کد خبر: ۲۰۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 26
دولت از طریق مشوق های مالیاتی، موجران قائل به قانون تنظیم قراردادهای بلندمدت اجاره بها را مورد حمایت قرار دهد

شفا آنلاین>اجتماعی>همزمان با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و نوسانات قیمت دلار و سکه طی ماه‌های اخیر، بازار اجاره مسکن هم با معضل افزایش قیمت رو به رو شده است. در این میان دولت تصمیم گرفته است با ارائه لایحه کنترل اجاره بهاء به وضعیت بازار مسکن سر و سامان دهد. اقدامی که البته دستوری است و برخی کارشناسان سرنوشت آن را نا موفق می دانند.

به گزارش شفا آنلاین: همزمان با خروج یک جانبه آمریکا از برجام و نوسانات قیمت دلار و سکه طی ماه‌های اخیر، بازار اجاره مسکن هم با معضل افزایش قیمت رو به رو شده است.

به طوری که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی <Residential Units>در بسیاری از مناطق پُرطرفدار تهران برای اجاره و رهن یا رهن کامل، از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان رشد داشته و مستاجران در حال ترک تهران و پناه بردن به حومه تهران هستند.

مسکن

نایب رییس اتحادیه املاک  می گوید: به دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و غیره هستیم؛ این جابه‌جایی از نظر رفت و آمد ابعاد منفی دارد.

ممکن است حاشیه‌نشینی، قدرت خرید مستاجران را بالا ببرد ولی باعث مشکلات اجتماعی و معضلات عبورو مرور می‌شود. وی افزود: اصلی‌ترین شاخص اجاره بها قیمت مسکن است که در ماه‌های اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در همین  وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رئیس جمهور برای تامین تقاضای واقعی مسکن خبر داد که در آن پیشنهادات مالیاتی مدنظر به منظور حمایت از تولید واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ و تنظیم بازار مسکن از طریق عرضه خانه‌های خالی را ارائه شده است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به عنوان طراح اصلی این پیشنهادگفت: در این طرح مالکان با مستاجران قراردادهای دو یا سه ساله می‌بندند و مشمول معافیت‌های مالیاتی می شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه عرف معمول دوره اجاره بها در کشور یکساله است، افزایش طول مدت قراردادهای اجاره به بیش از یک سال تا حدود زیادی امنیت روانی برای مستاجران ایجاد می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن دفاع از لایحه دولت برای اصلاح نابسامانی ها در بخش مسکن افزود: دولت  از طریق مشوق های مالیاتی، موجران قائل به قانون تنظیم قراردادهای بلندمدت اجاره بها را مورد حمایت قرار دهد.

همچنین شهریاری عضو کمسیون عمران و شهرسازی در مخالفت با لایحه دولت برای کنترل اجاره بها به «رویداد 24 » گفت: دوساله شدن نرخ اجاره بها و دستوری عمل کردن با مسکن مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی افزود: زمانی که ارز گران می‌شود پول ملی روز به روز به سمت ضعیف شدن پیش می‌رود در چنین شرایطی طبیعی است قیمت مسکن که در ارتباط مستقیم با بازارهای دیگر است تغییر می‌کند.برترین ها
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: