کد خبر: ۲۰۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 30
آش انار یکی از غذا‌های محلی استان چهارمحال و بختیاری است که درون خود انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، قند، پروتئین، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی ، سلنیوم، اسید فولیک و لیپوئیک، فسفر، آنتو سیانین‌ها، پلی‌فنول، کلاژن، الاستین و کو آنزیم Q۱۰ را جای داده است
شفاآنلاین> تغذیه> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی آش محلی را در کاهش غلظت خون، پاکسازی کبد و دفع سموم از بدن موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین،  آش انار یکی از غذا‌های محلی استان چهارمحال و بختیاری است که درون خود انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، قند، پروتئین، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی (زینک)، سلنیوم، اسید فولیک و لیپوئیک، فسفر، آنتو سیانین‌ها، پلی‌فنول، کلاژن، الاستین و کو آنزیم Q۱۰ را جای داده است.

برای بررسی خواص آش انار و اینکه مصرف این آش برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 
 مهم‌ترین خواص آش انار
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش انار اظهار کرد: این آش با تصفیه خون به کاهش غلظت و اسید اوریک خون کمک می‌کند؛ آش انار نقشی موثر در پاکسازی کبد و دفع سموم از بدن دارد.
 
وی درباره خواص دیگر آش انار بیان کرد: این آش به علت داشتن آهن و اسید فولیک کم‌خونی را رفع می‌کند، همچنین به علت وجود ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B و سایر املاح معدنی تاثیری چشمگیر در طراوت، زیبایی و شادابی پوست و مو دارد. آش به علت داشتن کلاژن و الا‌ستین ترک‌های پوستی را ترمیم و به بازسازی و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: آش انار نشاط‌آور است بنابراین اضطراب،استرس و افسردگی را از بین می‌برد. همچنین نقشی موثر در بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز دارد، حافظه را تقویت کرده و از ابتلای افراد به آلزایمرجلوگیری می‌کند.
 
عظمایی تاکید کرد: آش انار برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است، مصرف آش به زیبا شدن چهره نوزاد کمک می‌کند و علائم ناشی از ویار بارداری (حالت تهوع) را کاهش می‌دهد؛ البته زنان باردار نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.
 
وی تصریح کرد: آش انار به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، آنتو‌سیانین‌ها و پلی‌فنول خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، سینه، روده بزرگ، ریه و پوست محافظت می‌کند.
 
عظمایی یادآوری کرد: آش انار خاصیت چربی سوزی دارد و به کاهش التهابات بدن مانند التهابات کبد، رفع خس‌خس سینه، سرفه، گلو درد و آرتروز ، استحکام استخوان‌ها، دفع سموم ناشی از آلودگی هوا و مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان، روشن شدن رنگ چهره و کنترل قند و فشار خون کمک می‌کند.
 
طرز تهیه آش انار
- نخست برنج نیم‌دانه و سبزی آش را داخل قابلمه حاوی آب جوش بریزید تا به خوبی پخته شوند.
- دانه‌های انار چرخ شده، گردوی خُرد شده و برگه زردآلو را به مواد درون قابلمه اضافه کنید.
- لپه پخته شده را هم به سایر مواد بیفزایید.
- مواد را به خوبی هم بزنید.
- پیاز‌ها را نگینی خُرد کنید و در روغن تفت دهید.
- ادویه‌ها را به پیاز‌های تفت داده شده اضافه کنید.
- پیاز‌های تفت داده شده را به مواد درون قابلمه اضافه و کمی صبر کنید تا آب مواد کشیده شود.
- در انتها رب انار و آب انار را به سایر مواد بیفزایید.
- مواد را به خوبی هم بزنید تا آش قوام بیاید.
- پس از آماده شدن آش روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: