کد خبر: ۲۰۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 16
منافع مالی در گیرندگان خدمت یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های تقاضاهای القایی است و ریشه در مسائل اخلاقی دارد. در تمام صنوف جامعه از جمله پزشکی مخاطرات اخلاقی وجود دارد که نظام پرداخت "فی‌ فور سرویس" یکی از مواردی است که در ایجاد تقاضاهای القایی از سوی پزشکان تاثیر دارد
شفا آنلاین>سلامت>مدرس دوره‌های آموزشی و نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران به دلایل ایجاد تقاضاهای القایی در ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: در صورت کنترل تقاضاهای القایی، بخش مهمی از منابع مالی ذخیره شده و سازمان‌های بیمه‌گر به اهداف خود در مدیریت هزینه دست می‌یابند.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر حمید قاسمی با اشاره به اینکه ایجاد تقاضاهای القایی علاوه بر ارائه‌دهندگان خدمت در گیرندگان خدمت نیز وجود دارد، گفت: منافع مالی در گیرندگان خدمت یکی از مهم‌ترین خواستگاه‌های تقاضاهای القایی است و ریشه در مسائل اخلاقی دارد. در تمام صنوف جامعه از جمله پزشکی مخاطرات اخلاقی وجود دارد که نظام پرداخت "فی‌ فور سرویس" یکی از مواردی است که در ایجاد تقاضاهای القایی از سوی پزشکان تاثیر دارد.

وی در ادامه گفت: در گیرندگان خدمت از جمله بیمه‌شدگان نیز تقاضای القایی به دلیل فرانشیز رایگان و بیمه‌های تکمیلی وجود دارد. وقتی بیمه‌شده، سرانه بیمه و فرانشیز پرداخت نمی‌کند، تمایلش برای دریافت خدمات سلامت افزایش می‌یابد. در مطالعات مختلف ثابت شده است که نبود فرانشیز مناسب و پرداخت حق سرانه بیمه باعث مراجعات مکرر و بی‌مورد بیمه شده به پزشک می‌شود.   

قاسمی، سرانه رایگان را به عنوان یک پدیده اجتماعی دانست و افزود: به طور عمومی مردم علاقه دارند که از سرانه رایگان بهره‌مند شوند، مگر در جوامع پیشرفته که به رشد اخلاقی<Moral> و اجتماعی دست یافته‌اند.

سرانه رایگان علتی برای مصرف بیش از حد خدمات است. یعنی بیمه شده تا زمانی که بیمه تکمیلی اعتبار دارد، برای دریافت تمام خدمات به مراکز درمانی<Health centers> مراجعه می‌کند. این مسائل باعث می‌شود که ما از گیرندگان خدمت هم تقاضای القایی داشته باشیم.

مدرس دوره‌های آموزشی و نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه در صورت کنترل تقاضاهای القایی، بخش مهمی از منابع مالی ذخیره شده و سازمان‌های بیمه‌گر به اهداف خود در مدیریت هزینه دست می‌یابند، گفت: برای رسیدن به این هدف اول باید انگیزه‌های تقاضاهای القایی را از خواستگاه‌های آنها مهار کنیم، یعنی روش پرداخت به ارائه‌دهندگان خدمت را تغییر داده و دوم نظام عرضه خدمات یعنی اجرای نظام پزشک خانواده و ارجاع را اجرا کنیم.  

وی افزود: در سیستم نظام ارجاع مساله‌ای تحت عنوان تقاضاهای القایی از سوی ارائه دهندگان خدمت وجود ندارد و به صفر نزدیک می‌شود. چون در این شرایط پزشک هیچ انگیزه مالی ندارد و در صورت مراجعه بی‌مورد، بیمه شده با مقاومت پزشک روبرو می‌شود. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: