کد خبر: ۲۰۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 03
مزایای سلانتیو عملکردی رژیم های گیاهی به خاطر مصرف بالاتر مواد غذایی محافظ سلامت قلبی مانند فیبر غذایی اسیدفولیک پتاسیم منیزیم و مواد ضد التهاب و همچنین مصرف کمتر چربی های اشباع بسیار بالا است

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>انواع رژیم های گیاهی متعادل شامل بدون هیچگونه استفاده از محصولات و فراورده ای حیوانی در رژیم غذایی ( رژیم گیاه خواری مطلق ) و عدم استفاده از برخی از محصولات حیوانی در رژیم غذایی ( نیمه گیاه خوار لاکتووگان لاکتواووگان ) می باشند .

به گزارش شفا آنلاین:مزایای سلانتیو عملکردی رژیم های گیاهی<Vegetarian Diet> به خاطر مصرف بالاتر مواد غذایی محافظ سلامت قلبی مانند فیبر غذایی اسیدفولیک پتاسیم منیزیم و مواد ضد التهاب و همچنین مصرف کمتر چربی های اشباع بسیار بالا است .

توضیح رژیم های گیاه خواری
نیمه گیاه خواران شامل بعضی از محصولات مشتق شده از حیوانات است و نه همه منابع حیوانی از جمله مرغ ماهی غذاهای دریایی تخم مرغ و لبنات .

لاکتووگان شامل غذاهای رژیمی به جز تخم مرغ ماهی غذاهای دریایی و گوشت است .

لاکتوواگان شامل غذاهای لبنی و تخم مرغی است .

وگان ( رژیم گیاه خواری مطلق ) همه محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ لبنیات و مواد غذایی که از فراورده های حیوانی مشتق شده اند .

موانع عملکردی
یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقادیر کافی کالری پروتئین ویتامین ها و مواد معدنی است که تضمین کننده سلامت و موفقیت ورزشکاران می باشد . بسیاری از ورزشکاران تلاش می کنند به سمت تعادل غذایی بروند تا خواسته های متابولیکی بدن انها به خوبی تامین میشود .عدم تعادل در رژیم غذایی ورزشکارانی که برنامه غذایی ویژه مانند گیاه خواری دارند که در ان محدودیت غذایی باعث میشود برنامه غذایی به چالش کشیده شود و خطر افزایش کمبود تغذیه ای وجود دارد سبب نگرانی میشود .مطالعات مختلف در رژیم های گیاه خواران و ورزشکاران زنی که میخواهند کاهش وزن داشته باشند نشان داده که کمبود در مواد مغذی مانند پروتئین اهن روی کلسیمb12 بزرگترین خطر در این افراد می باشد .

خطر کمبود مواد مغذی در ورزشکارانی که محدودیت دریافت غذاهای حیوانی را به عنوان راهی برای کنترل وزن در نظر میگیرند شایع است که این عمل در ورزشکاران زن و ورزشکارانی که درگیر ورزش هایی مانند دویدن هستند رایج است همچنین ورزشکارانی که دانش لازم برای ایجاد یک یک برنامه غذایی مناسب برای براورده کردن نیاز های تمرین و ررقابت را ندارند شاید اغراق امیز باشد بیان اینکه رژیم غذایی گیاهی رابطه ای با اجرای ضعیف روی عملکرد ورزشی ندارد فراتر از کمبود مواذ مغذی خطراتی شامل تغییرات در بهره وری سوخت و ساز بدن تغییر در وضعیت هورمونی و کاهش سلامت استخوان به طور قابل توخهی میتواند سلامت و عملکرد ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهد

پزشک آنلاین
.شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: