کد خبر: ۲۰۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 26
در هوای گرم تابستانی به ویژه پس از صرف ناهار، افراد به طور معمول دچار خواب آلودگی، بی انگیزگی در انجام کارها، افت انرژی و توان می‌شوند که می‌تواند بر بهره وری آن‌ها در محل کار و تحصیل اثر منفی بگذارد.
شفاآنلاین>سلامت>رخوت و خواب آلودگی یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد در عصر‌های تابستانی با آن مواجه هستند، اما راهکار‌هایی ساده به حل آن کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین،در هوای گرم تابستانی به ویژه پس از صرف ناهار، افراد به طور معمول دچار خواب آلودگی، بی انگیزگی در انجام کارها، افت انرژی و توان می‌شوند که می‌تواند بر بهره وری آن‌ها در محل کار و تحصیل اثر منفی بگذارد.
 
کارشناسان برای برطرف کردن احساس خواب آلودگی و افزایش انرژی در محل کار توصیه‌هایی منحصربه فرد برای افراد دارند.
 
به طورطبیعی پس از صرف وعده ناهار، میزان گلوکز، کوتیزول و انسولین در بدن افراد دگرگون می‌شود و به این ترتیب فرد دچار احساس خواب آلودگی و کسالت می‌شود اما در محل کار و تحصیل فرصت کافی برای چرت زدن یا به تاخیر انداختن کار ومطالعه نیست به همین دلیل افراد می‌توانند با استفاده از راهکار‌هایی انرژی خود را افزایش و از این بازه زمانی نهایت استفاده را ببرند.
 
گوش دادن به موسیقی دلخواه یکی از راهکار‌های افزایش انرژی و برطرف کردن احساس خواب آلودگی و خستگی است؛ تمرکز مغز برای به خاطر آوردن موسیقی یا قطعه‌های آهنگ می‌تواند سبب برطرف شدن خواب آلودگی شود.
 
بین ناهار و شام مصرف میان وعده کمک منحصربه فردی به بهبود سلامت و افزایش انرژی بدن می‌کند؛ کارشناسان توصیه می‌کنند افراد بهترین خوراک را برای میان وعده خود انتخاب کنند که می‌تواند ترکیبی از میوه‌های فصلی، ماست کم چرب، ساندویچ نان و پنیر به همراه افزودنی‌های مورد علاقه، سالاد، دانه‌های آجیل، شکلات تلخ  یا ذرت بو داده بدون نمک باشد.
مصرف خوراکی‌های شیرین، چون کیک و شیرینی و آبنبات سبب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن می‌شود که در نهایت فرد دچار احساس خستگی می‌شود.
 
خوردن مواد غذایی پرچرب نیز می‌تواند سبب احساس خستگی و کندی در انجام کار‌ها به دلیل زمان زیاد هضم غذا در معده شود.
 
نوشیدن یک فنجان قهوه، چای یا دمنوش مورد علاقه نیز می‌تواند سبب سرکوب احساس خستگی و افزایش انرژی در افراد شود همچنین  زیاده روی درمصرف قهوه افت فشارخون، سرگیجه و کاهش تمرکز را در پی دارد.
 
یکی از دلایل احساس خستگی و خواب آلودگی درطول روز، کم آبی بدن است، کارشناسان توصیه می‌کنند به ویژه در ماه‌های گرم سال افراد به میزان کافی آب بنوشند تا دچار کم آبی و مشکل‌های ناشی از آن نشوند.

خواب آلودگی را می‌توانید با شست و شوی صورت و گردن با آب سرد برطرف کنید، این کار سبب رطوبت رسانی به پوست و برطرف شدن احساس خواب آلودگی می‌شود.
 
برای اینکه در طول روز انرژی کافی برای انجام کار‌ها داشته باشید می‌توانید هرصبح با  آب سرد استحمام کنید.
 
انجام حرکت‌های کششی، تنفس عمیق و اندکی قدم زدن درساعت‌های بعد از ظهر نیز می‌تواند سبب افزایش انرژی، تمرکز وبرطرف شدن خستگی شود.

دیر خوابیدن هم یکی دیگر از دلایل افت انرژی و توان در طول روز آتی برای انجام کارهاست، به ویژه در روزهای تابستان به دلیل بلند بودن روز، افراد شب‌ها دیرتر به خواب می‌روند، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد هر شب درساعت معینی  بخوابند  تا دچار کم خوابی و خستگی در روز بعد نشوند.

صحبت با دوستان و همکاران اداری برای بازه زمانی استاندارد به طوری که مزاحمتی برای کار آن‌ها یا شما ایجاد نشود پس از صرف ناهار، می‌تواند سبب افزایش انرژی، احساس خوشحالی و بالا رفتن تمرکز در انجام کار‌ها شود.
 
بیشتر افراد عصر‌ها یا شب پس از پایان زمان کاری به ورزشگاه و باشگاه‌های ورزشی می‌روند، اما کارشناسان بهترین زمان برای انجام ورزش را  اوایل صبح می‌دانند. کمی زودتر از خواب بیدارشوید و به انجام ورزش صبحگاهی بپردازید تا اثربخشی آن بر سلامت جسم و روح خود را شاهد باشید.

درطول روز از وعده‌های غذایی سالم شامل انواع میوه، سبزیجات تازه، مواد لبنی، پروتئینی کم چرب، دانه‌های غلات و حبوبات استفاده کنید تا انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف  داشته باشید.
 
اگر همچنان با رعایت تمامی موارد بالا دچار احساس خواب آلودگی و خستگی در طول روز هستید این مشکل می‌تواند به دلیل مشکلات جدی در سلامت شما  باشد و لازم است  به پزشک مراجعه کنید.
 
کم خونی و نیاز به برخی ویتامین‌ها هم می‌تواند سبب خستگی مزمن شود که زیر نظر پزشک و با مصرف مکمل‌های درمانی این مشکل برطرف می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: