کد خبر: ۲۰۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
از سال 50 تا 90 هر سال شاهد افزایش بهره‌مندی از خدمات سلامت بودیم و سالیانه مراجعات سرپایی و بستری 3 تا 7 درصد افزایش پیدا می‌کرد

شفا آنلاین>سلامت>حریرچی با بیان اینکه تلاش می کنیم در تحریم ها سلامت مردم آسیب نبیند، گفت: انتظار ما از دولت آن است که نگذارند از نظر اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

به گزارش شفا آنلاین:ایرج حریرچی‌ معاون کل وزیر بهداشت در دهمین همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی که در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، با اشاره به تحریم‌هایی که در سال 91 بر کشور حاکم بود و تأثیر آنها بر نظام سلامت، گفت: از سال 50 تا 90 هر سال شاهد افزایش بهره‌مندی از خدمات سلامت بودیم و سالیانه مراجعات سرپایی و بستری 3 تا 7 درصد افزایش پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: در سال 91 که زمان شروع تحریم‌ها بود و مشکلات مدیریتی در کشور نیز وجود داشت،‌ ما شاهد آن بودیم که سرانه بار مراجعه سرپایی و بستری در بیمه‌ها و بخش خصوصی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرد و این کاهش بهره‌مندی از خدمات سلامت در سال 92 همچنان سیر نزولی داشت اما شیب کاهش آن کمتر بود.

حریرچی‌ عنوان کرد: وقتی رشد اقتصادی منفی می‌شود و تورم شدید رخ می‌دهد، به دنبال آن شاهد رکود، بیکاری و کاهش قدرت خرید هستیم و خانوار در سطوح مختلف تصمیمات جدیدی در صرف هزینه‌های می‌گیرند.


سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد:  زمانی که قدرت خرید خانوار کاهش پیدا می‌کند،‌ مردم بخش اعظم درآمد خود را به خورد و خوراک، مسکن و حمل و نقل اختصاص می‌دهند و هزینه‌های بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ و تفریح کاهش پیدا می‌کند، در این زمان 32 درصد درآمد خانوار صرف خورد و خوراک و 34 درصد درآمد صرف مسکن می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت و بیمه‌ها در هنگام فشارهای مالی از مردم حمایت نکنند، در نتیجه آن میزان بهره‌وری سلامت کاهش پیدا می‌کند همچنین ارائه کنندگان‌ خدمت در صورتی که افراد متمولی‌ باشند، انتظار دارند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند همانطور که در سال 91 شاهد افزایش قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی‌ و رشد بیش از 2 برابری خدمات دندان پزشکی بودیم.

حریرچی‌ افزود:‌ در سال 91 همچنین قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و به دلیل آنکه میزان بهره‌وری به قیمت ثابت کاهش پیدا کرده بود،‌ شاهد آن بودیم که زیر میزی‌ها افزایش پیدا کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برخی کمبود‌های دارویی در سال 91، گفت: سال 91 در 50  مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری با کمبود جدی ویتامین D و قطره آهن مواجه بودیم اما در تهران و کلان شهرها داروهایی گران قیمت مانند کموتراپی به وفور در دسترس بود حتی در آن زمان شاهد آن بودیم که 230 قلم داروی گران قیمت تحت پوشش بیمه قرار گرفت زیرا داروهای ارزان سود کمی دارند اما دارویی که مصرف سالیانه آن برای یک نفر 50 تا 100 میلیون است، سود بالایی دارد.


معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: سال 91 شاهد افزایش چند برابری قیمت تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی بودیم به طوری که قیمت تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی در ایران 40 تا 50 درصد بیشتر از قیمت آن در آمریکا و ترکیه بود این در حالی است که وقتی ملزومات مصرفی را به حجم اعظم خریداری می‌کنیم، ‌قیمت باید از کشور مبدأ مانند آمریکا و ترکیه باید کمتر باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش قدرت خرید مردم و کم شدن بهره‌وری سلامت، ارائه کنندگان‌ خدمات نیز به دلیل کم شدن درآمد دچار نارضایتی می‌شوند، گفت: وقتی پول ورودی به سیستم بهداشت و درمان کم می‌شود،‌ درآمد ارائه کنندگان‌ خدمت کاهش پیدا می‌کند و این موضوع موجب نارضایتی ارائه کنندگان‌ خدمات و به دنبال آن دستگاه‌های نظارتی و دولت خواهد شد.

حریرچی‌ تأکید کرد: ما نگران هستیم و تلاش می‌کنیم نگذاریم این شرایط به وجود بیاید؛ انتظار ما از دولت آن است که نگذارند از نظر اقتصادی قدرت خرید مردم به طور واقعی نه از نظر روانی کاهش پیدا کند زیرا اکنون شاهد آن هستیم که مردم با وجود آنکه هنوز تحریم‌ها آغاز نشده است، مردم فکر می‌کنند در مضیقه هستند.

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد:‌ امیدواریم در تحریم‌ها<Sanctions> دولت مانند سال 91 بهداشت و درمان را فرزند نا تنی نبیند؛ در آن زمان فکر می‌کردند حوزه سلامت ظرفی است که ته ندارد و به همین دلیل به حوزه سلامت توجهی نداشتند؛ ما در حوزه بهداشت و درمان کنترل‌ها و وظایف نظارتی را انجام می‌دهیم تا سلامت مردم<The health of the people> آسیب نبیند.

حریرچی‌ یادآور شد: تلاش می‌کنیم در دوران تحریم و فشارهای اقتصادی به مردم و ارائه کنندگان‌ خدمات سلامت آسیبی‌ وارد نشود و با صرفه‌جویی بتوانیم از بروز مشکلات جلوگیری بکنیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: