کد خبر: ۲۰۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 28
در زمان تماشای مسابقه چه در استادیوم ورزشی و چه از پشت تلویزیون زمانی که موقعیت حساس گلزنی و مواردی از این دست ایجاد می‌شود تماشاچیان به دلیل ترشح مواد شیمیایی در مغز به طور کامل احساسات را تجربه می‌کنند گویی خود در آن لحظه درحال بازی هستند
شفاآنلاین> سلامت> تماشای پرهیجان مسابقه فوتبال، واکنش شیمیایی خاصی در مغز ایجاد می‌کند که سبب همزاد پنداری تماشاچیان با ورزشکاران می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: محققان مغز و اعصاب در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند در مغز تماشاچیان مسابقه‌های ورزشی به ویژه فوتبال اتفاقی ویژه می‌افتد.

به گفته محققان افراد بزرگسال دارای نورون‌های خاصی در مغز خود هستند که قابلیت ایجاد نورون‌های آینه‌ای را دارند، این توانایی به انسان اجازه می‌دهد تا احساسات و عواطف افراد دیگر را در وجود خودمان درک کنیم، در زمان تماشای مسابقه‌های ورزشی این نورون‌های ویژه سبب می‌شوند تا تماشاچیان احساسات ورزشکاران<Athletes feelings> را درک و خود را به جای آن‌ها قرار دهند.


این قابلیت به ویژه در افرادی که طرفدار تیم‌های ورزشی خاصی هستند با قدرت بیشتری بروز می‌کند، زیرا آن‌ها شناخت کاملی از نحوه بازی، روحیه و احساسات بازیکنان مورد علاقه خود دارند.

در زمان تماشای مسابقه چه در استادیوم ورزشی و چه از پشت تلویزیون زمانی که موقعیت حساس گلزنی و مواردی از این دست ایجاد می‌شود تماشاچیان به دلیل ترشح مواد شیمیایی در مغز به طور کامل احساسات را تجربه می‌کنند گویی خود در آن لحظه درحال بازی هستند.

این قابلیت خاص مغزی سبب می‌شود تا افراد از برد تیم خود به شدت خوشحال و از باخت آن به شدت ناراحت شوند.

مواد شیمیایی که درمغز انسان تولید می‌شود برای تنظیم خلق و خوی انسان‌ها اهمیت فراوان دارد در کنار مواد شیمیایی، ترشح هورمون‌ها نیز می‌توانند سبب نوسان‌های خلقی در افراد شود.


هنگامی که تیم مورد علاقه افراد شکست می‌خورد یا یک موقعیت عالی گلزنی را از دست می‌دهد درمغز افراد هورمون استرس، کورتیزول ترشح می‌شود که می‌تواند سبب نوسان‌های خلقی و حتی بروز حمله شوک یا سکته قلبی در تماشاچیان شود.

تماشاچیان مسابقه ورزشی با حالت‌هایی، چون تعریق، افزایش ضربان قلب، تنفس کوتاه و سریع، قرمز شدن پوست صورت، گشاد شدن مردمک چشم، کاهش تولید بزاق دهان و خشکی حلق و گلو مواجه می‌شوند.


مطالعه دانشمندان در زمینه ادراک و مغز انسان نشان می‌دهند طرفداران ورزشی مانند بازیکنان قبل و در طول مسابقه ورزشی می‌توانند استرس شدیدی داشته باشند که شامل اضطراب شناختی و اجتماعی است.

واکنش بدن به فشار عصبی یا استرس
هنگامی که بدن انسان تحت تاثیر فشارعصبی یا استرس شدید قرار می‌گیرد مغز انسان شروع به ارسال سیگنال‌هایی برای آزاد کردن هورمون آدرنالین از غده‌های آدرنال می‌کند. در نتیجه ضربان قلب و فشارخون افزایش پیدا می‌کند، غضله‌های بدن منقبض می‌شوند مانند وقتی که فرد درمعرض خطر قرار گیرد.


این وضعیت می‌تواند برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، افراد سالمند، زنان باردار و افراد دچار اضافه وزن خطرناک باشد و آن‌ها را درمعرض خطر سکته قلبی یا مغزی قرار دهد.

کارشناسان برای جلوگیری از آسیب دیدن در زمان تماشای مسابقه‌های ورزشی به افراد توصیه می‌کنند در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی از مشاهده بازی زنده خودداری کنند، همچنین به مسابقه صرفاً به چشم یک ورزش و تفریح برای گذراندن اوقات فراغت نگاه کنند.


درصورتی که درزمان تماشای مسابقه دچار افزایش ضربان قلب بسیار بالا، درد در قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، شنیدن صدای زنگ در گوش و مواردی ازاین دست شدند در صورتی که دراستادیوم حضور دارند به اورژانس سیار مستقر در کنار زمین بازی مراجعه کنند و درخانه با مراکز اورژانس تماس بگیرند.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: