کد خبر: ۲۱۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 03
رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: خشونت خانگی رتبه نخست را در مدارج مربوط به کودک آزاری به خود اختصاص داده است و پدران بیشتر از مادران عامل خشونت هستند
شفاآنلاین> اجتماعی> رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: خشونت خانگی رتبه نخست را در مدارج مربوط به کودک آزاری به خود اختصاص داده است و پدران بیشتر از مادران عامل خشونت هستند.

به گزارش شفاآنلاین: رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور در مراسم روز جهانی کودک <International Children's Day>که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۶، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد پذیرش در اورژانس اجتماعی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه افراد می‌توانند با خط ۱۲۳، مرکز مداخلات فردی و اجتماعی سیار یا پایگاه‌های مستقر در مناطق حاشیه‌ای و یا سکونتگاه‌های غیر رسمی تماس گیرند و یا مراجعه کنند، افزود: ۳۰ درصد از تماس‌های برقرار شده مربوط به «خشونت خانگی» بوده است.

جعفری عنوان کرد: خشونت خانگی<Domestic violence> رتبه نخست را در مدارج مربوط به کودک آزاری به خود اختصاص داده است، به طوری که از این میزان ۵۰ درصد مربوط به غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰ درصد مربوط به کودک آزاری جسمی، ۱۵ درصد کودک آزار روانی و ۴ درصد آزار جنسی بوده است.

وی با بیان اینکه کودکان زیر یک سال ۸.۷ درصد، دو تا چهار سال ۱۶ درصد، از موارد پذیرش شده را در بر می‌گیرند، تشریح کرد: در مجموع ۲۵ درصد از کودکان مورد پذیرش زیر چهار سال سن دارند و همچنین ۶۰ درصد از پذیرش شدگان بین ۵ تا ۱۳ و ۱۵ درصد از آنان بین ۱۴ تا ۱۸ سال هستند.

جعفری گفت: ۵۷ درصد از عاملان اعمال خشونت بر کودکان، پدران هستند و ۲۶ درصد از آن‌ها نیز مادران و ۸.۵ درصد نامادری و یا ناپدری و ۱.۳ درصد نیز مربوط به خواهران و برادران بوده است. تنها یک و نیم درصد از عاملان خشونت غریبه‌ها بوده‌اند و همچنین ۹۸.۵ درصد از این آسیب‌ها از سوی اقوام و خویشاوندان بوده است.

رئیس اورژانس اجتماعی با بیان اینکه ۵۲ درصد از کودکان خشونت دیده دختر و ۴۸ درصد نیز پسر بودند، تاکید کرد: علت اصلی اعمال خشونت ۵۱.۵ درصد مربوط به اعتیاد به مواد مخدر و الکل، ۷ درصد اختلالات روانی و ۵.۱ درصد بیکاری بوده است.

وی بیان کرد: ۱۶ درصد از دلایل کودک آزاری مربوط به خود کودک بوده است که مشکلاتی نظیر معلولیت و یا رفتار‌های کودک از جمله عوامل اصلی به شمار می‌رود و همچنین ۸۵ درصد از موارد نیز ناشی از خود فرد آزارگر بوده است.

جعفری گفت: در سال گذشته اورژانس اجتماعی در ۳۱ درصد از موارد خودکشی مربوط به افراد زیر ۱۸ سال مداخله انجام داده است تا این موارد منجر به فوت نشود و به طور کلی اورژانس اجتماعی موفق شده است تا ۹۵ درصد مانع خودکشی‌های منجر به مرگ شود.

وی تشریح کرد: اورژانس اجتماعی در مورد کودکان کار خیابان، دو برنامه شامل مراکز شبانه روزی کوتاه و میان مدت و مراکز نگهداری کودک و خانواده را در دست اجرا دارد و بر اساس آخرین آمار‌ها ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده هستند و شب‌ها را کنار خانواده‌شان سپری می‌کنند، در این شرایط خاص نگاه اورژانس اجتماعی نیز به این کودکان بر اساس خانواده‌محوری است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر در مراکز شبانه روزی و حمایتی سازمان بهزیستی در سراسر کشور به سر می‌برند، عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد ۶۹.۵ درصد از کودکان کار و خیابان پسران و حدود ۳۰ درصد نیز دختران هستند و همچنین ۳۲ درصد از این کودکان ایرانی و مابقی جزء اتباع بیگانه به شمار می‌روند.

رئیس اورژانس اجتماعی افزود: ۷۴ درصد از این کودکان فاقد اسناد هویتی هستند و بسیاری از این کودکان در حال ادامه تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه برای کودکان فاقد هویت کلاس‌های جبرانی و تقویتی برگزار می‌شود، گفت: رویکرد سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب این کودکان، کاهش ساعات حضورشان در خیابان‌ها است.

جعفری تشریح کرد: در حال حاضر ۳۳.۸ درصد از کودکان فاقد هویت یک تا ۴ ساعت، ۵۲ درصد ۴ تا ۸ ساعت و ۱۳.۸ درصد بیش از ۸ ساعت در خیابان‌ها کار می‌کنند.

رضا جعفری ادامه داد: ۳۱ درصد از والدین کودکان فاقد هویت بیکار و یا از کار افتاده، ۴۰ درصد دستفروش و ۷ درصد شاغل فصلی و ۵ درصد نیز بی سرپرست هستند.

وی با بیان اینکه تنها ۳۲ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی هستند و ۷۶ درصد از این کودکان بر اساس دستورالعمل‌ها و شرایط سازمان‌های حمایتی تحت پوشش هیچ نهادی قرار ندارند، گفت: عمدتا این کودکان اتباع بیگانه هستند و هیچ شناسنامه هویتی‌ای ندارند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: