کد خبر: ۲۰۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 16
داروها دارای تاریخ مصرف هستند و احتکار دارو برای افرادی که به این کار اقدام می‌کنند نیز آثار خوبی ندارد، بنابراین احتمال احتکار دارو ضعیف است
شفاآنلاین>سلامت> یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت مجلس بازدیدهایی را در موضوع نظارت از برخی مراکز تولیدی و توزیعی دارو در اشکال مختلف در مدت اخیر داشته است و این کمیسیون در صورت مواجهه با موارد احتکار دارو با محتکران برخورد خواهد کرد.

به گزارش شفاآنلاین، عباسعلی پور بافرانی بابیان اینکه احتکار دارو به معنای واقعی وجود ندارد، اظهار کرد: داروها دارای تاریخ مصرف هستند و احتکار دارو برای افرادی که به این کار اقدام می‌کنند  نیز آثار خوبی ندارد، بنابراین احتمال احتکار دارو ضعیف است.

وی افزود: کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بازدیدهایی را  در بحث نظارت از برخی مراکز تولیدی و توزیعی دارو در اشکال مختلف در مدت اخیر داشته است و این کمیسیون در صورت مواجهه با موارد احتکار دارو با محتکران از طریق دستگاه قضایی برخورد خواهد کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مکمل‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی  در زمره دارو قرار نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: احتکار دارو زمانی انجام می‌شود که آن دارو در بازار موجود نباشد. ممکن است کالاهایی مانند ماشین لباسشویی یا یخچال را بتوان احتکار کرد تا قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند و با نرخ گران‌تر به مردم فروخته شود، اما  دارو کالایی نیست که بتوان آن‌ها را خریداری و انبار کرد.

پور بافرانی ادامه داد: داروها بر اساس نیاز و مطابق با نسخه پزشک باید در بازار عرضه شود. در صورت احتکار دارو(medicine) چند حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در زمان احتکار دارو در موضوع نظارت، سازمان تعزیرات اسلامی وارد عمل می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه دوم  در بحث بهداشت  است. محتکران دارو به دلیل اینکه شرایط نگهداری دارو را رعایت نمی‌کنند و ممکن است تاریخ انقضا دارو بگذرد نمی‌توانند موفقیتی داشته باشند، بنابراین احتکار دارو با سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مطابقت ندارد. حوزه سوم میزان تولید دارو است. در این زمینه میزان داروهای وارداتی و نیز داروهای تولید داخلی مشخص است و تمام شرکت‌های تولید، پخش و شرکت‌های وارداتی در یک سامانه دارو قرار دارند و وضعیت آن‌ها قابل کنترل است.

پوربافرانی با بیان اینکه دارو نسبت به سایر کالاها قابل کنترل است، تصریح کرد: در حوزه دارو نمی‌توان به راحتی احتکار انجام داد اما در صورت نظارت ضعیف و یا عدم رصد سامانه دارویی توسط مسئولان ممکن است احتکار از سوی سودجویان انجام شود.

وی با اشاره به شکل نظارت کمیسیون بهداشت(Health) و درمان در بخش دارو، خاطرنشان کرد: در موضوع دارو این کمیسیون جلسات متعددی برگزار کرده است. این جلسات در زمینه مطالبات برخی شرکت‌های تولید کننده دارو بوده اما در حوزه احتکار دارو هنوز گزارشی  به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه نشده است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: