کد خبر: ۲۰۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 11
روش‌ها و کانال‌هایی را تدبیر کردیم تا برای هر کمبود دارو مقابله کنیم و برای این کار هر هفته با وزیر بهداشت و معاونت‌های غذا و دارو جلسه‌های مهمی گذاشته می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اینطور تلقی نشود که در ایام تحریم،بیماران از داروهای جدید محروم می‌شوند بلکه از تجویزهای سلیقگی پزشکان جلوگیری خواهد شد و داروهای جدید که بسیار هم گرانقیمت هستند براساس پروتکل‌های درمانی جدید تجویز می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مسعود ناصری‌پور درباره تمهیدات برای جلوگیری از مشکل کمبود دارو <shortage of medicine>اظهار داشت: روش‌ها و کانال‌هایی را تدبیر کردیم تا برای هر کمبود دارو مقابله کنیم و برای این کار هر هفته با وزیر بهداشت و معاونت‌های غذا و دارو جلسه‌های مهمی گذاشته می‌شود.

وی درباره ارتقای پاسخگویی بهتر به بیماران در بیمارستانها توضیح داد: در حیطه‌ معاونت‌ها میزهایی برای خدمت به ارباب رجوع‌ها ایجاد شده است تا مردم کمتر دچار سردرگمی شوند، در بیمارستانها نیز باید به فرموده رهبری، بیمار جزء درد بیماری، رنجی دیگری نداشته باشد که در این باره به تمام مراکز اعلام شده است که با وجود بخشنامه جدید بیمه سلامت برای کنترل مسائل مالی، هیچ بیمارستان و مرکزی نباید میزان خدمات به مردم را کاهش دهد.

ناصری‌پور با تشریح چگونگی پرداختی‌ها به پرسنل درمانی عنوان کرد: در این زمینه 35درصد پرداختی پرسنل براساس رضایت مردم و بیماران خواهد بود، تا مطمئن شویم که کیفیت خدمات به بیماران ارتقاء و تحت کنترل قرار گیرد.

وی ادامه داد: در برخی بیمارستانها نیز به صورت تلفنی از بیماران نحوه خدمات به آنها پرسیده می‌شود و این کار پس از ترخیص بیمار و به صورت محرمانه این نظرسنجی صورت می‌پذیرد که هم اکنون معاون درمان این دانشگاه این کار را انجام می‌دهد و در آینده یک نهاد بزرگتر برای این کار لحاظ خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز تاسف از پژوهش‌های که در دوره سه ساله ادغام این دانشگاه با دانشگاه تهران در سالهای قبل صورت پذیرفت که باعث پایین آمدن رتبه بندی‌های پژوهشی این دانشگاه شد، عنوان کرد: امیدواریم در سالهای آتی این وقفه را جبران کنیم.

ناصری‌پور با تاکید بر گسترش دانشگاههای نسل سوم برای کارآفرینی و ثروت آفرینی بیان داشت: برهمین اساس پارک‌های فناوری و مراکز رشد به سمت تحقیقات کاربردی پیش می‌روند و امیدواریم تا 1400 استنادهای ما در حوزه‌های علمی و پزشکی بیشتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حمایت جامعه پزشکی به مردم در ایامی که ایران دچار تحریم آمریکا شده است، عنوان کرد: در این زمینه دولت تعرفه‌های پزشکی را انجام داده و کمتر از تورم کشور این تعرفه‌ها را تعیین کرده است تا فشار به مردم کمتر وارد شود، ولی در بحث نظارت‌ها وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی با استفاده از سامانه 190 این کار را انجام می‌دهند، که این نظارت‌های در بخش‌های خصوصی، دولتی و خیریه‌ها صورت می‌پذیرد.

ناصری‌پور ادامه داد: در یکی و دو ماه اخیر رشد تخلفات تعرفه ای بیشتر شده است، که برخوردهای جدی صورت پذیرفته است و نظارتها تشدید شده است. کما اینکه در سالهای گذشتهنیز در بحث تعرفه‌های دندانپزشکی مشکل داشتیم زیرا بیست درصد پولی که مردم از جیب در حوزه سلامت پرداخت می‌کنند برای حوزه دندانپزشکی است کما اینکه با اجرای طرح تحول این پرداختی مردم از جیب به 38درصد رسیده است که 80 درصد برای خدمات سرپایی از جمله دندانپزشکی است و این در حالی است که کاهش هر یک درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت باید 800 میلیارد تومان هزینه شود.

ناصری پور با اشاره به اینکه همه بازارهای کشور تحت تاثیر خروج ترامپ از برجام شده است، عنوان کرد: اول اینکه باید حوزه سلامت را از وضعیت آشفته این بازار دور نگه داریم، همچنین بسیج جامعه پزشکی باید بیشتر در این زمینه ورود و فعالتر شود، و یا تشکل و انجمن‌های مردمی در این ایام به همراه مددکاری‌های بیمارستانها اقدامات بیشتری لحاظ کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: امیدواریم در مرحله دوم تحریم‌های آمریکا در آبان ماه نیز خدمات سلامت از تنش‌های این تحریم‌ها به دور ماند.

ناصری پور عنوان کرد: ما محدودیتی برای اعضای هیات علمی آمریکایی ایجاد نشده است ولی محدودیت برای اعضای علمی ایران به آمریکا وجود دارد همانطور که در گذشته نیز بوده است و در این زمینه ما سعی کردیم ورود اعضای علمی آمریکایی به ایران را تسهیل کنیم و به نوعی با گسترش دیپلماسی علمی، نگاه مردم و اهل علم کشورهای خارج را نسبت به ایران تغییر دهیم.

وی درباره مشکل تهیه تجهیزات پزشکی در ایام تحریم‌های آمریکا عنوان کرد: مشکلی در این زمینه در حیطه دانشگاه رخ داده بود که تعامل‌های خوبی صورت پذیرفته است کما اینکه تهیه این دستگاه مربوطه برای یکی از موسسات خیریه به طور غیرمستقیم و با هزینه بیشتری در حال تهیه است.

ناصری پور درباره ورود بی رویه برخی داروها به کشور عنوان کرد: درگذشته این داروها که حتی در کشورهای دیگر هم کمتر استفاده می‌شد به دلیل سود واردات آن برای بیماران تجویز می‌شد ولی هم اکنون با لحاظ کردن راهنماهای بالینی محدودیت های برای واردات این داروها لحاظ شده است کما اینکه متخصصان ما نیز باید برای تجویز این داروها موارد مهم کشور و بودجه سلامت را لحاظ کنند و باید در این زمینه‌ها مسئله پیشگیری و واکسن‌ها مورد توجه قرار دهیم درحالیکه برخی از این داروهای تک نسخه ای و گران حتی در دیگر کشورها نیز تحت پوشش بیمه نیستند، مثلا در انگلیس کار تشخیصی سرطان در 6 هفته صورت پذیرد و در مدت دو ماه درمان آن انجام شود درحالیکه در ایران این زمان بسیار کمتر صورت می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نهایت خاطرنشان کرد: البته اینطور تلقی نشود که در ایام تحریم، بیماران از داروهای جدید محروم می‌شوند بلکه از تجویزهای سلیقگی پزشکان و متخصصان جلوگیری خواهد شد و داروهای جدید که بسیار هم گرانقیمت هستند براساس پروتکل‌های درمانی جدید تجویز خواهند شد.تسنیم



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: