کد خبر: ۲۰۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
شاید فکر کنید انگل گرفتن فقط مشکل کشورهای در حال توسعه یا فقیر است اما واقعیت این است که انگل سالیانه میلیونها نفر در ایالات متحده را مبتلا می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>انگل‌ها می‌توانند باعث بیماری و حتی مرگ شوند، اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، عفونت با دارو قابل درمان است. در این مطلب علائمی را به شما می‌گوییم که بتوانید تشخیص دهید آیا میزبان یکی از این مهاجمان کوچک هستید یا نه.


به گزارش شفا آنلاین:شاید فکر کنید انگل گرفتن فقط مشکل کشورهای در حال توسعه یا فقیر است اما واقعیت این است که انگل سالیانه میلیونها نفر در ایالات متحده را مبتلا می‌کند.

انگل چیست؟

پیش از اینکه علائم وجود انگل<Parasite> در بدن را بشناسید باید بدانید انگل چیست. انگل، ارگانیسمی است که در ارگانیسم بدن میزبان زندگی می‌کند و از میزبانش تغذیه می‌کند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، سه نوع انگل وجود دارد: پروتوزوآ که ارگانیسم ریز و تک سلولی است و معمولا در روده‌ها، خون و یا بافت زندگی می‌کند؛ هلمینت‌ها که کرمهای انگلی هستند مانند کرمهای نواری، کرمهای حلقوی و کرمهای سرخاردار؛ و اکتوپارازیت‌ها که شامل کنه، ساس، کک، شپش و مایتهایی می‌شود که به پوست می‌چسبند یا در پوست کانال می‌زنند.


انگلها می‌توانند باعث بیماری و حتی مرگ شوند اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، عفونت با دارو قابل درمان است. در این مطلب علائمی را به شما می‌گوییم که بتوانید تشخیص دهید آیا میزبان یکی از این مهاجمان کوچک هستید یا نه.

آبی را نوشیده‌اید یا در آبی شنا کرده‌اید که از سالم بودن آن مطمئن نیستید

شما چه به خارج از شهر سفر کنید و از آبی بنوشید که نمی‌دانید منبعش از کجاست و چه در دریاچه‌ای در یک منطقه‌ی تفریحی شنا کنید، فروبردن آب آلوده می‌تواند عاملی برای ابتلا به انگل باشد.

استیک نیم پخت می‌خورید

گوشت را به صورت نیم پخت ترجیح می‌دهید؟ اگر می‌خواهید دور از انگلها بمانید، استیک نیم پخت انتخاب خوبی نیست. خوردن گوشت خام یا نیم پخت می‌تواند منجر به ابتلا به کرمهای نواری روده شود. ضمنا خوردن آب یا غذای آلوده می‌تواند باعث عفونت آسکاریس شود. کرمهای حلقوی آسکاریس می‌تواند تا 35 سانتیمتر هم رشد کرده و منجر به انسداد روده شوند.


دارید وزن کم می‌کنید

بیماریهای زیادی وجود دارند که موجب کاهش وزن ناخواسته می‌شوند و ابتلا به انگل یکی از آنهاست. کرمهای نواری باعث کاهش وزن می‌شوند زیرا وجود این کرمهای بزرگ در روده یعنی اینکه غذای شما را می‌خورند. کاهش وزن ناشی از انگل معمولا با از دست دادن اشتها و ناراحتی معده همراه است.

سیستم ایمنی ضعیفی دارید

سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با انگل را مهار کند. افرادی که دیابت یا HIV دارند و همچنین آنهایی که پیوند اعضا شده‌اند و داروهای سرکوب کننده‌ی سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به انگل هستند.


زیاد دستشویی می‌روید

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، عفونت ژیاردیا، شایع‌ترین بیماری انگلی روده است که شما ممکن است از طریق نوشیدن آب آلوده به ژیاردیا، خوردن غذای خام آلوده به انگل، لمس سطوح آلوده به ژیاردیا (مثلا دستگیره در دستشویی) و یا شنا کردن در رودخانه‌ها یا دریاچه‌های آلوده به ژیاردیا به آن مبتلا شوید. اگر دچار ژیاردیا شوید خیلی زود متوجه خواهید شد زیرا این عفونت موجب اسهال آبکی، گاستریت، گرفتگی‌های شکمی و دهیدراسیون در عرض یک تا سه هفته بعد از ابتلا می‌شود.

علائم گوارشی دارید

شاید شایع‌ترین علائم مرتبط با انگلها همانهایی باشند که مشابه علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیرند. انگلهای گوارشی می‌توانند موجب شکم درد، نفخ، اسهال، خارش معقد، کم خونی و انسداد روده شوند.

مشکل تنفسی دارید

انگلها می‌توانند در جاهایی غیر از روده‌ها نیز رشد کنند. اگر انگلی در ریه ساکن شود می‌تواند علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس ایجاد کند.

ترشحات غیرعادی واژینال دارید

انگل پروتوزوآ که تريكومونيازيس واژینوزیس نام دارد، یک بیماری شایع آمیزشی است. علائم شامل تغییر در ترشحات واژینال، خارش، قرمزی و سوزش در اندام تناسلی، احساس ناراحتی هنگام ادرار کردن و درد هنگام آمیزش می‌شود.

اصلا هیچ علامتی ندارید!

ترسناک است اما واقعیت دارد: برخی از عفونت‌های انگلی هیچ علامتی ندارند. اگر دلیلی دارید که مشکوک‌تان کرده انگل دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک با یک سری از آزمایشات خون و مدفوع، عکسبرداری و یا کولونوسکوپی می‌تواند تشخیص دهد. انگلها می‌توانند بیماریهای جدی ایجاد کنند؛ فرد ممکن است در نهایت دهیدراته شده و بمیرد یا بعضی از انگلها می‌توانند به سایر اندامها حمله کنند.

آنتی بیوتیکها تمام این انگلها را درمان نخواهند کرد، بنابراین ترجیحا از داروهای ضد انگل استفاده می‌شود و بیمار باید آب فراوان بنوشد. اگر این بیماری درمان نشود، انگل از بدن شما برای ادامه‌ی حیاتش استفاده کرده و به قیمت جان‌تان ممکن است تمام شود.برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: