کد خبر: ۲۰۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
اگر شرایط اعطای پروانه تاسیس داروخانه مبنی بر رعایت فاصله حذف شود، احتمال وقوع موج بزرگ مهاجرت داروخانه ها از شهرستان ها به استانها و از محله های محروم شهری به بافت متمول و ثروتمند وجود دارد
   
شفا آنلاین>سلامت>ابلاغ تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه ها از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای زیر پوشش و انجمن های داروسازی کشور در ماههای گذشته موجی از نگرانی را بین فعالان این عرصه بوجود آورده است.

به گزارش شفا آنلاین: براساس ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها؛ 2 شرط حد نصاب فاصله و جمعیت وجود ندارد و داروخانه ها مجازند در هر نقطه ای که بخواهند واحد خود را تاسیس کنند.
این موضوع حتی واکنش دست اندرکاران انجمن داروسازان کشور را به دنبال داشته تا جایی که عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران نیز به این موضوع اشاره داشت که اگر شرایط اعطای پروانه تاسیس داروخانه مبنی بر رعایت فاصله حذف شود، احتمال وقوع موج بزرگ مهاجرت داروخانه ها از شهرستان ها به استانها و از محله های محروم شهری به بافت متمول و ثروتمند وجود دارد.
داروسازان استان زنجان معتقدند که ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها نه تنها راهی برای حلال مشکلات کنونی نیست بلکه در درازمدت به کاهش فروش و در نهایت ورشکستگی این واحدها منجر می شود.

***منافع بخش خصوصی در آیین نامه جدید لحاظ نشده است
یک دارو ساز بخش خصوصی گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابلاغ تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه ها منافع بخش خصوصی را نادیده گرفته است.
دکتر مصطفی سروش نسب  افزود: متاسفانه اعتراض داروسازان مبنی بر اجرا نشدن این آیین نامه به جایی نرسید و فعالیت داروخانه ها به فاصله نزدیک عواقب داشته و در درازمدت نتایج جبران ناپذیری را بدنبال دارد.
وی اظهار داشت: اجرای این کار موجب می شود فارغ التحصیلان دارو ساز با هزینه هنگفتی نسبت به تاسیس داروخانه و تجهیز آن مبادرت کنند که درآمدها داروخانه ها را به نصف کاهش می دهد.

این دارو ساز ادامه داد: این در حالی است هم اکنون داروخانه با مشکل نقدینگی مواجه هستند و بدهی سازمان های بیمه ای نیز مشکلات را مضاعف کرده است.
وی ادامه داد: فعالیت دارو سازان جدید نیز با اجرای این آیین نامه معضلاتی را ایجاد کرده و متاسفانه برگشت سرمایه ای نیز در کار نخواهد بود و به عبارتی دیگر به ورشکستگی این واحدها و حتی واحدهای با سابقه نیز منتهی می شود.
سروش نسب افزود: هدف از اجرای این آیین نامه ایجاد شغل<Create a job> برای فارغ التحصیلان رشته دارو سازی است در حالی که دولت با اتخاذ تدابیر می تواند این نیروی نخبه را به مراکز بیمارستانی<Hospital centers> و دیگر مراکز هدایت کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس به ازای هر 20 تخت بیمارستانی باید یک دارو ساز فعالیت کنند و بخاطر افزایش هزینه ها این کار انجام نمی گیرد.
این دارو ساز خاطر نشان کرد: علاوه بر آن فارغ التحصیلان این رشته می توانند در واحد پژوهش کارخانه های تولید دارو فعالیت کنند که چشم انداز بهتری را فراهم می کند.
وی بیان کرد: اجرای این آیین نامه و بطور قطع به ورشکستگی داروخانه ها و فرار مغزها منجر خواهد شد که به نوعی سرمایه گذاری انجام گرفته دولت را بر باد می دهد.
این دارو ساز خاطر نشان کرد: داروسازان مخالف اجرای این آیین نامه بوده و خواستار تغییر و اتخاذ تدابیر هوشمندانه و منطقی هستند.

***تغییر آیین نامه باهدف خدمات رسانی بهتر
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ارتباط با تغییر آیین نامه جدید مجوز تاسیس داروخانه به خبرنگار ایرنا افزود: طبق آیین نامه قبلی به ازای هر داروخانه ای تاسیس می شد اگر داروخانه ای تمایل به فعالیت در کنار همان داروخانه داشت ، فاصله 100 متری رعایت می شد.
دکتر جواد تاج کی افزود: با ابلاغ آیین نامه جدید فاصله تاسیس از 100 به 50 متر کاهش یافته و این اقدام در راستای خدمات رسانی بهتر به گروههای هدف و مراجعه کنندگان است.
وی بیان کرد: به عبارتی دیگر با آیین نامه قبلی به ازای هر 10 مطب یک داروخانه فعالیت می کرد که با ابلاغ این قانون این تعداد به ازای هر چهار مطب کاهش یافته است.
این مسئول با اشاره به اجرای مزایای این طرح ادامه داد: کاهش فاصله تاسیس داروخانه ها علاوه بر خدمات رسانی بهتر به مراجعه کنندگان دسترسی شهروندان را بیش از گذشته تسهیل می کند.
وی اظهار داشت: شاید با اجرای این کار صرفه اقتصادی داروخانه ها در مقایسه با گذشته کاهش باید اما از طرفی اشتباهات احتمالی و ترافیک بالای کاری به حداقل می رسد.
تاج کی افزود: خدمات دارویی به ایجاد مطب در مناطق مختلف بستگی دارد و این مهم در شهرک های اقماری بیش از گذشته نمود دارد و برای توزیع عادلانه فعالیت پزشکان و متخصصان امر در این مناطق نیز باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی بیان کرد: یکی از فواید اجرای آیین نامه این است که از دور ریز و هدر رفت داروهای داروخانه های غیرفعال به میزان قابل توجهی جلوگیری می کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون با کارهای انجام گرفته به تعداد جمعیت ساکن در شهر زنجان داروخانه هست و در این ارتباط مشکلی وجود ندارد.
وی یادآوری کرد: داروخانه تعطیلی نیز در شهر زنجان وجود ندارد و بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان سالانه بطور میانگین بصورت سرزده از داروخانه ها بازدید می کنند.
این مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان زنجانی و بیماران در صورت بروز شکایت و مشکل، موارد را می توانند به سامانه 1490 و شماره تلفن های 33550100 و 101 درمیان بگذارند.

*** با اجرای آیین نامه جدید خدمات رسانی در مناطق کم برخوردار مشکل ساز می شود
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: با اجرایی شدن تغییرات درآیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد شد و خدمات رسانی در مناطق کم برخوردار با چالش مواجه می شود.
دکتر مهدی بیگدلی افزود: اجرای این مهم به تمرکز داروخانه ها در کنار مراکز درمانی مرکز شهر منجر و به عبارتی دیگر بی عدالتی حاکم می شود.
وی بیان کرد: این اقدام موجب می شود داروخانه هایی که در دیگر مناطق شهری به ویژه شهرکهای اقماری فعالیت داشته، به مرکز شهر مهاجرت کنند و حتی فعالان این عرصه از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ رهسپار شوند.
این دارو ساز ادامه داد: گفته می شود اجرای این آیین نامه خدمات رسانی را برای مردم تسهیل می کند این در حالی است با تعداد داروخانه های کنونی در مرکز شهر پاسخگوی نیازهای هدف است.
وی اظهار داشت: این اقدام به هیچ عنوان توجیه منطقی و عقلانی ندارد و به نوعی افرادی که پشت نوبت برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه ها هستند، مسیر ورود هموارتر می شود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: با وجود تاکید و پافشاری انجمن داروسازان کشور مبنی بر بروز مشکلات متعدد، با تغییر این آیین نامه نه تنها سرانجام نرسید، بلکه نظرات پیشنهادی فعالان این عرصه نیز اخذ نشد.
وی ابراز کرد: هم اکنون داروخانه های استان به ویژه شهر زنجان با مشکلاتی نظیر بدهی سازمان های بیمه گری مواجه هستند و از طرفی اخد مالیات بالا و هزینه های جانبی دیگر مشکلات را به مراتب افزایش داده است.
بیگدلی افزود :شایشته بود وزارت بهداست، درمان و آموزش پزشکی قبل از ابلاغ هرگونه تغیر آیین نامه تاسیس داروخانه ها در خصوص اشتغال داروسازان تمیهداتی را می اندیشید.
این دارو ساز خاطر نشان کرد: 90 فارغ التحصیلان رشته دارو سازان جذب داروخانه ها می شوند، اما حجم زیادی از فعالان این عرصه بیکار هستند که دولت به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ایجاد اشتغال در بخش های مختلف از جمله صنعت، بیمارستانها و مراکز دیگر مشکلات این قشر را کاهش دهد.

***اجرای این آیین نامه به ورشکستگی داروخانه ها منجر می شود
یک دارو ساز نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه با اجرای تغییرات در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها آسان ترین راه برای اشتغال دارو سازان در نظر گرفته و این موضوع پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد.
دکتر خلیل الله خالصی افزود: برای اشتغال بکار فعالان این عرصه می توان آنان را در بخش هایی نظیر کارخانجات تولیدی دارو، واحدهای تحقیقاتی دانشگاهها و حتی درمانگاههای خصوصی بکار گرفت اما بخاطر هزینه های تحمیلی بر دوش دولت انجام نمی گیرد.
وی اظهار داشت: اجرای این آیین نامه فروش واحد داروهای داروخانه ها را به شدت کاهش می دهد و راه برای انجام کارهای غیراصولی به دور از اخلاق مهیا می شود.
عضو هیات مدیره نظام پزشکی زنجان ادامه داد: سال گذشته به دلیل وجود محدویت ها اجاز فعالیت تعدادی در شهر زنجان داده نشد این مهم به دلیل نبود شرایط لازم بود.
وی بیان کرد: در آمد روزانه هر داروخانه در شهر زنجان بطور میانگین بین 30 تا 40 میلیون ریال است که به سختی پاسخگوی هزینه ها را می دهد و اجرای این آیین نامه به ورشکستگی این واحد ها منجر می شود.
این دارو ساز ادامه داد: جامعه داروسازان مخالف اجرای این آیین نامه بوده چرا که کار کارشناسی انجام نگرفته و در این میان گروههای دیگری غیر دارو ساز تصمیم گیرنده بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت داروخانه ها منوط به وجود مطب بوده و این در حالی است که نمی توان پزشکان را به فعالیت در دیگر مناطق کم برخودار الزام کرد و این موضوع معضلات را افزایش می دهد.
خالصی تاکید کرد: هم اکنون سازمان های بیمه گری مطالبات داروخانه ها را با تاخیر هفت ماهه پرداخت می کنند که این خود نیز مشکلات را به مراتب افزایش می دهد.
هم اکنون 130 داروخانه دولتی و خصوصی و 200 دارو ساز در استان زنجان فعال هستند.ایرنا

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: