کد خبر: ۲۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 26
شفا آنلاین-بلایا و نیروهای طبیعی نظیر زلزله، آتشفشان و بالا آمدن سطح آب‌دریاها در سیر تاریخ طولانی زندگی بشر روی زمین، بسیاری از شهرهایی را که در گذشته بسیار پویا و قدرتمند بودند به اعماق آب فرو برده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، عوامل فوق همراه با گرمای جهانی زمین که اکنون سبب تهدید شهرهای تاریخی حاضر و نابودی احتمالی آنها شده، ما را بر آن داشت تا نگاهی دوباره به شهرهایی بیاندازیم که روزگاری محل زندگی مردمان بسیاری بوده‌اند اما اکنون مسکوت در زیر آب‌های جهان آرمیده‌اند.

در این گزارش به نقل از «وال استریت چیت شیت»، هفت شهر غرق شده مشهور در سراسر جهان معرفی می‌شوند که به شرح زیر است:

پورت رویال- جاماییکا

شهر بندری «پورت رویال» که به عنوان فاسدترین شهر جهان در گذشته نیز شناخته می‌شود زمانی یکی از مهمترین بنادر تجاری دنیای جدید و بهشت دزدان دریایی بود. در سال 1962 میلادی، وقوع زمین‌لرزه سبب فرسایش و حل شدن خاک شنی این شهر در آب شد و در عرض چند دقیقه ساختمان‌ها، خیابان‌ها و دو سوم این شهر به زیر آب فرو رفت. این شهر زیرآبی اکنون یکی از مهمترین بناهای تاریخی زیرآبی در نیمکره غربی محسوب می‌شود. بخش خشکی باقیمانده از شهر «پورت رویال» اکنون یک روستای ساحلی برای ماهیگیری است که نشانه‌های اندکی از گذشته درخشان و با شکوه خود به همراه دارد.

پورت رویال - جاماییکا

پاولوپتری- یونان

تصور بر این است که افلاطون در نام بردن از شهر افسانه‌ای «آتلانتیس» که در رساله «تیمائوس» به آن اشاره کرده از شهر «پاولوپتری» الهام گرفته است. این شهر نیز در گذشته و در عصر برنز یا مفرغ یک بندر پرتردد و پر جنب و جوش محسوب می‌شد. این شهر بندری که در سواحل جنوبی یونان واقع شده بود، بر اثر فرسایش تدریجی به زیر آب رفت اما در سال 1967 میلادی در عمق کمتر از 4.5 متری آب کشف شد. باستان‌شناسان به تازگی موفق شدند ساختمان‌های عمومی زیرزمینی، ساختمان‌های مسکونی، حیاط و قبرهایی را در آن کشف کنند که این اکتشافات به آنها امکان داد تا بتوانند یک نقشه جامع سه بعدی از تمدن گذشته «پاولوپتری» ارائه دهند. این شهر با قدمت 5000 سال قدیمی‌ترین بنای باستانی غرق شده محسوب می‌شود.

پاولوپتری - یونان

اتلیت یام- سرزمین‌های اشغالی

شهر باستانی «اتلیت یام» در فاصله کمتر از 1.5 کیلومتری ساحل و در نزدیکی شهر «هیفا» قرار دارد. این شهر زیرآبی تقریبا به طور کامل دست‌نخورده باقی مانده و باستان‌شناسان توانسته‌اند اسکلت‌های فراوانی را به طور دست نخورده و سالم در درون قبرهای آن بیابند. در مخازن گندم کشف شده از این شهر نیز بقایای شپش‌های گندم یافت شده است. قدمت این شهر که 40 هزار مترمربع وسعت دارد به 7000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

اتلیت یام - سرزمین‌های اشغالی

یوناگونی- ژاپن

این شهر که به تایوان نزدیک‌تر است تا به خود ژاپن یک جزیره ژاپنی کوچک محسوب می‌شود و به دو دلیل شهرت فراوان دارد. اولین دلیل حضور کوسه‌های سرچکشی و دومین دلیل وجود صخره‌های غرق شده که در نزدیکی سواحل این شهر به چشم می‌خورند، سبب شهرت آن است اما مورد دوم بحث برانگیزتر است زیرا عده‌ای براین‌باورند که این ساختار صخره‌ای به نظر بقایای یک تمدن باستانی هستند درحالی‌که عده‌ دیگری با رد این فرضیه مدعی هستند این صخره‌ها زواید طبیعی هستند. باستان‌شناسان به تازگی به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد این منطقه در گذشته میزبان یک تمدن افسانه‌ای در اقیانوس آرام بوده اما منتقدان این ادعا را رد می‌کنند. بدون توجه به این اظهارات، بقایای یافت شده در این ناحیه همچنان برای محققان و دانشمندان یک موضوع ابهام آمیز و مرموز باقی مانده است.

یوناگونی - ژاپن

قصر کلوپاترا - اسکندریه - مصر

باستان‌شناسان در سال 1998 میلادی در پی کاوش در بقایای به جا مانده از قصر «کلوپاترا»، ملکه مصر باستان، موفق به کشف جزیره‌ای زیرآبی شدند. باستان شناسان موفق شدند در زیر آب‌های ساحلی این ناحیه که امروزه به اسکندریه معروف است، تندیس‌ها، ستون‌ها، مجسمه‌هایی از جانوران مرموز، معابد و زیربنای یک کاخ را کشف کنند که به نظر می‌رسد همه آنها به کلوپاترا تعلق داشته باشند. باستان‌شناسان همچنین موفق شدند اشیاء کوچک دیگری که برای فعالیت‌های روزمره از آنها استفاده می‌شده را نیز کشف کنند.

قصر کلوپاترا - اسکندریه

دوارکا- هند

ویرانه‌های این شهر در نزدیکی سواحل شهر «دوارکا» که یکی از بزرگترین شهرهای عصر مدرن هندوستان محسوب می‌شود قرار دارد. این ویرانه‌های باستانی در عمق 40 متری آب قرار دارند. باستان‌شناسان می‌گویند: این شهر در گذشته در سواحل رودخانه «گوماتی» بنا نهاده شد و ساکنان آن، این شهر را پیش از آنکه به زیر آب رود ترک کردند. برخی دیگر براین‌باورند که این ناحیه قدمتی افسانه‌ای دارد و در واقع شهر گمشده «کریشنا»، الهه معروف هندو بوده است. آخرین استدلال که درباره این شهر مطرح شده این است که این ویرانه‌ها زمانی مکانی برای عبادت بوده‌اند که در افسانه‌های کهن هند نیز به آن اشاره شده است.

دوارکا - هند

شی‌چنگ (Lioncity)- چین

شهر «شی‌چنگ» برخلاف سایر شهرهای غرق شده به طور عمدی برای احداث یک سد در دهه 50 میلادی به زیر آب برده شد. این شهر که یکی از دیدنی‌ترین شهرهای زیرآبی جهان محسوب می‌شود در دوره امپراتوری دودمان «هان» که بین سال‌های 25 تا 220 پس از میلاد مسیح در چین حکومت می‌کردند بنا شد. وسعت این شهر به اندازه 62 زمین فوتبال برآورد شده و کاملا دست نخورده باقی مانده است. نام این شهر از کوهستان‌های اطراف آن یعنی «کوهستان پنج شیر» گرفته شده‌ است.

شی‌چنگ - چین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: