کد خبر: ۲۰۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 11
سوزش سردل می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت مری یا بالای معده شود، چون اسید معده دوباره به بالا برگشته و وارد مری می‌شود. مری مانند معده طوری طراحی نشده که بتواند اسید را تحمل کند، بنابراین احساس سوزش خواهید کرد
شفاآنلاین>سلامت> بر اساس تحقیقات سوزش سردل نسبت به یک دهه پیش 47 درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین احتمال اینکه خودتان یا کسی که می‌شناسید دچار این مشکل باشد،زیاد است.

به گزارش شفاآنلاین، سوزش سردل می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت مری یا بالای معده شود، چون اسید معده دوباره به بالا برگشته و وارد مری می‌شود. مری مانند معده طوری طراحی نشده که بتواند اسید را تحمل کند، بنابراین احساس سوزش خواهید کرد.

دیگر علائم همراه با سوزش مزمن عبارتند از: بوی بد دهان، مزه اسید در قسمت پشته گلو هنگام غذا خوردن، حالت تهوع، درد معده، مشکلات تنفسی یا از بین رفتن دندان‌ها.اگر دچار سوزش سر دلی شده‌اید که با داروهای بدون نیاز به نسخه یا تغییرات غذایی بهتر نمی‌شود، باید حتما با پزشکتان صحبت کنید.

سوزش سر دل می‌تواند نتیجه افزایش وزن، بارداری، عوارض برخی از داروها، استنشاق دود سیگار دیگران و یا به‌دلیل دیگر مشکلات باشد.برای اینکه ناراحتی مربوط به سوزش سر دل را تسکین دهید می‌توانید این موارد را در برنامه غذایی خود جای دهید اما به‌خاطر داشته باشید نیازهای فردی در هر شخص متفاوت است.این غذاها ممکن است برای تمام کسانی که دچار سوزش سر دل هستند بهترین نتیجه را نداشته باشند، بنابراین بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید.

زنجبیل

قرن‌هاست که از زنجبیل به‌عنوان دارویی برای کمک به هضم استفاده می‌کنند. بررسی‌های سال 2013 روی خواص دارویی زنجبیل روی سیستم گوارش نیز نشان داد اضافه کردن آن به برنامه غذایی به کاهش سوزش سر دل کمک می‌کند.مصرف محصولات حاوی زنجبیل علاوه بر تسکین سوزش سر دل می‌تواند التهاب معده، حالت تهوع، سوءهاضمه و زخم معده را نیز بهبود ببخشد.می‌توانید خودتان زنجبیل را خرد کنید و داخل اسموتی، کیک و شیرینی که خودتان می‌پزید، سس و دیگر غذاها استفاده کنید.نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند یکی از راه‌های آوردن زنجبیل به برنامه غذایی باشد. از خوردن نوشیدنی‌های حاوی زنجبیل که شیرین شده‌اند،پرهیز کنید چون مقدار زیادی قند دارند و ممکن است برخی تاثیرات مثبت زنجبیل روی سوزش سر دل را از بین ببرد.

موز

مانند زنجبیل، موز نیز مزایای مختلفی برای گوارش دارد. موز به سادگی هضم می‌شود و خطر سوزش سر دل را نیز افزایش نمی‌دهد. بعضی میوه‌ها باعث تحریک سوزش سر دل می‌شوند اما مصرف(Consumption) میوه‌هایی مانند موز که اسید بسیار کمی دارند به کاهش مشکل سوزش سر دل کمک می‌کند.حدود 99 درصد افراد بدون اینکه دچار سوزش سر دل شوند می‌توانند موز را هضم کنند و اما آن یک درصد حتی ممکن است با موز نیز دچار این مشکل شوند!

ملون‌ها

ملون‌ها نیز از میوه‌هایی هستند که اسید بسیار کمی دارند و برای آنهایی که دچار سوزش سر دل هستند،مناسبند.تمام انواع ملون‌ها از هندوانه گرفته تا طالبی همگی مناسب اضافه شدن به برنامه غذایی هستند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دو سر و دیگر غلات کامل خطر سوزش سر دل را افزایش نمی‌دهند. بلغور جو دو سر می‌تواند جایگزین مناسبی برای غلات صبحانه شیرینی باشد که هم قندشان بالا است و هم فیبر کمی دارند.فیبر بالای موجود در بلغور جو دو سر و غلات کامل باعث می‌شود تا مدت‌ها پس از خوردنشان احساس سیری کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از بلغور جو دوسر ببرید از نوع ساده آنها استفاده کنید و با مقداری میوه کم اسید میل کنید.دیگر غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای از مواردی مانند نان سفید و برنج سفید انتخاب‌های بهتری هستند.

گوشت‌های بدون چربی

انتخاب پروتئین‌های کم چرب از راه‌های اصلی پیشگیری از سوزش سر دل است. قسمت‌های کم چرب گوشت مانند سینه مرغ را انتخاب کنید.

رازیانه و سبزیجات

مصرف رازیانه شاید در برنامه‌های غذایی امروزی زیاد باب نباشد اما از سبزیجات خوش طعم است و از همه مهم‌تر به کاهش سوزش سر دل کمک می‌کند.رازیانه از سبزیجات کم اسید به حساب می‌آید، بنابراین برای بیشتر افرادی که مشکل سوزش سر دل دارند استفاده‌اش آزاد است.سبزیجات دیگری که برگ سبز دارند نیز مفید هستند. برای مثال بروکلی، مارچوبه و لوبیا سبز از موارد کم اسید به حساب می‌آیند.

همه خواص گل کلم

گل کلم از خانواده کلم‌ها و سرشار از 85 درصد آب است. این سبزی پرخاصیت فاقد کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. در عین حال منبع مواد مغذی مفید مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر ترکیبات مغذی است. این ماده غذایی در چهارچوب یک رژیم غذایی متعادل، لاغرکننده است چون کالری اندکی دارد. بزرگ‌ترین مزیت گل کلم متنوع بودن شیوه مصرف است. می‌توانید آن را بخارپز کرده کنار غذاها سرو کنید یا اینکه در ترکیب ترشی‌ها و سالادها استفاده کنید. اگر می‌خواهید کل گلم را بپزید لازم است که برگ‌های آن را جدا کرده و در داخل آب و سرکه بیندازید تا به‌خوبی تمیز و ضدعفونی شود. توصیه می‌کنیم اگر قصد بخارپز کردن این کلم را دارید حتما به آن زردچوبه نیز بزنید. چون در این صورت خواص آن چندین برابر می‌شود. در ادامه بیشتر به خواص این سبزی می‌پردازیم.

سلامت قلب

گل کلم حاوی ترکیباتی به‌نام سولفورفان است که یکی از ترکیبات گوگرد محسوب می‌شود. این ترکیب به بهبود فشار خون و عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سولفورفان در متیل‌دار شدن DNA تاثیر دارد و این فرایند یکی از کلیدهای داشتن عملکرد سلولی سالم به‌خصوص در بخش داخلی عروق است که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. به این ترتیب گل کلم برای سلامت قلب فوق‌العاده عمل می‌کند.

مراقبت مغز

یکی از عناصر مفید موجود در گل کلم کولین است که یکی از ویتامین‌های گروه B بوده و نقش موثری در سلامت و رشد مغز دارد. مصرف کولین در طول بارداری می‌تواند خواص زیادی در رشد مغزی جنین داشته باشد. این مساله نیز در بهبود عملکرد مغزی، یادگیری و به‌خاطرسپاری موثر است.

سم‌زدایی از بدن

گل کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث تحریک فعالیت دفع توکسین‌ها و سموم از بدن می‌شوند.علاوه بر این میزان گلوکوزینولات موجود در این سبزی نیز می‌تواند باعث تحریم فعالیت آنزیم‌هایی شود که به سم‌زدایی از بدن منجر می‌شود.

حاوی خواص ضدالتهابی

گل کلم حاوی میزان زیادی مواد مغذی ضدالتهاب است. این ترکیبات باعث پیشگیری از واکنش‌های التهابی در بدن می‌شود.

مفید برای دستگاه گوارش

گل کلم حاوی میزان زیادی فیبرهای غذایی است بنابراین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که گل کلم می‌تواند از بافت پوششی معده محافظت کند. در واقع سولفورفان به پیشگیری(prevention) از تکثیر هلیکوباکترپیلوری در معده جلوگیری می‌کند و مانع از چسبیدن آنها به جداره معده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: