کد خبر: ۲۱۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
در کشورمان خون اهدایی به وسیله مردم خیّر‌ و نوع‌دوست به سایر کشورها صادر نمی‌شود و اهدای خون نیز به دیگر کشورها نداریم زیرا این کار ممنوع است
شفاانلاین>سلامت> هاشمی گفت: خون‌های اهدایی‌ به وسیله‌ مردم به کشور دیگری صادر نمی‌شود و این کار ممنوع است.
 
به گزارش شفاآنلاین، حسن قاضی‌‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم چهاردهمین‌ اجلاس سالانه انجمن آسیایی‌ طب انتقال خون و چهارمین‌ کنگره بین‌المللی طب انتقال خون که در پژوهشگاه(Institute) نیرو برگزار شد اظهار کرد: در کشورمان خون اهدایی به وسیله مردم خیّر‌ و نوع‌دوست به سایر کشورها صادر نمی‌شود و اهدای خون نیز به دیگر کشورها نداریم زیرا این کار ممنوع است.

وی ادامه داد: خون مردم ایران برای ایرانیان است و ما اهدای خون نداریم البته ممکن است در اثر بروز حادثه‌ای ما میزبان‌ مردمانی از کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، یمن باشیم همانطور که در یک زمانی مجروحان غزه‌ برای درمان به کشور منتقل می‌شدند و مردم ایران با اطمینان خاطر و با همان نگاه انسانی و ایمانی خون خود را اهدا می‌کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف اهدای خون به وسیله مردم ایران کمک به هموطن‌ خود است و از نظر علمی خیلی درست نیست که خون اهدایی را به دیگران بدهیم.

هاشمی تأکید کرد: کشورمان بیماران خاص خودش را دارد و یکی از دلایلی که اصرار داریم که مشتقات دارویی‌ که از فرآورده‌های خونی به دست می‌آید حتماً از خون ایرانیان باشد این است که خون ایرانیان دارای ویژگی‌های خاصی است.

باید داروهای با منشا پلاسما را در اختیار بیماران (patients)قرار دهیم

وی اظهار کرد: عده‌ای از مبتلایان به بیماری‌های خونی از بدو تولد یکسری‌ از فاکتورهای‌ خونی را ندارند و دچار مشکلات انعقاد خون و سلولی‌ هستند که نیاز به داروهای تولید شده از فرآورده‌های خونی دارند و به همین دلیل باید داروهای‌ با منشأ پلاسمایی‌ خونی و غیره برای بیماران تأمین شود‌.

وزیر بهداشت اضافه کرد:  معتقدم مشتقات خونی اهدایی مردم ایران باید  تهیه و به صورت دارو در اختیار بیماران نیازمند ایرانی قرار بگیرد.

هاشمی ادامه داد: تجویز و مصرف داروی تولید شده از خون آلوده که از خارج از کشور تهیه شده بود دلیل ابتلای اولین فرد در ایران به بیماری ایدز‌ بود.

وی با اشاره به اینکه داروی بیماران باید از خون مردم کشورمان‌ تهیه شود، افزود: خون مردم ایران دارای ویژگی خاصی است که ارزشمندتر‌ از هر خون دیگری است و ما باید از آن مراقبت‌ کنیم.

باید داروهای مشتق از پلاسما را در کشور تولید کنیم

وزیر بهداشت ادامه داد: تا کنون نتوانسته‌ایم 40 درصد داروهای مشتق از پلاسما را برای نیاز بیماران تهیه کنیم، امیدواریم که با توجه به تحولات انجام شده بخش خصوصی بتواند 40 درصد باقی مانده داروهای مشتق از پلاسما‌ را تأمین کند که علت محقق نشدن این امر عمدتاً سودجویانه‌ است.

وی گفت: من امیدوارم در آینده بتوانیم پالایشگا‌ه خون را راه‌اندازی کنیم.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان تهیه داروهای مشتق‌ از پلاسما یادآوری کرد: در حال حاضر 60 درصد از داروهای مشتق از پلاسما در کشور تهیه و تأمین می‌شود و من امیدوارم هر چه زودتر 40 درصد باقی مانده نیز تهیه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: