کد خبر: ۲۰۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018September 25
فراد متعددی هستند که نمی‌دانند میان سلامت قلب و مغز رابطه مهمی‌ وجود دارد، چرا که بیماری‌های قلبی ـ عروقی یکی از عوامل مهم و مستعدکننده ابتلا به آلزایمر است

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص طب سالمندان گفت: افراد باید مراقب سلامت قلب شان باشند، نه به خاطر آنکه به بیماری‌های قلبی مبتلا نشوید، بلکه هر چه قلب سالم‌تری داشته باشند به همان میزان سلامت مغزشان را تضمین کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مجید کامرانی  با بیان این مطلب افزود: افراد متعددی هستند که نمی‌دانند میان سلامت قلب و مغز رابطه مهمی‌ وجود دارد، چرا که بیماری‌های قلبی ـ عروقی یکی از عوامل مهم و مستعدکننده ابتلا به آلزایمر<Alzheimer> است.

وی اظهارداشت: چکاپ و بررسی منظم سلامت قلب، فشار خون، کلسترول، قند خون و تعادل وزن از سنین پایین می‌تواند مانع ابتلا به آلزایمر از ۶۰ سالگی به بعد شود.

این متخصص طب سالمندان تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرعادی در ناحیه قلب، حتما به پزشک مراجعه شود تا مشکلات احتمالی قبل از جدی شدن بررسی و درمان شود. هرچه زیان وارد شده به عروق داخل مغز سریع‌تر تحت درمان قرار گیرد، عوامل خطرساز محدودتر می‌شوند و در نتیجه احتمال آسیب به عملکرد سلول‌های مغزی کاهش می‌یابد.

وی گفت: با وجود تاکیدات بسیار متخصصان مبنی بر پرهیز از مصرف سیگار، متاسفانه بسیاری گمان می‌کنند، این توصیه‌ها به خاطر کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی است در صورتی که تحقیقات نشان می‌دهد، ۱۴ درصد مبتلایان آلزایمر سابقه مصرف سیگار دارند.

کامرانی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد افزایش سن مانعی برای رشد و ساخت ارتباطات جدید مغز انسان نیست و این فرآیند همچنان ادامه دارد. تا زمانی که مغز با فعالیت‌های جدید و چالش برانگیز مشغول نگه داشته شود، با وجود کاهش سلول‌های مغزی در سالمندی ریسک ابتلا به آلزایمر نیز کم می‌شود.

این متخصص طب سالمندان درباره فعالیت پیشنهادی به میانسالان و سالمندان افزود: این افراد باید مغز خود را با انجام فعالیت‌های اجتماعی پیچیده، متنوع، مداوم و سرگرم‌کننده به چالش بکشانند. ارتباطات خانوادگی، بازی کردن، دورهمی‌های دوستانه، شرکت در کلاس‌های هنری، حل کردن جدول کلمات متقاطع، پازل، سودوکو و هر چیزی که باعث افزایش ارتباطات مغزی شود.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: