کد خبر: ۲۰۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
مشکلات ارزی، بالا و پایین شدن قیمت سکه و دلار، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل همه موضوعاتی بوده که چند وقتی است بر سر زبان ها افتاده است
شفاآنلاین>سلامت> تجهیزات پزشکی صنعتی است که این روزها نبض تولید آن ضعیف می زند و نیازمند حمایت است تا چرخ اقتصاد تولیدکنندگان بچرخد.

به گزارش شفاآنلاین، مشکلات ارزی، بالا و پایین شدن قیمت سکه و دلار، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل همه موضوعاتی بوده که چند وقتی است بر سر زبان ها افتاده است.

مسئولان با افزایش تحریم ها و برای دور زدن مشکلات اقتصادی هر روز دم از حمایت از کالای ایرانی می زنند و تبصره و مصوبه ای جدید تصویب می کنند تا به نوعی بتوانند چرخ اقتصاد کشور را به کمک تولیدکننده ایرانی بتوانند به چرخش در بیاورند، هرچند که در بسیاری از صنایع چرخ تولید لنگ لنگان می چرخد و باید فکری کرد تا با از سر راه برداشتن مشکلات  تولید بتوان از چالش های اقتصادی و تحریم ها عبور کرد.

یکی از صنایعی که تولیدکنندگان آن از مشکلات (Difficulties)بر سر راه تولید،  نبود حمایت و خرید کالای وارداتی گله دارند، تجهیزات پزشکی است.

مجید شیرکوند مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی است که 15 سال در مسیر تولید حرکت می کند و تاکنون این شرکت 5 محصول، که 4 مورد آن دانش بنیان هستند در حوزه تجهیزات پزشکی تولید کرده و به عنوان یکی از 100 شرکت دانش بنیان برتر شناخته شده است.

دستگاه اندازه گیری دی اکسیدکربن خون برای نخستین بار در کشور تولید شد

شیرکوند در خصوص مشکلات بر سر راه تولیدکنندگان  توضیحاتی داد و گفت: ما توانستیم محصولی به نام کپنوگراف را که برای اندازه گیری دی اکسیدکربن اشباع خون بیمار استفاده می شود، برای اولین بار در کشور  تولید کنیم که این محصول امسال با حضور وزیربهداشت در نمایشگاه ایران هلث رونمایی شد، اکنون ما ظرفیت تولید هزار دستگاه را داریم و نیاز کشور 200 تا 300 دستگاه است.

وی با اشاره به کارایی محصول کپنوگراف گفت: این محصول در مانیتورینگ تخصصی استفاده می شود و بیشتر در حوزه بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد و در مواردی که در طول بیهوشی نیاز به اندازه گیری اشباع دی اکسید کربن خون بیمار وجود دارد  از کپنوگراف استفاده می شود.

شیرکوند با اشاره به موضوع افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه خارجی ایرانی اشاره کرد و گفت: دولت برای تولیدکننده تشویقی که می گذارد این است که تعرفه واردات را بالا می برند، به عنوان مثال تعرفه واردات یکی از محصولات دانش بنیان ما  25 درصد است اما دولت از واردکننده سود می گیرد و این سود در صندوق دولتی می رود اما در عمل حمایتی از تولیدکننده داخلی نمی شود.

کالای قاچاق جایگزین نمونه ایرانی می شود

وی قاچاق را یکی از آسیب ها به تولید داخلی دانست و افزود: وقتی محصولات وارداتی قاچاقی وارد کشور می شوند، به تبع آن قیمت نمونه های قاچاق کمتر از نمونه ایرانی است و مراکز درمانی نیز به دلیل مشلات مالی محصول وارداتی را خریداری می کنند.

ماده اولیه گران قیمت گریبانگیر تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی با اشاره به مشکلات تامین ماده اولیه اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما واردات ماده اولیه تجهیزات پزشکی  است، دولت برای تخصیصی ارز کالاها را به سه گروه تقسیم بندی کرده است، بسیاری از موارد برخی ملزومات را نیاز داریم از خارج کشور وارد کنیم اما به دلیل اینکه مشابه آن در کشور وجود دارد این دست از مواد اولیه در گروه سه تخصیص ارز قرار می گیرند.

شیرکوند ادامه داد: این در حالی است که ماده اولیه ای تولید می شود مناسب استفاده در تجهیزات(Equipment) پزشکی نیست و ما در نهایت مجبور به واردات می شویم.

مختاری رئیس اداره تولید ادراه کل تجهیزات پزشکی در خصوص مشکل واردات ماده اولیه برای تولید تجهیزات پزشکی گفت: تولیدکنندگان باید  مواد اولیه و قطعات ساخت را برای واردات از تعرفه درست انتخاب کنند واگر کد IRC از وزارت بهداشت یا اداره کل تجهیزات پزشکی داشته باشند می توانند ماده اولیه یا قطعات ساخت را با تعرفه پایین وارد کنند، برخی محصولات این کد را ندارند اما اگر این کد را درخواست کنند ما کد IRC را برای انها صادر می کنیم تا مواد اولیه خود را با تعرفه کم وارد کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی گفت: برای دریافت کد IRC باید مدام به اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کنیم و به دنبال اخذ کد باشیم و التماس کنیم تا هر چه زودتر این کد را به ما بدهند اما در نهایت یک پروسه 2 تا 4 ماهه طول می کشید تا برای واردات یک پارت به ما کد بدهند، همچنین برای هر پارت محصول باید یک کد جدید بگیریم و در این صورت همه وقتی که باید روی آرندی و پژوهش می گذاریم باید صرف بروکراسی های اداری کنیم و این خود مانع تولید محصولات به روز و بیشتر می شود.

مالیات بر ارزش افزوده ای که قیمت محصول ایرانی را نجومی می کند

یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند مالیات بر ارزش افزوده در تامین ماده اولیه بوده این درحالی است که واردکنندگان چون محصول پزشکی ورد می کنند معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و ایم موضوع سبب افزایش قیمت کالای ایرانی می شود و بر رقابت با کالای خارجی تاثیر می گذارد.

شیرکوند مالیات بر ارزش افزوده در واردات ماده اولیه را یکی از مشکلات تولیدکنندگان دانست و گفت: ما حداقل درصد گمرگی 10 برای مواد اولیه می دهیم و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 4 درصد مالیات علی الحساب، در گذشته گمرگ به خاطر حمایت از تولید این 4 درصد را می بخشید اما اکنون تولیدکننده باید 24 درصد گمرگی بدهد.

وطن پور رئيس دفتر توسعه فناورى سلامت وزارت بهداشت در خصوص اخذ مالیات بر ارزش افزوده در واردات ماده اولیه پزشکی گفت: مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون پنجم توسعه ابلاغ شده ست و  در حال بازنگری بوده و حتی در برخی کالاها در شرف حذف شدن است و در اخذ مالیات بر ارزش افزوده بر تجهیزات پزشکی ایراداتی وجود دارد  و به نظر ما به خدمات باید تعلق بگیرد و اقداماتی در دست اقدام است و امیدواریم اصلاحات آن انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح مالیات بر ارزش افزوده را چه نهادی انجام خواهد داد و آیا وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی درخواست اصلاحات داده است؟، گفت: دارایی بر روی اصلاحات این طرح در حال انجام اقداماتی است، وزارت بهداشت در این خصوص اقدامی انجام نداده است و اداره دارایی به خصوص در حوزه شرکت های دانش بنیان ها نماینده هایی دارد که کار را پیش می برند.

پاسکاری تولیدکنندگان بین نهادها برای گرفتن مجوز

شیرکوند افزود: یکی از مشکلات ما برای واردات ماده اولیه با گمرگ است، گاهی ما محصول غیرمرتبط با محصولات پزشکی را می خواهیم به عنوان ماده اولیه واردکنیم در این صورت گمرک اجازه واردات آن را نمی دهند و ما را به اداره کل تجهیزات پزشکی پاس می دهند و ما باید نامه گمرگ را به اداره کل تجهیزات پزشکی ببریم و پس از کلی رفت و امد نامه خودر را مجددا برای گمرک ببریم و این نبود تعامل بین 2 نهاد مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان به وجود می آورد.

وقتی هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت کالای خارجی را به ایرانی ترجیح می دهد

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی گفت: معاونت فناوری وزارت بهداشت و ریاست جمهوری بودجه ای را گرفته اند تا تجهیزات دانش بنیان مورد تایید را تهیه کنند و در مواردی حتی رایگان کالای دانش بنیان را در اختیار مراکز درمانی قرار دهند تا از این محصولات حماست شود، بانی این کار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: ما از سه سال قبل در تلاشیم تا محصول ما را خریداری کنند اما با وجود قول های مساعدی که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به ما داده است اما هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تاکنون یک بار هم محصولات ما را خریداری نکرده اند.

وی با بیان اینکه محصول کپوگراف ما با 50 درصد نمونه کره ای قیمت دارد، گفت: رقبای اصلی ما 2  شرکت آمریکایی هستند اما از لحاظ قیمتی مراکز درمانی نمونه کره ای را خریداری می کنند و وقتی این محصول خارجی از نظر قطعه ای خراب می شود برای تهیه قطعه مراکز درمانی سراغ ما می آیند.

مالیات هایی که جیب تولیدکنندگان را خالی می کند

وی در خصوص مشکلات مالیاتی گفت: یکی از محصولات ما دانش بنیان نیست و همین موضوع موجب می شود بسیاری از دفاتر مالیاتی ما را دارایی رد کند، از طرفی گاهی خریدهای ما صنفی است و به عنوان مثال ما مجبوریم حجم بالایی یک قطعه الکترونیکی از بازار تهیه کنیم، برای امور مالیاتی باید فاکتور رسمی داشته باشید ما زمان خرید محصول این فاکتور را می گیریم اما عملا زمان رسیدگی به دفاتر 2 سال بعد است و گاهی زمانی که دفاتر ما بررسی می شود ناگهان دارایی به ما می گوید شرکتی که از ان محصول خریده اید تقلبی بوده و کدفروش است.

شیرکوند افزود: 2 سال قبل ما یک محصول را خریده ایم حالا تازه مشخص می شود که فروشنده فاکتور تقلبی داده است و در این صورت دارایی ما را جریمه می کند و برای ما سود بالایی لحاظ می کنند که عملا هزینه های ما را بالا می برد و دیگر این دانش بنیان بودن و معافیت های مالیاتی فایده ای ندارد.

صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به سایر کشورهای دنیا

شیرکوند با اشاره به صادرات محصولات دانش بنیان این شرکت به کشورهای همسایه و برخی کشورهای شرق آسیا گفت: ما محصولات خود را به شرق آسیا و کشورهایی مانند اندونزی، ویتنام، کامبوج ، عربستان، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان صادر می کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: