کد خبر: ۲۰۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 06
در سال‌های گذشته بر پیاده سازی سامانه یکپارچه آزمایشگاه ها اصرار داشتیم و این موضوع از ۸ سال گذشته مطرح شد که امیدواریم از مهر امسال "سامانه یکپارچه مدیریت آزمایشگاه ها" عملیاتی شده و به عنوان شبکه هوشمند وارد تعامل با بازیگران تولید و کیفیت محصولات سلامت محور شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو از راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت آزمایشگاه‌ها از اول مهر خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین: بهرام دارایی در چهاردهمین گردهمایی روسای آزمایشگاه های غذا و داروی سراسر کشور، با اشاره به اینکه یکی از اهداف نظام سلامت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نظارت سخت افزاری و نرم افزاری بر کیفیت محصولات سلامت محور است، گفت: براین اساس باید از ابزارهای دقیق، کارشناسان مجرب و روش‌های نوین، پایش مداوم محصولات  سلامت محور، صورت می‌گیرد.

 وی افزود: در سال‌های گذشته بر پیاده سازی سامانه یکپارچه آزمایشگاه ها اصرار داشتیم و این موضوع از ۸ سال گذشته مطرح شد که امیدواریم از مهر امسال "سامانه یکپارچه مدیریت آزمایشگاه ها" عملیاتی شده و به عنوان شبکه هوشمند وارد تعامل با بازیگران تولید و کیفیت محصولات سلامت<Health> محور شود.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بهبود کیفیت محصولات سلامت محور برای سازمان غذا و دارو بسیار مهم است، تصریح کرد: ارتقا سطح نظارت باید با تداوم تست های حرفه ای و آزمون های مجهول  انجام شود. البته در  زمینه آزمون های مجهول در چندسال اخیر وقفه‌ای ایجاد شده است که باید مرکز ملی کارآزمایی این حوزه را تقویت کنیم.

 وی با تأکید بر لزوم بهبود و کیفیت خدمات آزمایشگاهی عنوان کرد: اطلاع رسانی و عدالت در نمونه برداری یکی از قابلیت های سامانه مدیریت آزمایشگاهی است.

به گفته دارایی سالانه حداقل یک میلیون نمونه کاری برای آنالیز در حوزه‌های مختلف به آزمایشگاه ارسال می‌شود که ۷۰۰ هزار نمونه توسط آزمایشگاه های همکار و ۲۵۰ هزار نمونه توسط آزمایشگاه های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقلب در محصولات سلامت محور به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم تلقی می‌شود، اظهار کرد: زمانی که قیمت محصولات غذایی افزایش می‌یابد محصولاتی به دلیل پروسه تولید، با قیمت کمتر و رنگ و لعاب ظاهری، وارد بازار کنند، که نگران کننده است.

 وی افزود: کارگاه‌های ویژه ای با بکارگیری متخصصان زبده محصولاتی را با رنگ و لعاب ظاهری به صورت تقلبی ارائه می‌کنند، بطوریکه این موضوع در مورد زعفران و ... به وفور مشاهده می‌شود؛ این موضوع در آبلیمو و روغن زیتون نیز  رخ می‌هد.

دارایی با بیان اینکه  تقلب محصولات سلامت محور در تمام دنیا وجود دارد، خاطرنشان کرد:  طبق آمار ۲۵ درصد روغن فرابکر آمریکایی تقلبی<fake> است.

 وی نسبت به تقلب با افزودن مواد خطرناک به مواد غذایی ابراز نگرانی کرد و گفت:  باید با انجام کارهای علمی مستمر کنترل غذا و دارو را با جدیت بیشتر دنبال کنیم.

 به گفته مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو؛  ۷۰ درصد برچسبهای مکمل های تولیدی آمریکا واقعی نیست و با آنالیز محتوای آنها انطباق ندارد، چراکه در آمریکا بنا را برای تولید یک مکمل، درستی ادعا می گذارند و در صورت اثبات خلاف آن، با افراد خاطی برخورد می کنند، اما در ایران پروسه تولید مکمل ها از تولید تا مصرف توسط سازمان غذا و دارو کنترل می شود.

 وی همچنین در مورد تولید محصولات گیاهی با استفاده از مواد خطرناک گفت: به عنوان مثال استفاده از آمفتامین و کافئین در محصولات لاغری بسیار خطرناک است که باید با کمک ابزارهای لازم رصد و کنترل شود.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: