کد خبر: ۲۰۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 01
هر وقت عبور از محدودیت به علت انقباض حلقه‌هاى حدود، یک مجرمیت معصومانه می‌شود، ما به رواج قاچاق عادت خواهیم کرد
شفاآنلاین>سلامت> وقتى صحبت از تحریم می‌شود، بسیارى حرمت‌ها خواهد شکست. بازگشت تحریم، یک طفیلى ازلى دارد؛ قاچاق. دور زدن تحریم که یک حق طبیعى براى هر محرومى به عنوان دفاع مشروع شناخته می‌شود،در بالاترین سطح ترجمه حقوقى، یک قاچاق رسمى را مجاز می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، هر وقت عبور از محدودیت به علت انقباض حلقه‌هاى حدود، یک مجرمیت معصومانه می‌شود، ما به رواج قاچاق عادت خواهیم کرد. اینجا گاهى نفس تحدید و تحریم باعث مجاز شدن عمومى جرمى به نام قاچاق(Smuggling) می‌شود. امروز در آستانه انقباض شدید تحریم‌ها تمام انگشت‌ها به واردات داروى قاچاق اشاره دارد. من اما عادت دارم به اکناف و اعماق پنهان بیشتر نگاه کنم.

قاچاق دارو یک ماهیت دوطرفه دارد و شاید این حوزه در قاچاق بى‌همتا ست. جزء لاینفک قاچاق، تقلب است. در یک معامله ممنوع یا غیرقانونى کسى از قاچاق برِ امین! شاکى نخواهد شد. این شروع حذف نظارت است. قاچاق، تجارت مبتنى بر خوف و رجاء است. یعنى متعاملین به بالاترین درجه اعتماد فى‌مابین با اعتقاد به عدم وجود مرجع قضایى محافظ، وارد عقد قراردادى می‌شوند که کاملاً خصوصى و زیرزمینى است. در مورد دارو اما، هشدار امروز من به اپیدمى صادرات غیرقانونى است که قاچاق دارو به بیرون نامیده می‌شود. داروى ایرانى مثل همه کالاهاى سلامت از آنجا که تعریف عام کالاى استراتژیک گرفته، مشمول سوبسید چندلایه می‌شود. از آنجا که تولید داروى ایرانى در اساس شبه دولتى است، یارانه مصروف در بخش دارو یک بلع بودجه عظیم و مداوم است.

شبیه بیشتر کالاهاى سلامت، با اشتباه فاحش در اقتصاد بى‌حساب بهداشت و درمان. پایین نگه داشتن مصنوعى قیمت و تعرفه دارو هم، دارد به یک تفاوت ولتاژ بزرگ در تسهیل صادرات قاچاق دارو منجر می‌شود. عدم تطبیق هزینه واقعى تمام شده کالاى سلامت با اساس توجه طلبى نمایشى و نه فقط توجیه استراتژیک، یک اختلاف بار گرانشى تولید کرده است. افت ارزش ریال موجب سرریز ترانزیت دارو به خارج از کشور خصوصاً کشورهاى مجاور می‌شود.

امروز یک هشدار با درجه بالا به متولیان امر خواهم داد که احتکار انبارى طلاى تلخ را بیشتر جدى بگیرید زیرا قاچاق دارو را هم درپى خواهد داشت. مردمى که براى هجوم ارز و طلا مهارنشدنى بودند، همین امروز به انبار کردن کالاى سلامت هم روى آورده‌اند.

این کار را انکار نکنید. احتکار طلاى تلخ اگرچه ماهیت فاسد شونده دارد، اما به علت نیاز غیرقابل تعویق مشترى به زودى به معضل و مفسده اول بازار سلامت مبدل خواهد شد. قیمت بسیار نازل داروها در بازار قبلاً ایراد کیفیت داشت اما امروز با افتتاح مبحث احتکار و قاچاق، این کیفیت هم اهمیت خود را نزد مشترى از دست خواهد داد و عرف حاکم بر بازار بى‌ضابطه قاچاق، دارو را به عنوان اولین حمله شیمیایى دشمن در دستور کار قرار خواهد داد. این بیوتروریسم دو طرفه با حذف منابع حیاتى نیروى مقاومت و آلوده‌سازى سرچشمه‌هاى استریل منجر به قتل عام خاموش بدون شلیک یک گلوله خواهد شد.

راهکار: قبل از سهمیه‌بندى سوخت و ارز باید به سهمیه‌بندى هوشمند کالاهاى مشمول یارانه اقدام می‌شد. سهمیه بندى دارو ممکن بود، اگر نظام ارجاع و گاید لاین قبل‌تر‌ها مستقر می‌شد. من قبلاً هم به عرضه دارو بدون تجویز پزشک هشدار داده بودم و امروز دسترسى آسان فروشگاهى‌ و بى‌محدودیت به داروى یارانه‌اى، دارد به اتلاف منابع حیاتى و هزینه‌بر تبدیل می‌گردد. ما مجبوریم براى دارو سهمیه و سقف تعریف کنیم و تجویز منطقى اما هدایت شده دارو را نه فقط یک شعار که یک التزام اجرایى قانون کنیم. من با عرضه بى‌تجویز پزشک و پخش سوپرمارکتى داروى مشمول یارانه، مخالفت جدى کردم اما این عرضه بدون تجویز و بى‌ضابطه دارو را هیچ‌کس به عنوان تهدید اقتصادى آینده ندید.

امروز این هرز منابع یارانه‌اى با عرضه سوپرمارکتى دارو (medicine)را دوباره به عنوان گلوگاه مفسده آتى در صادرات قاچاق به همه اولوالابصار نشان می‌دهم.سهیل طالبى حسینى؛جراح و متخصص ارتوپدى/ سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: