کد خبر: ۲۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 25
شفا آنلاین:خداکرمی با بیان اینکه نیاز روزافزون مراکز درمانی کشور به کار‌شناسان رشته‌هایی مامایی منجر به کمبود بیش از پیش آنها در این مراکز شده است.
به گزارش شفا آنلاین:ناهید خداکرمی، رییس انجمن مامایی با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدا به ارتقا کیفیت خدمات بارداری و زایمان طبیعی اهمیت ویژه ای قائل شده است، گفت: بحث سزارین یک بحث فرهنگی اقتصادی است و به دلیل آنکه بحث سزارین یک پروسه طولانی است و با توجه به وضعیت فعلی ایجاد شده در جهت اصلاح آن حتما باید فرآیند ارائه خدمات را از ابتدای بارداری تا انتهایی آن اصلاح کنیم، بنابراین اگر فقط توجه ما به تعرفه و رایگان کردن آن باشد ممکن است از این مسئله غافل شویم. 

خداکرمی تصریح کرد: در این روند باید از رفتارهای سازمان‌های بیمه‌گر گرفته تا شیوه برنامه‌سازی رسانه ملی همچنین نحوه مراقبت‌های بارداری هم نیازمند بازنگری و اصلاح هستند. 

رییس انجمن مامایی، به پیشنهاد عملیاتی در این زمینه پرداخت و گفت: کلیه مراقبت‌های دوران بارداری توسط متخصص ماما انجام می‌شود و موارد پرخطر جدا می‌شود همچنین خدمات تخصصی که مادران از متخصصین در خود زایشگاه دریافت می‌کنند به دلیل ناکافی بودن نیرویی انسانی ممکن است شکست بخورد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی زایشگاههای سراسر کشور از کمبود نیروی انسانی و ماما رنج می‌برند، اظهار داشت: هم‌اکنون با توجه به برآوردهای انجام شده با کمبود ۹ هزار ماما در سراسر زایشگاههای کشور روبرو هستیم. 

وی با اشاره به اینکه دولت ردیف‌های جدید استخدامی را ممنوع کرده است این مسئله را مانعی برای جذب ماما‌ها دانست و عنوان کرد: با توجه به این مسئله از طرفی نیروی انسانی متوقف شده و این مشکلات زیادی را برای مامای شاغل در سراسر کشور ایجاد کرده و آنان به دلیل اضافه کاری اجباری و خستگی از شیفت‌های متعدد و بار خدماتی زیاد باعث شده حتی خود ماما، ترجیح دهند بیمار سزارین شود ، بنابراین تنها یک عمل رایگان کردن موفق نخواهد شد بلکه یک مادر ارزشمند بوده و در حین زایمان به مراقبت‌های مداوم نیازمند است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: