کد خبر: ۲۰۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 30
از آنجا که ید معمولا در مواد غذایی غیر لبنی مانند نمک، غذاهای دریایی، نان و تخم مرغ یافت می شود ، گیاهخواران و افرادی که نان و لبنیات مصرف نمی کنند معمولا دچار کمبود ید می شوند
شفا آنلاین>سلامت>از آنجا که ید معمولا در مواد غذایی غیر لبنی مانند نمک، غذاهای دریایی، نان و تخم مرغ یافت می شود ، گیاهخواران و افرادی که نان و لبنیات مصرف نمی کنند معمولا دچار کمبود ید می شوند

به گزارش شفا آنلاین:ید ماده شیمیایی است که کمک می کند هورمون های تیروئید به اندازه تولید شوند و سطح انرژی بدن تنظیم شود.

به گفته دکتر الیزابت پیرس Elizabeth Pearce، استادیار پزشکی دانشکده بوستون، با افزودن ید به نمک خوراکی از سال 1940موفق به حذف پایدار کمبود ید در سراسر جهان شده ایم.

به طور معمول زنان باردار و شیرده در معرض کمبود ید هستند زیرا جنین برای رشد غده تیروئید به ید نیاز دارد.

از آنجا که ید معمولا در مواد غذایی غیر لبنی مانند نمک، غذاهای دریایی، نان و تخم مرغ یافت می شود ، گیاهخواران و افرادی که نان و لبنیات مصرف نمی کنند معمولا دچار کمبود ید می شوند.

تشخیص کمبود ید بسیار دشوار است ولی به هر حال باید با علایم هشدار دهنده آن آشنایی لازم را داشته باشید.

علایم کمبود ید کدامند؟
معمولا علایم کمبود ید در مراحل کمبود شدید بروز می کنند که بسیار نادر است.

برای مطمئن شدن از کمبود ید می توانید از پزشکتان بخواهید آزمایش ادرار برایتان بنویسد.

ولی نکته اینجاست که تغییرات سطح ید روزانه و حتی ساعت به ساعت زیاد است بنابراین برای تشخیص کمبود ید در یک فرد حداقل باید 12 بار آزمایش گرفته شود.

با این حال چند علامت هشدار دهنده ظاهری برای کمبود یددر بدن وجود دارد.

گواتر یا غده تیروئید بزرگ شده
بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت National Institutes of Health یا به اختصار NIH اگر مصرف ید شما کمتر از 100 میکروگرم در روز باشد، بدن شما شروع به پمپ کردن بیشتر هورمون TSH میکند که منجربه بزرگ شدن غده تیروئید می شود که شایع ترین علامت نشان دهنده کمبود ید است.

گواتر به شکل توده ای برجسته در جلوی گردن شما دیده می شود البته گاهی اوقات بزرگ شدن آن با چشم قابل مشاهده نیست و با سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود.

بزرگ شدن غده تیروئید باعث ایجاد احساس خفگی و مشکلات بلع و تنفس می شود.

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئید Hypothyroidism
منابع ید

اگر میزان مصرف ید شما در روز کمتر از 10 تا 20 میکروگرم باشد دچار کم کاری تیروئید خواهید شد یعنی تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند.

علایم کم کاری تیرئید عبارتند از خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، خشکی مو، خشکی پوست، یبوست، عدم تحمل سرما، پف صورت، خفگی، ضعف و درد عضلانی، افسردگی، از دست داده حافظه و غیره.

مبتلایان به کم کاری تیروئید معمولا 2 یا 3 علامت از علایم بالا را بروز می دهند البته باید توجه داشته باشید که این عوارض با بیماری های دیگر مشترک است بنابراین برای معاینه باید به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض بارداری با مشکلات رشد کودک
کمبود ید با ناباروری، سقط جین، زایمان زودرس و ناهنجاری های مادرزادی مرتبط است.

نوزادان و کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری و شیردهی دچار کمبود ید بوده اند ممکن است به ضعف آی کیو، عقب ماندگی ذهنی، رشد آهسته یا مشکلات گفتاری و شنوایی دچار شوند.

کمبود ید خفیف تا متوسط با افزایش بیش فعالی در کودکان در ارتباط است.

چگونه ید کافی به بدن برسانیم
گزارشی که در سال 2013 منتشر شد نشان داد که غلظت ید در ادرار بزرگسالان 144 میکروگرم در لیتر است و برای مادران باردار 129 میکروگرم در لیتر یعنی مادران باردار بیشتر در معرض کمبود ید قرار می گیرند.

مردان و زنان بزرگسال باید روزانه 150 میگروگرم ید دریافت کنند، زنان باردار 220 میکروگرم و زنان شیردده 290 میکروگرم.

از آن جا که آزمایش قابل اعتمادی برای کمبود ید وجود ندارد بنابراین بهترین کار پیشگیری از کمبود ید است.

سعی کنید همیشه از نمک یددار سر سفره خود استفاده کنید.

سایر منابع غذایی ید عبارتند از:

نمک یددار ( 1 قاشق غذاخوری نمک 150 میکروگرم ید دارد )

ماهی های آب شور و ساردین

کرفس

خرچنگ

صدف

شیر

تخم مرغ

سبزیجات

مکمل های حاوی ید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: