌اید! اگر چه این تهوع، اغلب زمانی آغاز می‌شود که خورشید طلوع کرده اما به طور کلی می‌تواند در هر زمان از ساعات شبانه روز رخ دهد. از نظر کلی تهوع و استفراغ بارداری از هفته 6 بارداری شروع می‌شود. از آنجایی که حس بویایی در زنان باردار به شدت تقویت شده است، ویار بارداری می‌تواند نسبت به برخی غذاهای خاص بیشتر شده یا حتی میل به غذاهای دیگر را تشدید کند.

خبر خوب اینکه برای بسیاری از مادران بارداری ویار بارداری بیش از 12 تا 14 هفتگی طول نخواهد کشید. هرچند برخی خانم‌ها همچنان در سه ماهه دوم علائم همچنان وجود دارد و برخی مادران که دوقلو باردار هستند حتی ممکن است تا سه ماهه سوم این مشکل را داشته باشند. خبر مهم دیگر اینکه هرچقدر هم که ویار بارداری اذیتتان کند، به جنین آسیبی وارد نمی‌شود.

ویار بارداری پسر

اینکه نوع بارداری می‌تواند جنسیت فرزند شما را تعیین کند، چندان قابل اعتماد نیست. بنابراین به هوای اینکه ویار بارداری ندارید سراغ خریدن لباس آبی برای پسرتان نروید. البته شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هورمون‌هایی که نوزادان دختر تولید می‌کنند می‌توانند ویار بیشتری ایجاد کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد مادران مبتلا به ویار بارداری شدید در سه ماهه اول بارداری احتمال اینکه جنین دختر در شکم داشته باشند بیشتر است. یک مطالعه روی یک میلیون زن سوئدی که به علت ویار شدید بارداری در بیمارستان بستری شده بودند نشان داد 55 درصد آنها دختردار شدند. اما این تحقیق روی زنانی انجام شد که به دلیل این مشکل بستری شده بودند.

علت ویار بارداری

هیچ کس نمی‌داند ویار بارداری دقیقا به چه دلیل ایجاد می‌شود اما احتمالا ترکیبی از تغییرات جسمی در بدن شماست. برخی از علل احتمالی عبارتند از:

هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی HCG: این هورمون در طول بارداری به سرعت در حال افزایش است. هیچ کس نمی‌داند چطور این هورمون موجب تهوع می‌شود اما به نظر می‌رسد با افزایش این هورمون تهوع نیز تشدید می‌شود. مواردی که باعث افزایش هورمون HCG می‌شود مانند بارداری دوقلویی می‌تواند بر شدت تهوع اثر بگذارد. در میان دیگر هورمونها هورمون استروژن نیز در ویار بارداری موثر است.

حساسیت به بو: برای خانم تازه باردار بوی یک ساندویچ مرغ از چند متر آن طرفتر هم به مشام می‌رسد و به همین دلیل به سرعت واکنش نشان می‌دهد. بعضی محققان معتقدند این به دلیل سطوح بالای استروژن ایجاد می‌شود اما اطمینانی در این زمینه وجود ندارد.

حساسیت معده: برخی خانم‌ها به تغییرات حاملگی واکنش سریعتری نشان می‌دهند و گوارششان حساس‌تر می‌شود. خانم‌هایی که مبتلا به باکتری هلیکوباکتر هستند احتمالا ویار بارداری شدیدتری دارند.

استرس: محققان می‌گویند زنانی که به لحاظ روانی تصور می‌کنند تهوع و استفراغ واکنش طبیعی به استرس است. با این حال شواهد قطعی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد.

ویار بارداری شما چگونه است؟

تهوع شدید بارداری را جدی بگیرید

تهوع شدید بارداری یا Hyperemesis Gravidarum وضعیتی است که تهوع، استفراغ، کاهش وزن و به هم خوردن تعادل الکترولیت بروز می‌کند. در موارد خفیف این مشکل با رژیم غذایی، استراحت و آنتی‌اسیدها درمان می‌شود. موارد شدیدتر اغلب نیاز به بستری در بیمارستان دارد تا مادر از طریق وریدی تغذیه شود. به هیچ عنوان هیچ دارویی بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. در صورتی که دچار تهوع و استفراغ بیش از حد شدید، تب داشتید و در سه ماهه دوم همچنان حالت تهوع شما را رها نمی‌کرد، با پزشک مشورت کنید.

عوامل خطر ویار بارداری

خانمی که باردار می‌شود بالقوه مستعد ویار بارداری است. با این حال خطر ویار بارداری در شرایط زیر بیشتر است:

پیش از بارداری، خانم تهوع صبحگاهی را تجربه کرده باشید یا مبتلا به میگرن بود و نسبت به برخی بوها و مزه‌ها حساس بوده یا براثر خوردن قرص ضدبارداری دچار تهوع شود.

مادر خانم باردار در بارداریهای قبل دچار ویار بارداری شده باشد.

خانمی که دوقلو یا بیشتر باردار باشد.

آیا شما هم این لحظه های تلخ و شیرین را تجربه کرده اید؟ ویار شما به چه صورت بوده؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: