کد خبر: ۲۱۰۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 08
پلیس فرانسه روز گذشته اعلام کرد پرونده‌ای برای گم‌شدن رئیس اینترپل (پلیس بین‌الملل) باز کرده است. منگ هونگوی از زمان خروج از فرانسه، جایی که مقر اینترپل است، دیده نشده است
شفاآنلاین>سلامت> بیش از ١٠روز از رئیس سازمانی که یکی از وظایفش یافتن افراد گمشده است، خبری نبود تا اینکه روز گذشته خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد که منگ هونگوی، رئیس چینی اینترپل در هنگام ورود به کشورش بازداشت شده است.

به گزارش شفاآنلاین، پلیس فرانسه روز گذشته اعلام کرد پرونده‌ای برای گم‌شدن رئیس اینترپل (پلیس بین‌الملل) باز کرده است. منگ هونگوی از زمان خروج از فرانسه، جایی که مقر اینترپل است، دیده نشده است.

قرار بود منگ هونگوی شنبه گذشته از فرودگاه لیون، مقر اینترپل، با پروازی به چین سفر کند. همسر و فرزندانش آخرین‌بار در آن روز او را دیدند و با او صحبت کردند.

برخی منابع گفته‌اند؛ مقام‌های حزب کمونیست چین درحال بازجویی از منگ هونگوی به خاطر اتهام‌های فساد هستند. وی پیش از آنکه عهده‌دار ریاست اینترپل شود، معاون وزیر امنیت عمومی چین بود. اینترپل گفته است؛ حل این مسأله به عهده مقام‌های چینی و فرانسوی است. خبرنگار بی‌بی‌سی در پکن نیز گفته است؛ ناپدیدشدن مقام‌های بلندپایه چینی امر غیرعادی نیست.

اوایل هفته، فن بینگ‌بینگ، سرشناس‌ترین هنرپیشه چین به جرم فرار مالیاتی محکوم شد. او برای سه‌ماه از انظار عمومی ناپدید شده بود تا اینکه اخیرا او که ظاهرا آزاده شده است، در اظهاراتی از دولت چین و مردم به خاطر فرار مالیاتی عذرخواهی کرده و پذیرفته که ١٥٠‌میلیون دلار جریمه نیز پرداخت کند.

این اتفاق درخصوص برخی از مقامات سیاسی چین نیز به کرات رخ داده است. گاهی اوقات برای ماه‌ها از آنها هیچ خبری نبود تا اینکه درنهایت دولت چین اعلام می‌کرد که آنها را برای انجام پاره‌ای از تحقیقات بازداشت کرده است. معمولا این بازداشت‌ها با هدف(Target) مبارزه با فساد انجام می‌شود.

هنور مشخص نیست منگ ٦٤ساله که دو‌سال پیش به‌عنوان رئیس اینترپل منصوب شد، چرا به چین سفر کرده است. روزنامه هنگ‌کنگی South China Morning به نقل از یک منبع آگاه نوشته؛ اینکه منگ به محض پیاده‌شدن از هواپیما به دلایل نامعلوم بازداشت شده است. اینترپل یک سازمان پلیس بین‌الملل است که از عضویت ١٩٢ کشور تشکیل شده است. وظیفه اصلی این پلیس بین‌الملل، یافتن افراد ناپدیدشده یا تحت تعقیب است. اینترپل گفته است که از ناپدیدشدن آقای منگ مطلع بوده است. این سازمان گفته است که این موضوع به مقامات چین و فرانسه مربوط می‌شود و آنها باید این موضوع را حل کنند. در وب‌سایت وزارت امنیت عمومی چین نام منگ به‌عنوان معاون وزیر درج شده است اما او در انتخابات ماه آوریل جایگاه خود را در حزب کمونیست از دست داده بود.

براساس رزومه‌ای که از آقای منگ در وب‌سایت اینترپل منتشر شده است. او از تجربه‌ای ٤٠ساله در امر فعالیت‌های پلیسی و مبارزه با جرایم بین‌المللی برخوردار است. او همچنین در مباحث مربوط به مبارزه با قاچاق موادمخدر، مبارزه با تروریسم از تخصص‌های ویژه‌ای برخوردار است. کارکنان پلیس اینترپل به جهت فعالیت بین‌المللی خود می‌توانند از پاسپورت‌های ویژه‌ای استفاده کند اما دارابودن پاسپورت ویژه هیچ نوع مصونیت قضائی برای آنها به همراه نخواهد داشت.

در نوامبر ‌سال ٢٠١٦ وقتی آقای منگ به‌عنوان رئیس اینترپل انتخاب شد، برخی از گروه‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده بودند نگران این هستند که از این طریق بخواهد بر مخالفان سیاسی خود رد خارج از کشور فشار وارد آورد. دولت چین درگذشته برخی کشورها را برای دستگیری مخالفانش تحت فشار قرار داده است. چین معمولا درخواست می‌کرده این افراد که متهم به فساد مالی، تروریسم(terrorism) و جرایم دیگر هستند، باید توسط دیگر کشورها بازداشت شده و به چین مسترد شوند.

از این جهت بود که در همان‌سال ٢٠١٦ سازمان عفو بین‌الملل از مخالفان انتصاب منگ به سمت ریاست اینترپل بود. البته برخی از کارشناسان معتقدند که کار رئیس اینترپل در این سازمان یک نقش تشریفاتی است و بیشتر کارها توسط دبیرکل این سازمان انجام می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: