کد خبر: ۲۰۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 31
ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیاز‌های جنسی و عاطفی فرد، نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می‌نماید و به عنوان هنجاری پذیرفته شده در همه کشور‌های دنیا به حساب می‌آید
شفا آنلاین>اجتماعی>ازدواج به عنوان هنجار پذیرفته شده در همه کشور های دنیا،علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی فرد، نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می کند.

به گزارش شفا آنلاین: در میان ما ایرانیان ازدواج و آداب و رسوم آن یکی از بهترین و با ارزشترین مراسم است و در هر نقطه از این سرزمین آداب و سنن متفاوتی را در میان اقوام مختلف دیده می‌شود. متاسفانه این روز‌ها در شهر‌های بزرگ روز به روز شاهد کمرنگ شدن ازدواج <Marriage>شادی و سرور آن هستیم و تنها تجملات و زرق و برق بی فایده آن افزون می‌شود.

ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیاز‌های جنسی و عاطفی فرد، نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی او را نیز تنظیم می‌نماید و به عنوان هنجاری پذیرفته شده در همه کشور‌های دنیا به حساب می‌آید.

در بسیاری از مواقع افزایش بیش از حد سن ازدواج باعث سرخوردگی‌های عاطفی و روانی در فرد می‌شود که حتی افزایش توانمندی‌های فرد هم نمی‌تواند این سرخوردگی‌ها را درمان نماید. به طور کلی می‌توان گفت که ازدواج می‌باید در سن مناسب انجام شود، نه آنقدر زود که صرفاً مبتنی بر غرایز جنسی یا اجبار‌های اقتصادی باشد و نه آنقدر دیر که منجر به بروز اختلالات روانی- اجتماعی یا حتی آسیب های اجتماعی<Social harm> گردد.

یک ازدواج موفق می‌تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشدو به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانع موجود به تاخیربیفتد تاثیرات منفی آن دامان جامعه را خواهد گرفت. حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهاد‌های اجتماعی و دولت و خانواده است که بتوانند جامعه را از بحران تاخیر در ازدواج جوانان برهانند.

کنار گذاشتن روحیه فرد محوری و منیت از اصول ضروری برای ازدواج است

  نعمت الله فیروزی، مدیر گروه معارف اسلامی ومدیر پژوهشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) درباره ضرورت ازدواج معتقد است:انسان ذاتا موجودی کمال طلب است ولحظه لحظه به دنبال رشد و تکامل است. انسان در بخش‌های مختلف زندگی از کودکی تا مرگ در حال حرکت به جلو است. ازدواج نوعی رشد وتکامل با سرعت چند برابری است.

وی با اشاره به جایگاه رفیع ازدواج در روایات دینی می‌گوید: همانطور که در تاکیدات دینی ما آمده است نصف ایمان انسان با ازدواج کامل می‌شود.

فیروزی می‌گوید: انسان‌ها وقتی یک هدف کامل و جامع داشته باشند با تمرکز بیشتری عمل می‌کنند، انسان تا زمانی که مجرد است به دلیل کمتر بودن مسئولیت‌ها در یک آسایش قرار دارد، ولی با ازدواج مسئولیت‌ها بیشتر شده و به همان میزان آسایش کم می‌شود.در کنار این کم شدن آرامش ما شاهد رشد و تکامل در ازدواج هستیم.

مدیر گروه معارف اسلامی ومدیر پژوهشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در رابطه با فلسفه ازدواج می‌گوید:وقتی انسان از منیت‌ها وفرد محوری و اصالت مادی خود خارج شده وبه منطق ما دست پیدا کند فلسفه ازدواج شکل می‌گیرد.

ازدواج یکی از مراحل مسیر طبیعی رشد در انسان است
 اصغری پور، روانشناس بالینی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد مشکلات به تاخیر افتادن ازدواج می‌گوید:محیط خانواده و ازدواج فرصتی برای رفع نیازهاست، یکی از مهم‌ترین نیاز‌های بشر نیاز به عشق وتعلق خاطر است که می‌تواند در قالب رابطه پایدار وایمن ازدواج تحقق پیدا کند، زمانی که فرد نتواند با ازدواج و رابطه‌ای مناسب پاسخگوی این نیاز خود باشد تبعات روانی از قبیل: افسردگی واحساس تنهایی وپیامد‌های اضطرابی را به همراه دارد.

وی می‌گوید:همه انسان‌ها مراحل رشدی را می‌گذرانند که این مراحل تکالیفی را به همراه می‌آورد در دوره بزرگسالی ما در مرحله صمیمیت و روابط قرار می‌گیریم ازدواج یکی از تکالیف طبیعی رشدی است که عدم وجود آن مانع حرکت مسیر طبیعی رشد می شود، رابطه دونفره در ازدواج به افزایش عزت نفس واعتماد به نفس زوجین کمک می‌کند.

اصغری پور معتقد است. بالا رفتن سن ازدواج مانع طی شدن مسیر طبیع رشد است یکی از اسیب‌های بالا رفتن سن ازدواج از دست رفتن انرژی و شور وحالی می‌تواند که صرف ساختن یک رابطه خوب شود.

در مورد ازدواج سن تجویزی خاصی وجود ندارد

نعمت الله فیروزی در رابطه با عوامل تعیین کننده سن ازدواج می‌گوید: یک بخش تعیین کننده به شرایط طبیعی فیزیولوژیکی و تفاوت سن بلوغ در محیط‌های مختلف اجتماعی و طبیعی برمی گردد، بخش دیگر به میزان آمادگی فرد برای مسئولیت پذیری و مهارت زندگی مربوط می‌شود. میانگین سنی خاصی وجود ندارد، ولی در گذشته سن ازدواج در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال بوده که در سه دهه اخیر ۳-۴ سال افزوده شده است.

فیروزی در توضیح عوامل بالا رفتن سن ازدواج می‌گوید:در حال حاضر جوان‌ها تا حدود ۲۵ سالگی مشغول به تحصیل هستند که این یک روند منطقی برای طی کردن مسیر مسئولیت پذیری تبدیل شده است، در این مورد نمی‌توان گفت که جوان در حال فرار کردن از ازدواج است بلکه او در مسیر منطقی خود قرار دارد.
 
مدیر گروه معارف اسلامی ومدیر پژوهشی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در باره موانع ازدواج می‌گوید: این تصور که برای شروع یک زندگی تمام ایده ال‌ها لازم است تصور بسیار مخرب وغلطی می‌باشد. ازدواج پیدا کردن یک عنصر کامل فرا زمینی نیست بلکه پیدا کردن فردی است که بتوان با او هماهنگ شد، دو نیاز، عاطفه و دو ماهیت متفاوت است که می‌توانند موجب ساخته شدن یکدیگر شوند.

فیروزی می افزاید: ترس از ازدواج و ضعیف شدن انگیزه‌ها از دیگر موانع است. مشاهدات عینی افراد عامل بسیاری از کاهش انگیزه‌ها در زندگی ماست. مشاهده بالاترین معلم برای افراد است. وقتی جوان امروزه دائما از طلاق‌ها ومشکلات زندگی زناشویی می‌شنود، تمایل او برای ازدواج کاهش می‌یابد.
 
دکتر اصغری پور هم در رابطه با موانع ازدواج می‌گوید:گاهی اوقات چشم وهم چشمی، فشار خانواده، مشکلات اقتصادی  دلیل مناسبی برای ازدواج کردن نیست. دومین دلیل تن ندادن افراد به ازدواج، ترس است. ازدواج نیازمند مسئولیت پذیری، تعهد ومهارت‌هایی است که همه این‌ها هزینه روانشناختی دارند. ازدواج در هر صورت یک تغییر بزرگ است که با استرس همراه است.

فیروزی می‌گوید: بنیاد‌های فکری غلط، خود برتر بینی و پیروی از سنت‌های غلط از جمله عواملی است که مانع انتخاب و پیدا کردن کیفیت‌های لازم بین طرفین ازدواج می‌شود.

ازدواج مقوله‏ ای است که با آن هر فرد، زندگی مشترک با جنس مخالفش را شروع می‏کند و این با اصول و قوانینی به ثبت می ‏رسد و طرفین را الزام به تعهد می ‏کند.
 
در راستای رسیدن به ازدواج موفق نیاز به آموزش و اطلاع رسانی‌های لازم کاملا محسوس است هم‏چنین جهت ترغیب جوانان برای ازدواج فرهنگ‏سازی مناسب و حمایت‏های جدی‏تری لازم است.
 
اصل دیگری که به فراموشی سپرده شده است ایمان و توکل به خداست که راه‏گشای بسیاری از ترس‏ها و موانع موجود قبل از ازدواج است.yjc
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: