کد خبر: ۲۰۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 25
برای اینکه سلامت جسمی افراد به خطر بیافتد نیازی به تجربه تنش های شدید عصبی نیست بلکه حتی فشارها و استرس‌های اندک نیز می‌تواند برای بروز بیماری‌ها کافی باشد

شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دست و پنجه نرم کردن با اضطراب، افسردگی و استرس حتی در سطوح پایین نیز می‌تواند سلامت جسمی را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش شفا آنلاین:در حالی که رابطه بین تنش های عصبی شدید و شیوع آرتروز، بیماری مزمن انسدادی ریه و دیابت به خوبی مشخص شده است اما شکاف قابل ملاحظه ای در اطلاعات تخصصی در زمینه ارتباط بین سطوح پایین و متوسط تنش های عصبی با پیشرفت بیماری‌های مزمن وجود دارد.

اما نتایج مطالعه جدیدی که در دانشگاه " ادینبرا"ی انگلیس در رابطه با سطح پایین تنش های عصبی از جمله علائم اضطراب و افسردگی و امکان پیشرفت بیماری‌های مزمن صورت گرفته نشان می‌دهد برای اینکه سلامت جسمی افراد به خطر بیافتد نیازی به تجربه تنش های شدید عصبی نیست بلکه حتی فشارها و استرس‌های اندک نیز می‌تواند برای بروز بیماری‌ها کافی باشد.

در این مطالعه محققان داده های مورد نیاز را به مدت سه سال از ۱۶ هزار و ۴۸۵ فرد بزرگسال در انگلیس جمع آوری کردند تا به طور خاص ارتباط بین تنش های عصبی و پیشرفت چهار بیماری مزمن دیابت، آرتروز، بیماری ریوی و بیماری های قلبی – عروقی را بررسی کنند. آنها هم چنین ارتباط میان این تنش ها با بیماری ها را با عوامل قابل تغییری همچون عادات غذایی، ورزش ، استعمال دخانیات<smoking> یا وضعیت اجتماعی – اقتصادی افراد در نظرگرفتند.

نتایج بررسی ها نشان داد در مقایسه با افرادی که هیچ درصدی از تنش های عصبی را تجربه نکرده‌اند اشخاصی که سطوح پایین تنش های عصبی<Nervous tension> را تجربه کرده اند ۵۷ درصد، افرادی که در معرض سطوح متوسطی از این تنش ها قرار گرفته اند ۷۲ درصد و افرادی که سطوح بالای تنش ها را دریافت کرده اند، ۱۱۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آرتروز قرار دارند.

این ارتباط همچنین برای بیماریهای قلبی – عروقی و ریوی نیز مشاهده شده است. به طوری که این نسبت ها برای بیماریهای قلبی- عروقی به ترتیب ۴۶ – ۷۷ و ۱۸۹ درصد و برای بیماریهای ریوی به ترتیب صفر ، ۱۲۵ و ۱۴۸ درصد گزارش شده است.


اما محققان بین تنش های عصبی با پیشرفت دیابت ارتباطی نیافتند.

 محققان با اشاره به اینکه این یافته‌ها دارای پیامدهای قابل توجه بالینی و بهداشت عمومی هستند، خاطر نشان کرده‌اند: نتایج این تحقیقات می‌تواند راه‌هایی را که در آن سیاست‌های سلامت عمومی، عوامل خطر بیماری‌های مزمن را بررسی می‌کند تغییر دهد و بنابراین تاثیر مهمی در توسعه و مدیریت بیماری‌های مزمن دارد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: