کد خبر: ۲۰۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 26
شاید ترسناک به نظر برسد ولی طبق آمار بنیاد پیشگیری از خودکشی امریکا، خودکشی یکی از 10 دلیل اول مرگ در ایالات متحده است بنابراین نباید نادیده گرفته شود

شفا آنلاین>اجتماعی>اگر فکر می کنید یکی از اطرافیانتان قصد خودکشی <Suicide>دارد با این 14 روش می توانید به او کمک کنید

به گزاررش شفا آنلاین:صحبت کردن در مورد احساس ناامیدی. نداشتن برنامه برای آینده. صحبت کردن درباره این که چطور به زندگی اش پایان دهد. این سه نشانه هایی هستند که می گوید عزیز شما به خودکشی فکر می کند.

شاید ترسناک به نظر برسد ولی طبق آمار بنیاد پیشگیری از خودکشی امریکا، خودکشی یکی از 10 دلیل اول مرگ در ایالات متحده است بنابراین نباید نادیده گرفته شود.


به گفته دکتر میشل اف مایرز Michael F. Myers ، استاد روان پزشکی بالینی، اکثر افرادی که به خودکشی فکر می کنند تا زمانی که دست به اقدام واقعی نزده اند می توانند دوام بیاورند. آن ها احساسات مختلفی از خواسته های متفاوت برای مرگ و زندگی دارند بنابراین هر گونه مداخله ای می تواند جان آن ها را نجات دهد.

باید بدانید اگر یکی از عزیزانتان به فکر خودکشی است می توانید کارهای زیادی برای منصرف کردن او انجام دهید در این مقاله راه کارهایی که برای کمک به او می توانید انجام دهید را بیان می کنیم.


در مورد خودکشی از آن ها سوال کنید

یک باور غلط در پیشگیری از خودکشی این است که صحبت در مورد آن باعث افزایش خطر خودکشی می شود ولیدرست نیست. واقعیت این است افرادی که افسردگی قابل توجهی دارند به مرگ و خودکشی به عنوان راه حلی ساده برای پایان دادن به بدبختی فکر می کنند.

به جای اجتناب از این موضوع با او همدردی کنیدو در مورد افکارش هر چقدر هم که بد باشد صحبت کنید و متناسب با عکس العمل او سوالات بعدی را آماده کنید مثلا سوالاتی مثل چرا و به چه دلیل چنین فکری می کند .


به او بگویید چقدر دوستش دارید

ارتباط داشتن با شخصی که به او اهمیت می دهد می تواند تاثیر مهمی در محدود کردن انزوا، احساس بی کفایتی و افکار خودکشی یک فرد افسرده داشته باشد. این که شخص بداند کسی هست که او را دوست داشته باشد و به او اهمیت بدهد یک حفاظ مهم در مقابل افکار ناامیدانه او می سازد.


سعی کنید او را از انزوا بیرون کشیده و مشغول کار های مختلف کنید

افرادی که خودکشی می کنند اغلب منزوی می شوند و انجام کارهایی که دوست دارند را متوقف می نمایند. به همین دلل باید ان ها را تشویق کنید به فعالیت هایی که علاقمند هستند و از آن ها لذت می برند مشغول شوند. ایده ای خوب به آ« ها بدهید و برای انجام فعالیت های جدید و تجربیات جدید تشویقشان کنید.


آن ها را مجبور کنید به دنبال کمک باشند

شما حتی می توانید برای انجام کارهای خودتان از آن ها استفاده کنید. تحقیقات روانشناسی نشان میدهد کمک خواستن و درخواست لطف از این افراد بسیار موثر است و در واقع باید به گونه ای آن ها را با خود همراه کنید. اگر تمایلی برای کمک نشان ندادند می توانید با گفتن همین یک بار، به من کمک کن یا به خاطر من یا تو چه جور دوستی هستی او را تشویق کنید.

اگر دوست شما تجربه بدی با مشاور داشته است بسیار مهم است که برای ترتیب جلسه ای دیگر او را تشویق کنید چون ممکن است او تصور کند دیگر از دست هیچ کسی کاری برای اوو بر نمی آید و همه چیز بدتر شود و در صورتی که یک فرد به این نتیجه برسد که دیگر هیچ کاری از او یا دیگران ساخته نیست دست به خودکشی می زند.


اگر می خواهد خودکشی کند فورا او را به بیمارستان برسانید

اگر به نظر می رسد که دوستتان برنامه ای برای خودکشی طراحی کرده و نگران این هستید که خود را از بین ببرد فورا او را در بیمارستان بستری کنید. این کار یک گام بزرگ در کمک به کسی است که به طور جدی تصمیم به خودکشی گرفته است.


به او مسئولیت بدهید

زمانی که عزیزتان افسرده است غرایز شما می گوید که خودتان همه مسئولیت ها را بر عهده بگیرید ولی در برخی مواقع باید مسئولیت هایی را به او بسپارید مثل مراقبت کردن از فرزندتان. این کار به روند درمان فرد کمک می کند. آگاهی به این که دیگران به او وابسته هستند می تواند به او کمک کند در مقابل انگیزه اش برای خودکشی مقاومت  کند.

این مسئولیت باید قانع کننده باشد نا قاطعانه. مثلا چند بار در هفته مسئولیت شام را به او بسپارید. این که او ببیند برای کارهایی به او تکیه می کنیم چیزهای ارزشمند زیادی به زندگی او اضافه می کند. هر زمان مشارکت معنی داری از او دیدید به خوبی از اوو قدردانی کنید.


به او کمک کنید وجهه روحانی خود را پیدا کند

افسردگی

حس معنویت می تواند در برابر افکار خودکشی از شخص محافظت نماید. معنای معنویت متناسب با شخصیت هر فرد متفاوت است بنابراین باید در این مورد با او صحبت کنید و او را تشویق کنید در فعالیت های معنوی و داوطلبانه که حس اتصال او به خدا و انسان ها را افزایش می دهد فعالیت کند.


برای آینده با هم برنامه ریزی کنید

اگر شخص برای چگونگی آسیب رساندن به خود برنامه ریزی کرده باید این علامت را بسیار جدی بگیرید و بلافاصله به او کمک کنید. مهم ترین نکته ای که یک فرد برای دور کردن افکار خودکشی از خود نیاز دارد امید است. باید به او نشان دهید که در ادامه می توانید چگونه به او کمک کنید  او باید چه کاری انجام دهد.


بازی " چه میشد اگر " را انجام دهید

گفتن حرفهایی مثل این که " اگر من نبودم برای همه بهتر بود " یا " من اینقدر به زندگی ام گند زده ام که درست بشو نیست " برای افرادی که فکر خودکشی دارند، رایج است. سر و کله زدن با این احساسات می تواند احساسات ناراحت کننده نامحدودی را رقم بزند.

در عوض باید او را به چالش بکشید و از او بپرسید اگر به تو بگویم زندگی ام بی ارزش است و تبدیل به یک فاجعه شده چه پاسخی به شما خواهد دارد. او راتشویق کنید همان همدردی و همراهی ای که نیاز دارد را به شما نشان دهد.


رفتارها و سخنانی که باعث آسیب رساندن به خودش می شود را محدود نکنید

قابل درک است که بخواهید رفتارها و سخنانی که باعث آسیب رساندن به عزیزنان می شود را نادیده بگیرد یا سرکوب کنید ولی این کار فقط اوضاع را بدتر می کند. وقتی در مورد آسیب رساندن به خودش صحبت می کند سخنش را قطع نکنید یا اگر علایمی مثل جای تیزی روی پوست سا مصرف دارو در او مشاهده کردید رفتار سرکوب گرانه ای با او نداشته باشید فقط آشکارا با او صحبت کنید تا بداند رفتارش را کاملا جدی گرفته اید.


یک تیم پشتیبانی برای زمان هایی که کنارش نیستید جمع کنید

زمانی که یک فرد تنها باشد دست به خودکشی می زند بنابراین نباید بگذارید تنها بماند ولی یک نفری نمی توانید چنین مسئولیتی را انجام دهید بنابراین باید تیمی پشتیبان از دوستان و انواده داشته باشید. یک شبکه حمایتی که عشق و علاقه خود را به او نشان دهند.ولی بید دقت داشته باشید که تمام صحبت های شما در این جمع کاملا باید خصوصی باشد تا احساس شرم و ناراحتی برای عزیزتان فراهم نکند.


درگیر بازی آن ها برای جلب توجه نشوید

همه افراد نیاز به توجه دارند. افرادی که فکر خودکشی دارند اغلب تجربیات دشوار و دردناکی را پشت سر گذاشته اند و ممکن است به هر شیوه ای که میدانسته اند به دنبال کمک گشته اند.

اجازه ندهید تصمیم بدی بگیرند یا شما را بازیچه کنند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به او نشان دهید حرفهایش را میفهمید و از یک روان درمان گر حرفه ای برای کمک به او استفاده کنید.


شماره خود را جزو تماس های اضطراری او قرار دهد

افراد افسرده اغلب احساس می کنند هیچ کس واقعا اهمیتی به آن ها نمی دهد و یک راه ساده برای این که نشان دهید برایتان مهم است این است که از او بخواهید شماره تماس شما را در لیست تماس های اضطراری خود قرار دهد.


حواستان به نشانه هایی که نشان دهنده آماده شدنشان برای مرگ است باشد

یک فرد قبل از این که تصمیم به اتمام زندگی خود بگیرد آماده می شود، برخی افراد با عزیزانشان تماس می گیرند، اموالشان را می بخشند، نامه می نویسند یا یکی از خواسته های همیشگیشان را انجام می دهند. برخی نشانه ها ممکن است بسیار ظریف باشد بنابراین هر گونه تغییری می تواند نشان دهنده تصمیم فرد برای پایان دادن به زندگی اش باشد. در مورد رفتار هایی که باعث نگرانیتان می شود با او صحبت کنید و دلیلش را از او بپرسید.سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: