کد خبر: ۲۰۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
صنعت دارويي ايران در ماه‌هاي اخير و براي اولين‌بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامي، به وضعيت بي‌سابقه‌اي از بحران رسيده است
 
شفا آنلاین>سلامت>دکتر حميدرضا راسخ، استاد گروه مديريت و اقتصاد داروی دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، در نامه‌اي خطاب به حسن روحاني، رئيس‌جمهوری، درباره مشکلات و چشم‌انداز نگران‌کننده وضعيت صنايع دارويي نکاتي را مطرح کرد.

به گزارش شفا آنلاین:در اين نامه خطاب به روحاني آمده است: صنعت دارويي ايران در ماه‌هاي اخير و براي اولين‌بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامي، به وضعيت بي‌سابقه‌اي از بحران رسيده است و با چالش‌هاي جدي در ادامه مسير خدمت‌رساني به مردم عزيز کشورمان روبه‌رو شده است، به‌طوري‌که تأمين نياز‌هاي دارويي کشور براي آنها دشوار شده است؛ به‌عنوان مثال، خط توليد آمپول شرکت کارخانجات داروپخش در ماه‌هاي اخير به علت مشکلات مالي و عدم تأمين مواد اوليه براي اولين‌بار پس از انقلاب متوقف شد.
همچنين کارخانه باختر بيوشيمي کرمانشاه که عمده‌ترين توليدکننده داروهاي ضدويروس کشور بود نيز از اواخر خردادماه به‌طور‌کامل تعطيل شد. علاوه بر اين، پيش‌بيني شده است به علت عدم تأمين مواد پليمري شرکت‌هاي خارجي، خطوط توليد سرم داخل کشور در اواخر پاييز متوقف شده و تأمين سرم کشور براي درمان انواع بيماري‌ها و اعمال جراحي با مشکل جدي مواجه شوند. موارد مطرح‌شده تنها نمونه و مصداقي از مشکلات موجود بوده و بيم آن مي‌رود که شرايط سخت و طاقت‌فرساي کنوني به‌زودي شالوده تأمين دارو در کشور را از هم بگسلد.
لذا با توجه به نظرسنجي از کارگزاراني که در طي دوران 40ساله انقلاب مشغول خدمت به مردم عزيزمان در عرصه دارو بوده‌اند، به حضرت‌عالي عرض مي‌گردد که در صورت عدم اتخاذ تصميم مناسب و فوري، بخش عمده‌اي از توليدات صنعت دارويي کشور در پاييز امسال به‌طورکامل متوقف شده و مردم کشورمان با چالش‌هاي بسيار جدي درماني مواجه خواهند شد.
بدين‌وسيله استدعا دارد با تشکيل کميته‌اي تحت نظارت مستقيم حضرت عالي و با حضور نمايندگان تام‌الاختيار وزارتخانه‌هاي بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارايي و همچنين نمايندگان بانک مرکزي، اتاق بازرگاني، سنديکاي توليدکنندگان داروهاي انساني و سنديکاي توليدکنندگان مواد اوليه نسبت به اخذ تصميم لازم‌الاجرا درباره بندهاي پيشنهادي ذيل دستور به اجرا فرماييد: 1. دستور پذيرش اوراق بهادار دولتي توسط سازمان‌هاي مالياتي، گمرکي و بيمه‌ها بابت تأديه بدهي‌هاي شرکت‌هاي توليدي دارو. 2. تهيه ليست داروهاي ضروري که توليد داخل بوده و نياز به تأمين فوري ارز خواهند داشت، جهت اقدام به تخصيص ارز مورد نظر تا نهايتا پايان تيرماه از طريق بانک مرکزي.
3. دستور استمهال در بازپرداخت بدهي‌هاي بانک‌هاي دولتي از طريق اعطاي دوره تنفس يک‌ساله به توليدکنندگان داخلي دارو و مواد مؤثره دارويي براي بازپرداخت اقساط وام. 4. اصلاح فوري قيمت داروهاي ضروري که توليد داخل دارند. 5. تأمين ارز مورد نياز براي ايجاد دپوي استراتژيک داروهاي وارداتي. بديهي است عدم ارائه راه‌حل و اقدام عاجل براي حل مشکلات مذکور قطعا کمر خميده تأمين‌کنندگان دارو را خواهد شکست و زنجيره تأمين دارو در کشور با معضلات اساسي مواجه خواهد شد که علاوه بر ازبين‌رفتن زحمات چندين دهه احيای صنعت داروسازي کشور، در پاييز سال جاري دچار بحران کمبود دارو خواهيم شد.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: