کد خبر: ۲۰۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 11
بر این اساس، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد که از این پس، نرخ پروازهای بین‌المللی براساس نرخ مصوب ارز بانک مرکزی اجرایی می‌شود
شفاآنلاین> اجتماعی> بخشنامه بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری روز پنجشنبه هفته گذشته ابلاغ شد.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرد که از این پس، نرخ پروازهای بین‌المللی براساس نرخ مصوب ارز بانک مرکزی اجرایی می‌شود. با اعلام بسته جدید ارزی از سوی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تخصیص دلار 4200 تومانی به مسافران متوقف شد و زین پس مسافران می‌توانند با حضور در صرافی‌ها تا سقف 5000 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند.

همزمان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اظهار کرد که شرکت‌های هواپیمایی تا روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، بلیت‌ها را با ارز ۴۴۰۰ تومان می‌فروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ ۸۸۰۰ تومان را برای بلیت‌ها تعیین کردند که قیمت‌ها را تا بیش از دو برابر افزایش داد. البته در برخی مسیرها و پروازها نرخ‌ها سه برابر شده که ناشی از مسدود کردن صندلی‌هایی با کلاس قیمتی پایین در پرواز است.بانک مرکزی فهرست مصارف ارزی را که باید توسط صرافی‌ها تهیه شود، هفته گذشته منتشر کرد. یکی از محورهای آن مربوط به ارز مسافرتی بود که طبق آنچه اعلام شده سقف ارز مسافرتی 5000 یورو تعیین شد که این پرداخت هم منوط به در اختیار داشتن بلیت و گذرنامه است. همچنین بخشنامه دیگری نیز از سوی بانک مرکزی برای تعیین نرخ ارز ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد.

پیش از این شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای خارجی را با نرخ غیررسمی ارز محاسبه و باتوجه به نوسانات بازار آن را تغییر می‌دادند. اما اکنون با ابلاغ نرخ رسمی بانک مرکزی تمامی شرکت‌ها قیمت‌های (prices)خود را با این نرخ تعیین و اعلام می‌کنند که این مساله امکان سوء‌استفاده‌های ‌احتمالی را از بین می‌برد. در ماه‌های گذشته و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، بلیت پروازهای خارجی ۱۰۰درصد افزایش یافته بود. در همین راستا، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که از این پس نرخ پروازهای بین‌المللی بر اساس نرخ مصوب ارز بانک مرکزی اجرایی می‌شود.

رضا جعفرزاده اعلام کرد:‌ همانطور که پیش از این نیز سازمان هواپیمایی کشوری سیاست‌های خود را بر اساس تصمیمات اقتصادی کلان کشور در دستور کار قرار می‌داد، از این پس نیز نرخ پروازها با توجه به نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی اجرایی می‌شود. به گفته او، از این پس نرخ پروازهای بین‌المللی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند بر اساس ارزی که بانک مرکزی اعلام کرده تعیین می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره احتمال بالا رفتن قیمت پروازها پس از اجرایی شدن این تصمیمات نیز گفت: از گذشته نیز نرخ پروازهای خارجی بر اساس ارز تعیین می‌شده و در کنار آزادسازی صورت گرفته در پروازهای داخلی، همواره ایرلاین‌هایی که در فضای بین‌المللی پرواز می‌کردند نرخ‌ها را بر اساس قیمت ارزهای خارجی تعیین می‌کردند.

تخلف شرکت‌های هواپیمایی خارجی

ظاهرا سازمان هواپیمایی کشوری با چالش جدیدی مواجه شده است. آنطور که اعلام شده ایرلاین‌های خارجی همزمان با اجرای بسته جدید ارزی و خروج شرکت‌های هواپیمایی از شمول دریافت ارز دولتی در ایران، سیستم‌های فروش خود را بسته‌اند و امکان خرید کامل بلیت وجود ندارد؛ مگر آنکه مستقیم به دفتر آن ایرلاین مراجعه شود.

در همین زمینه، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات (Services)مسافرتی ایران این اقدام شرکت‌های هواپیمایی خارجی را تخلف محض دانست و گفت: ایرلاین خارجی اصلا حق ندارد سیستم فروش بلیت خود را مسدود کند، فروش مستقیم داشته باشد و از مشتری ارز دریافت کند، اگر قرار بر این بود، پس چرا به آژانس‌های ایرانی نمایندگی فروش داده و بلیت‌های خود را روی سیستم قرار داده است، این کار مصداق آن است که آژانسی مسیر هوایی را چارتر کند، اما به وعده‌هایش عمل نکند. در واقع ایرلاین‌های خارجی از نبود حمایت در این صنعت سوء‌استفاده می‌کنند. حرمت‌ا.. رفیعی درباره‌ اینکه اگر ایرلاین‌های خارجی سیستم فروش خود را مسدود کرده‌اند، پس چگونه بلیت‌ها به همراه نرخ‌های جدید روی این سیستم‌ها عرضه شده است؟ اظهار کرد: سیستم فروش، بلیت را نشان می‌دهد، امکان رزرو هم وجود دارد، اما نمی‌توان خرید را کامل انجام داد و پرداختی داشت، وقتی با دفتر شرکت هواپیمایی پرواز مدنظر تماس بگیرید از شما می‌خواهند که به دفتر نمایندگی خودشان مراجعه و پرداخت را ارزی انجام دهید، این تخلف است. آنها نمی‌توانند به این شکل ارز از کشور ما خارج کنند، طبق قوانین باید هزینه‌ها را ریالی و با استناد به بخشنامه‌ها و مصوبه‌های سازمان هواپیمایی ایران، محاسبه و دریافت کنند.

رفیعی ادامه داد: چنانچه این مشکل حل نشود ما هم از آژانس‌های پرفروش می‌خواهیم که از فروش بلیت‌های این شرکت‌ها خودداری کنند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به افزایش نرخ بلیت در مسیرهای خارجی همزمان با اجرای بسته جدید ارزی اظهار کرد:‌ شرکت‌های هواپیمایی تا روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، بلیت‌ها را با ارز ۴۴۰۰ تومان می‌فروختند، اما وقتی از دریافت ارز دولتی محروم شدند، نرخ ۸۸۰۰ تومان را برای بلیت‌ها تعیین کردند که قیمت‌ها را تا بیش از دو برابر افزایش داد. البته در برخی مسیرها و پروازها نرخ‌ها سه برابر شده که ناشی از مسدود کردن صندلی‌هایی با کلاس قیمتی پایین در پرواز است. رفیعی گفت: ایرلاین‌های ایرانی فعلا مشکل حادی ندارند، هرچند متاثر از افزایش نرخ ارز، مسیرهای داخلی نیز با افزایش قیمت از ۲۰ تا ۴۰ درصد روبه‌رو شده‌اند که بهانه‌ آنها تهیه قطعات هواپیماها با ارز آزاد است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: