کد خبر: ۲۰۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 26
با احتساب زلزله ۵٫۹ ریشتری تا ساعت هفت و ۳۰ صبح امروز ۴۳ لرزه در منطقه تازه‌آباد به ثبت رسیده است. از این تعداد سه مورد بالای چهار ریشتر و ۱۶ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است
شفا آنلاین>اجتماعی>  بامداد امروز زلزله ۵.۹ ریشتری کرمانشاه را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین جوانرود بود و تازه آباد در کرمانشاه را لرزاند.

به گزارش شفا آنلاین:فرهاد فروزی، مسوول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه زلزله  با اشاره به زلزله ۵٫۹ ریشتری بامداد امروز (چهارم شهریور) گفت: با احتساب زلزله ۵٫۹ ریشتری تا ساعت هفت و ۳۰ صبح امروز ۴۳ لرزه در منطقه تازه‌آباد به ثبت رسیده است. از این تعداد سه مورد بالای چهار ریشتر و ۱۶ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

وی زلزله ۵٫۹ ریشتری بامداد امروز را پس‌لرزه زلزله آبان سال گذشته دانست و گفت: این پس‌لرزه‌ها همانطور که قبلا اعلام کردیم تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: از زلزله ۲۱ آبان تاکنون ۴۲۳۱ لرزه در گستره استان به ثبت رسیده که یازده مورد آن بالای پنج ریشتر، ۹۵ مورد بین چهار تا پنج ریشتر و ۵۵۹ مورد بین سه تا چهار ریشتر بوده است.

وی بزرگترین این پس‌لرزه‌ها را دو مورد ۵٫۹ ریشتری اعلام کرد که یک مورد آن در فروردین امسال رخ داد و دومین مورد نیز بامداد امروز ثبت شد.

زلزله امروز؛ رخداد ثانویه زلزله ۲۱ آبان 96

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با توجه به تفاوت‌های زمین‌لرزه بامداد امروز با زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ استان کرمانشاه گفت: احتمالا زلزله بامداد امروز ۴ شهریور رخدادی ثانویه در شمال پهنه گسلش ازگله باشد.

وی افزود: از زلزله ۲۱ آبان سال گذشته تاکنون ۱۵ هزار زلزله با بزرگای بیش از ۲ در این منطقه به ثبت رسیده است. بیشتر این زلزله‌ها مربوط به پس لرزه‌های زلزله ۷٫۳ روز ۲۱ آبان است. از این تعداد پس‌لرزه تا امروز صبح ۱۳۰ زلزله با بزرگای بیش از ۴ بوده است.

این محقق حوزه مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله ۷٫۳ روز ۲۱ آبان بوده است یا خیر، اظهار کرد: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق ۲۴ کیلومتری زلزله ۲۱ آبان است.

زارع عمق زلزله بامداد امروز کرمانشاه را بر اساس برآوردهای تا امروز صبح را ۱۴ کیلومتر عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر آن گسلش روز ۲۱ آبان ۹۶ یک گسلش فشاری و از نوع راندگی بوده، ولی گسلش بامداد امروز یک گسلش قائم و به صورت امتداد لغز است. این تفاوت‌ها ما را به این نکته می‌رساند که در منطقه با یک ‌رخداد ثانویه‌ای مواجه هستیم که این زلزله ثانویه در همان پهنه زلزله ۲۱ سال ۱۳۹۶ رخ داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در خصوص ادامه‌دار بودن این زلزله گفت: همین زلزله‌ای که در ساعت ۲ و ۴۳ دقیقه بامداد امروز رخ داده، پس لرزه‌هایی داشته است و ادامه‌دار هم می‌تواند باشد. در این منطقه انتظار اینکه مجددا از این نوع زلزله‌ها رخ دهد، می‌رود.

وی با اشاره به گسل مسبب این زلزله، خاطر نشان کرد: گسل این زلزله گسلش قائم و حرکت امتداد لغز دارد. گسل مسبب زلزله ۲۱ آبان سال گذشته گسل "پی‌سنگی ذهاب” بوده و زلزله بامداد امروز شاید یکی از گسل‌هایی است که در پهنه گسل "پی‌سنگی ذهاب” قرار دارد.

به گفته این محقق به احتمال زیاد حرکت امتداد لغز راستگرد دارد و جهت گسلش هم تقریبا شمالی-جنوبی است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه در مطالعات قبلی ما گسل پی‌سنگی ذهاب جهت شمالی- جنوبی داشته است، افزود: زلزله بامداد امروز نیز جهت شمالی-جنوبی بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: