کد خبر: ۲۰۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
یک فرد غیر سیگاری با استشمام بوی سیگار دچار حالت سرگیجه و تهوع می شود یعنی فرد سیگاری نه تنها به بدن خود بلکه به افراد اطرافش زیان می رساند
شفاآنلاین>سلامت>سیگار عوارض زیادی برای سلامتی بدن دارد، بنابراین اگر قصد دارید با بهترین روش ترک سیگار آشنا شوید بهتر است این خبر را از دست ندهید.

به گزارش شفاآنلاین،همه افراد از کوچک تا بزرگ در مورد سیگار و ضررهای آن کم و بیش آگاهی دارند هرچند در این میان بعضی از افراد سیگاری بر این نظر هستند که سیگار دارای فوایدی است و از افراد غیرسیگاری سالم تر هستند،  غافل از اینکه که سیگار نه به صورت فوری بلکه به صورت حرفه ای و به مرور زمان، بدون آن که حتی خود فرد بداند چه بلایی بر سرش آمده او را از پا انداخته و در تله وحشتناک خود گرفتار خواهد کرد.

یک فرد غیر سیگاری با استشمام بوی سیگار دچار حالت سرگیجه و تهوع  می شود یعنی فرد سیگاری نه تنها به بدن خود بلکه به افراد اطرافش زیان می رساند. اگر جزو افراد سیگاری هستید و می خواهید هرچه سریع تر از شر آن خلاص شوید با ما همراه باشید.

اگر به طور جدی قصد ترک سیگار را دارید در زیر  به چند نمونه از بهترین روش ترک اشاره می کنیم :

1.مراجعه کردن به یک متخصص یا مشاور

این روش جزو بهترین روش ترک سیگار است. متخصص به شما کمک خواهد کرد تا عوامل و محرک هایی که در ایجاد وسوسه و جذب شما به سمت سیگار موثر هستند را شناسایی و از آن ها دوری کنید. این روش رفتار درمانی نام دارد. رفتار درمانی تغییراتی را در رفتار و اندیشه شما نسبت به سیگار ایجاد خواهد کرد.

2. مصرف داروی بوپروپیون

مصرف داروی بوپروپیون که حتما باید طبق دستور و تجویز پزشک استفاده شود زیرا مثل بقیه داروها دارای عوارض جانبی مثل سردرد، سوءهاضمه، خشکی دهان، خستگی، بی قراری، بی خوابی  است، مصرف این دارو قبل از آغاز ترک سیگار شروع می شود (1 الی 2 هفته قبل). بوپروپیون داری نیکوتین نیست و سبب کاهش علائم ناشی از عدم مصرف نیکوتین می شود. تجویز این قرص به میزان یک یا دو عدد قرص 150 میلی گرمی در روز است، مصرف این دارو از سوی FDA (اداره غذا و داروی آمریکا ) برای ترک سیگار تایید شده است.

3. مصرف داروی چنتیکس

 یکی دیگر از بهترین روش ترک سیگار استفاده از داروی چنتیکس است، که این دارو نیز توسطFDA  مورد تایید واقع شده است. عملکرد این دارو به این گونه است که سبب مهار گیرنده های دریافت نیکوتین در مغز و به این ترتیب باعث کاهش لذت نسبت به سیگار می‎شود و حتی سبب کاهش علایم ناشی از عدم مصرف نیکوتین خواهد شد. دز مصرفی دارو به این صورت است که، 0.5 میلی گرم برای روز اول تا سوم، برای روزهای چهارم تا هفتم به دو بار در روز و سپس برای هر روز 1 میلی گرم قرص توسط پزشک تجویز خواهد شد، مصرف این دارو به همراه وعده های غذایی است و دارای عوارضی مثل: نفخ، بی خوابی، تهوع و تغییر چشایی است.

4.استفاده از جایگزین های نیکوتین یا NRT

 جایگزین های نیکوتین یا NRT که به نحوی نیکوتین بدن را تامین می کنند. پچ پوستی یا برچسب های نیکوتینی، قرص، آدامس های نیکوتینی، اسپری بینی، استنشاقی پنج نوع از جایگزین های نیکوتینی تایید شده از سوی FDA هستند که میل به سیگار را کاهش داده هم چنین علائم و بی قراری ناشی از مصرف سیگار را نیز کاهش می دهند. این روش تا 60% سبب افزایش احتمال ترک سیگار می شود. از عوارض جانبی در این روش می توان: سرفه، سکسکه، کابوس های شبانه، سوزش پوست و.. نام برد که در صورت بروز هر یک باید با پزشک مشورت کرد. نوع اسپری بینی و استنشاقی نیاز به نسخه پزشک دارند.

5. روش درمان ترکیبی

 استفاده از ترکیب چند روش مانند: رفتار درمانی همراه با جایگزین های نیکوتین و غیره. روش ترکیبی شانس ترک سیگار را افزایش می دهد که یک نمونه دیگر از بهترین روش ترک سیگار می باشد.

6. عرق ریختن

در ادامه معرفی بهترین روش ترک سیگار، عرق ریختن از روش های طبیعی ترک سیگار است، زیاد شدن وزن از علایم ترک سیگار است و انجام فعالیت و حرکات های ورزشی به مدت نیم ساعت، با تحت تاثیر قرار دادن فعالیت مغز نه تنها موجب کاهش میل به نیکوتین می شود، راه حل مناسبی برای کاهش وزن اضافی نیز خواهد بود.

7. مشغول کردن دهان

در مواقعی که بی قرار هستید و استرس دارید برای فرار از سیگار، با ذرت بو داده ساده و بدون کره، سبزیجاتی مفید مانند هویج و کرفس و آدامس های بدون شکر خود را مشغول کنید که یکی دیگر از روش های طبیعی تر سیگار است.

1.فلفل قرمز

فلفل قرمز به عنوان یک داروی طبیعی یکی از بهترین روش ترک سیگار است، میل به سیگار را کاهش داده و سبب کاهش حساسیت دستگاه تنفسی در برابر عوامل اعتیادزا مثل نیکوتین و تنباتکو می‌شود.

2. آب

آب نوشیدن علاوه بر کمک به دفع سم از بدن، سبب کاهش علائم ناشی از عدم مصرف سیگار می‌شود و میل به سیگار را کم می کند.

3. تربچه

مصرف مخلوط آب تربچه با عسل 2  بار در روز یکی از مطمئن ترین روش ها برای ترک سیگار است.

4.پودر جینسینگ

جینسینگ میل به سیگار را کم می‌کند و مانع از انتشار دوپامین ( جز اصلی نیکوتین) می شود، بهترین راه افزودن پودر جینسینگ به اندازه یک قاشق چای خوری به وعده صبحانه است.

5. مولتی ویتامین

سیگار کشیدن در کمبود بعضی از مواد مغذی و ویتامین های بدن موثر است. مصرف مکمل های ویتامین، ویتامین های از دست رفته بدن تامین کرده و نشانه های ناشی از ترک سیگار را کاهش می دهند. ناگفته نماند که ویتامین E سبب ترمیم یاخته های آسیب دیده در اثر مصرف سیگار، می شود.

6.گیاه سنبل الطیب

 سنبل الطیب بی خوابی، بی قراری و اضطراب را که از نشانه های ترک سیگار می باشند، را بهبود می بخشد.

 در این مبحث چند مورد از بهترین روش ترک سیگار را برای شما مطرح کردیم. اگر شما هم از بوی سیگار و آزار اطرافیان و دوری آنها از شما خسته شده اید می توانید دست به کار شوید. به طور قطعی تصمیم بگیرید و خودتان را برای سختی های این راه آماده کنید، به خود اعتماد کنید، آرام باشید و یک روش برای ترک سیگار را پیش بگیرید و هرگز تسلیم و نا امید نشوید چرا که نتیجه کار بسیار دل چسب خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: