کد خبر: ۲۰۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 25
کمبود ید در دوران بارداری زنان می‌تواند بر رشد روانشناختی و عصبی جنین تاثیر بگذارد و ضریب هوشی کودک را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>بررسی‌های آماری انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که کمبود ید در نوزادان هنوز در نزدیک به ۲۰میلیون نفر وجود دارد و این موضوع یک چالش جدی در مقیاس جهانی است.

به گزارش شفا آنلاین:اهمیت این موضوع از این جهت است که کمبود این ماده معدنی در دوران جنینی و اوایل کودکی می‌تواند آسیب‌های دائمی را در این افراد ایجاد کند؛ با این حال نکته امیدوارکننده در این خصوص این است که این مشکل در صورت آگاهی والدین به راحتی قابل پیشگیری خواهد بود.

کمبود ید در دوران بارداری زنان می‌تواند بر رشد روانشناختی و عصبی جنین تاثیر بگذارد و ضریب هوشی کودک را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. پژوهشگران در این زمینه معتقدند حیاتی‌ترین دوره‌ رشد کودک<child growth> و دریافت ید ۱۰۰۰ روز بین دوره لقاح و سن دو سالگی است و در این فاصله زمانی والدین می‌توانند با آگاهی از این موضوع، از یک خطر جدی پیشگیری کنند.

از حدود سه دهه قبل، با ارائه طرحی جامع، دست‌اندرکاران سلامت کوشیدند با افزودن مقادیر ناچیزی از ماده معدنی ید به نمک خوراکی، کمبود این ماده در رژیم غذایی را جبران کنند که نتایج به‌دست آمده از این طرح نیز بسیار موفقیت‌آمیز بود. با وجود این مطالعات آماری نشان می‌دهد هنوز ۱۴درصد از کودکان متولد شده در سراسر جهان همچنان با کمبود ید و با خطر آسیب مغزی روبرو هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: