کد خبر: ۲۰۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 17
ماهیت احیاکنندگی سلول‌های بنیادی که از پتانسیل بازسازی قسمت‌های مختلف بدن برخوردار هستند، دانشمندان را برآن داشت که از این سلول‌ها برای بازسازی بافت داخلی نرم یا پالپ دندانی (dental pulp) استفاده کنند
شفا آنلاین>سلامت> سلول‌های بنیادی استخراج شده از دندان‌های شیری می‌تواند برای درمان آسیب‌های دندانی، اصلاح کردن دندان‌های دائمی کودکان پیش از رشد کامل آنها و بازیابی دندان‌های مرده در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش شفا آنلاین:ماهیت احیاکنندگی سلول‌های بنیادی <Stem Cells>که از پتانسیل بازسازی قسمت‌های مختلف بدن برخوردار هستند، دانشمندان را برآن داشت که از این سلول‌ها برای بازسازی بافت داخلی نرم یا پالپ دندانی (dental pulp) استفاده کنند.

حدود نیمی از کودکان از مشکل آسیب‌دیدگی بافت داخلی نرم یا پالپ دندانی رنج می‌برند و این در شرایطی است که دندان‌های دائمی درحال رشد هستند. درنتیجه این مشکل، جریان خون و تکامل ریشه با اختلال روبرو می‌شود که حتی می‌تواند باعث مرگ دندان شود.

دندانپزشکان درحال حاضر از روش درمانی موسوم به اپکسیفیکشن (apexifiction) برای تقویت ریشه درحال رشد استفاده می‌کنند، اما این روش گزینه ایده‌آلی محسوب نشده و نمی‌تواند بافت از دست رفته را جایگزین کند.

در یک مطالعه مشترک، از سلول‌های بنیادی پالپ دندان شیری انسانی hDPSCs)) برای درمان آسیب پالپ دندانی 30 کودک در چین استفاده شد و 10 کودک نیز با روش اپکسیفیکشن تحت درمان قرار گرفتند.  

برای کودکان تحت درمان با hDPSCs، این سلول‌ها در محیط آزمایشگاه کشت داده و سپس به بافت آسیب دیده پیوند زده شدند. نتایج به دست آمده حاکی از افزایش جریان خون، رشد بهتر ریشه و ضخامت بیشتر عاج یا دنتین بود؛ یکسال بعد از این درمان نیز حس به دندان آسیب‌دیده بازگشت.

سونگتائو شی (Songtao Shi) یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه پنسیلوانیا (آمریکا) تأکید کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی hDPSCs باعث بازگشت حس به دندان‌های بیماران شد. با تحریک گرمایی یا سرمایی دندان، بیمار واکنش نشان می‌داد.

محققان تأکید می‌کنند که کاربردی شدن این روش درمانی به آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز دارد. در ادامه تحقیقات، نحوه واکنش بدن در برابر سلول‌های بنیادی گرفته نشده از دندان شیری فرد دیگر و استفاده از hDPSCs برای بازسازی دندان افراد بالغ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: