کد خبر: ۲۰۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 27
با وجود بیماران تیروئیدی زیادی که در سراسر دنیا که در تلاش یافتن درمان و تغییر شرایط برای خود هستند، تعدادی از ما ممکن است رو به اینترنت بیاورند.

شفا آنلاین>سلامت>اگر مشکل تیروئیدی<Thyroid problem> دارید، می خواهید هر کاری از دستتان بر می آید انجام دهید تا از خود مراقبت کنید. اما باید مراقب بود هر کاری را نمی توان انجام داد.

همیشه درباره کارهایی که باید انجام دهید شنیده اید، این بار 10 کار را که نباید انجام دهید را به شما می گوییم.

1- باور کردن هر آنچه در اینترنت می خوانید

به گزارش شفا آنلاین:با وجود بیماران تیروئیدی زیادی که در سراسر دنیا که در تلاش یافتن درمان و تغییر شرایط برای خود هستند، تعدادی از ما ممکن است رو به اینترنت بیاورند. در فضای مجازی همیشه فرصت طلبانی وجود دارند تا با وعده های درمانی شگفت انگیز ( اما بی پایه و اساس ) بخواهند برای خود مقداری پول بدست بیاورند.

در حال حاضر هزاران کتاب الکترونیکی، ویدئو، و برنامه در سراسر گوگل، فیس بوک، و وب سایت ها وجود دارد و روز به روز در حال افزایش هستند. بیایید رو راست باشیم، ما همه به دنبال درمانی جادویی برای تیروئید، یا مکملی سری که به صورت معجزه آسا و امن باعث کاهش وزنمان شود.
همین نیاز به کلاه برداران اجازه می دهد تبلیغات دروغین بسازند و شما را شگفت زده کنند. یک بار از خود بپرسید این فروشنده چه چیزی می داند که این همه دکتر نمی دانند؟ اما متاسفانه بسیاری از ما زمانی متوجه اشتباهشان می شوند که دیگر دیر است. البته دارو ها و برنامه هایی نیز پیدا می شود که واقعا جواب می دهند و به صورت علمی ثابت شده اند.

2- با پزشک خود طوری صحبت می کنید که انگار دوست صمیمی شما است

پیش دکتر خود می روید و وقتی او می پرسد حالت چطور است؟ شروع به شکایت از مشکلاتی که دارید می کنید، ” یک گرم هم نمی توانم کم کنم … هر بار به یک شیرینی نگاه می کنم پنج کیلو اضافه می کنم! ” یا ” همیشه خسته ام برای آمدن اینجا مجبور شدم خودم را بکشم باورت می شود! ". بسیاری از ما این کار را می کنیم.

تمامش کنید!

در دنیای امروز، که بیشتر از 10 دقیقه وقت صحبت کردن با پزشک را ندارید، زمان محدودی در اختیار دارید تا علائم را طوری برای پزشک توضیح دهید که او متوجه شود. وقتی علائم را به صورت احساسی بیان می کنیم، ممکن است باعث شویم دکتر علائم را عاطفی و در طبیعت ما تشخیص دهد. در نتیجه به جای اینکه با یک آزمایش یا درمان مطب دکتر را ترک کنید با یک نسخه داروهای ضد افسردگی، و توصیه به ورزش بیشتر این کار را خواهید کرد. توصیه ما این است: همان کاری را بکنید که وقتی به مصاحبه ی کاری می روید انجام می دهید، کیفیت را بیان کنید.
” دکتر، من سه بار در هفته به مدت یک ساعت ورزش شدید هوازی انجام می دهم، روزانه 1500 کالری غذاهای با گلایسمی پایین و کم چرب مصرف می کنم، هر هفته مقداری به وزنم اضافه می شود ” یا ” هر شب سعی می کنم حداقل هشت ساعت بخوابم، اما هنوز آنقدر خسته ام که قبل از آماده کردن شام باید نیم ساعت چرت بزنم، در کنار این بعضی روزها مدت زمان بیشتری به خواب احتیاج پیدا می کنم "
وقتی حالتان خوب نیست حق دارید ناله و شکایت کنید، حس بدی داشته باشید، و حتی دلسرد شوید. اما این گونه صحبت ها را بهتر است با اعضای خانواده و دوستان دلسوز خود انجام دهید. حتی زمان صحبت با دلسوزترین پزشکان نیز سعی کنید کمتر احساساتی مشکلات را بیان کنید. به صورت واقعی و جدی کیفیت علائم را برای پزشک توضیح دهید، با این کار پزشک علائم را بهتر درک می کند و جدی می گیرد، و در نهایت عملکرد بهتری ارائه می کند.

3- همه علائم را از تیروئید می دانید

بسیاری از ما وقتی متوجه می شویم مشکل تیروئیدی داریم دیگر هر درد، گرفتگی و علائمی را زیر سر آن می دانیم. این می تواند باعث برخی چالش ها شود، اول، با ارتباط دادن همه علائم به تیروئید، ممکن است پیشرفت درمان تیروئید خود را با علائمی بسنجید که اصلا ربطی به آن ندارند.
دوم، ممکن است از بین رفتن برخی علائم را به نشانه ی بهبود تیروئید خود بگیرید.
خانمی را به یاد می آورم که اصرار داشت درد شکمش مربوط به تیروئیدش است، و این از زمانی شروع شده بود که پزشکان تشخیص داده بودند کم کاری تیروئید دارد. او بصورت مرتب از مکمل ها و داروهایی که خودش تجویز می کرد کمک می گرفت، تا زمانی که دچار حمله ی تمام عیار صفری شد. مشکل کیسه صفری او بود نه تیروئیدش.
همچنین مردی را به خاطر دارم که کم کاری تیروئید خفیف داشت و تحت درمان بود، او مشکل کلسترول بالا نیز داشت و انتظارش این بود که با درمان تیروئیدش مشکل کلسترولش نیز حل شود. او پدرش و برادرش به صورت ژنتیکی گرایش به سمت کلسترول بالا داشتند.
تیروئید در مواردی نشانه های مشترک با دیگر اختلالات دارد برای مثال در مشکل خود ایمنی موها می ریزد و این یکی از نشانه های مشکل تیروئید نیز هست. ابتدا باید از اینکه علت چیست مطمئن شد.

4- سیگار کشیدن بیماران تیروئیدی

سیگار حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که به صورت خاص برای تیروئید مضر هستند. برای بیماران مبتلا به گریوز، سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری تیروئید چشمی را بالا می برد و همچنین تاثیر درمان این بیماری را نیز کم می کند. دلایل زیادی برای سیگار نکشیدن وجود دارد، اما بیماران تیروئیدی دلیل خاص خود را برای دور ماندن از سیگار دارند.

5- قبول کردن آزمایش نرمال به عنوان نتیجه

از بسیاری بیماران تیروئیدی شنیده ام که می گویند، ” تست تیروئیدم طبیعی بوده اما هنوز فکر می کنم مشکل تیروئید داشته باشم ” و اولین سوال من از آنها این است، از نظر دکترتان طبیعی چیست؟ به عنوان یک بیمار تیروئید که می خواهد خوب شود، باید قبول کنید که وقتی حرف از سلامت خودتان است می خواهید با دلیل و قاطعانه متوجه شوید که مشکل برطرف شده.
یک تماس تلفنی که در آن می گویند آزمایشتان طبیعی بوده یا یک ایمیل که در آن خلاصه ای از آزمایش آمده نمی تواند راضیتان کند.
می خواهید همه آمار و ارقام را داشته باشید و معنی تمام آنها را بدانید. بسیاری از مردم شاید این را ندانند که حدود 10 سال پزشکان قادر به توافق سر طبیعی یا غیر طبیعی بودن هورمون های تیروئید نبودند.

6- مکمل ها و داروهایی که بدون تجویز مصرف می کنید را از پزشک خود مخفی می کنید

گاهی اوقات با بیمارنی رو برو می شوم که از مکمل های بدون نیاز به نسخه یا فرمول های ترکیبی مخصوص تیروئید استفاده می کنند حتی بعضی از این افراد داروهایی را که نیاز به نسخه دارند را به صورت خود سرانه مصرف می کنند.
این افراد وقتی توسط دکتر ویزیت می شوند و ازشان پرسیده می شود آیا چیز دیگری استفاده می کنی؟ می ترسند که به پزشک چیزی بگویند. بنابراین نتایج درمانی که پزشک در نظر می گیرد شاید آنطور که انتظار می رود خود را نشان ندهد و دلیلش هم این است که بیمار اطلاعات کافی برای تصمیم گیری را به پزشک نداده.
همچنین کسانی که سر خود دارو مصرف می کنند ممکن است دچار مشکلات جدی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی یا تکی کاردی کنترل نشده ( ضربان بالای قلب ) شوند.
اگر به صورت سرخود مکمل یا داروهای مربوط به تیروئید استفاده می کنید – که ما اصلا چنین کاری را توصیه نمی کنیم – حداقل پزشک خود را در جریان قرار دهید.

7- فکر می کنید محصولاتی که روی آنها برچسب کاملا طبیعی یا بدون نیاز به نسخه نوشته شده کاملا بی خطر و خوب هستند

وسوسه ای وجود دارد که ما را وادار می کند فکر کنیم هرچه رویش برچسب کاملا طبیعی یا بدون نیاز به نسخه خورده باشد می شود بدون نگرانی مصرف کرد. اما این اشتباه است، مخصوصا در مورد بیماران تیروئیدی.
برخی از مکمل های تیروئید سرشار از ید و کلپ هستند، که ممکن است شرایط تیروئید را شدیدتر کند. درباره اینگونه استفاده ها باهوش باشید و چشم بسته عمل نکنید ابتدا شناخت کافی از مکمل را بدست بیاورید و بعد از اطمینان پیدا کردن مصرف کنید.

8- علائم خطری را که می گویند باید توسط دکتر جدیدی معاینه شوید را نادیده می گیرید

شاید با پزشکتان روابط خوب و گرمی داشته باشید، اما ممکن است او در مورد تیروئید اطلاعات کافی را نداشته باشد. علم پزشکی بسیار جامع است و مسلما یک پزشک نمی تواند به همه مشکلات بیمارها پاسخ بدهد به همین دلیل تخصص های مختلفی در پزشکی وجود دارد.
در مورد تیروئید یک متخصص باید شما را معاینه کند و شاید پزشکی که همیشه پیش او می روید اطلاعات نادرستی در اختیارتان قرار دهد.

9- هشدار های مربوط به مشکلات تیروئیدی را نادیده می گیرید

من به عنوان یک متخصص همیشه سعی می کنم خانواده و دوستان را به یادگیری در مورد این مشکلات تشویق کنم و حتی به بعضی از دوستان پیشنهاد می کنم یک آزمایش تیروئید بگیرند.
اما بیشتر مواقع آنها جدی نمی گیرد و می گویند: باشه باشه حتما! و فقط به همین اکتفا می کنند. بعد از چند ماه که با مشاهده علائم متوجه می شوند این مشکل را دارند می گویند فکر کنم راست می گفتی!
هر بیمار تیروئیدی باید علاوه بر خود به فکر دیگران نیز باشد و سعی کند اطلاعات اطرافیان را نیز افزایش دهد مثلا وقتی می شنوید شخصی می گوید آزمایش تیروئیدم طبیعی بوده به او بگویید باید آمار دقیق را از آزمایشگاه بگیرد تا مطمئن شود، یا اگر کسی گفت من برای کم کاری تیروئید لووتیروکسین استفاده می کنم نتیجه می دهد، البته تمام مدت سردم است، موهایم می ریزد و نمی توانم وزن کم کنم اما اینها مربوط به تیروئیدم نیست، به این افراد بگویید یک آزمایش کامل تیروئید بدهند. همه ما در این مورد می توانیم نقشی ایفا کنیم.

10- امیدتان را از دست می دهید

گاهی اوقات پیش می آید که امیدتان را به همه چیز از دست می دهید، امید به اینکه دوباره حالتان خوب شود، دکتر مناسب پیدا کنید، انرژی قدیم خود را دوباره بدست بیاورید، موهایتان نریزد و دوباره بدنتان متناسب شود. اما اینکه به نا امیدی تسلیم شوید اشتباه است. امید به بهبودی یک نیروی مثبت است با صبر و تلاش برای بهبود مطمئن شوید بالاخره پیروز خواهید شد.منبع: دکتر کرمانی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: