کد خبر: ۲۰۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 28
با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از پذیرش کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت توسط دولت ایران، جامعه ناشنوایان از حقوق اولیه خود یعنی زندگی مستقل و حق انتخاب زبان، خدمات سلامت، مترجم زبان اشاره برخوردار نیستند
شفاآنلاین> اجتماعی> مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران گفت: جامعه ناشنوایان از خشونت و تبعیض رنج می‌برند.

به گزارش شفاآنلاین: اکرم سلیمی مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان> ایران در مراسم گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان اظهار کرد: امروز جفا‌ها، ممنوعیت‌ها و کم لطفی‌ها از سوی اکثریت جامعه، صاحبنظران، پزشکان و مسئولانی که همه به زبان گفتار فارسی مسلط هستند، دیده ایم.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از پذیرش کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت توسط دولت ایران، جامعه ناشنوایان از حقوق اولیه خود یعنی زندگی مستقل و حق انتخاب زبان، خدمات سلامت، مترجم زبان اشاره برخوردار نیستند، افزود: جامعه ناشنوایان از  خشونت و تبعیض رنج می‌برند.

سلیمی ادامه داد: نقض حقوق بشر در ارتباط با ناشنوایی ایران تا حدی است که توجه به خواسته‌های ناشنوایان تحت تاثیر تعارف پزشکی قرار دارد که سعی دارند نشان دهند که معلولیت<disability> ناشنوایان به شکل بیماری قابل درمان است و همین موضوع آسیب‌های جبران ناپذیری را در زمینه آموزش دانش آموزان ناشنوا وارد کرده است.

وی با بیان اینکه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان از دولت انتظار می‌رود تا با حمایت بدون تبعیض از زبان اشاره ایرانی، زمینه آموزش و گسترش زبان اشاره و مترجمی زبان اشاره ایرانی را برای همه خانواده‌ها و ناشنوایان فراهم سازد، افزود: امید است دیگر شاهد خفقان نیاز‌های اصلی جامعه ناشنوایان توسط افراد شنوا که خود را صاحبنظر در امور ناشنوایان می‌دانند، نباشیم.

مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران ادامه داد: دنیای سکوت ناشنوایان دیگر امروز این تبعیض‌های زبانی و فرهنگی را بر نمی‌تابد و دنیای امروزه به سمت دسترسی پذیری اطلاعات برای تمام اشخاص جامعه با هر زبانی پیش می‌رود، از این رو همه انسان‌ها با هر زبان و معلولیت به طور یکسان کنار هم زندگی می‌کنند. به امید روزی که دیگر شاهد اخذ تصمیماتی برای ناشنوایان ایران بدون حضور آن‌ها نباشیم. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: