کد خبر: ۲۰۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
انجمن در سال گذشته با مشاهده چند مورد ترومبوز سينوسي در ميان رانندگان تاكسيِ شهر تهران، در مورد شيوع اين بيماري در اين قشر زحمت‌كش هشدار داد و خواهان اقداماتي در جهت كاهش خطر اين بيماري در ايشان شد
شفا آنلاین>سلامت>سمپوزيوم فصلي انجمن سكته مغزي ايران با عنوان «ترومبوز سينوسي» روز پنجشنبه ١٤ تيرماه، در شهر تبريز برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین، تقارن اين عنوان با تابستان تصادفي نبود. تابستان و گرما هر ساله، (به‌خصوص در ميان زحمت‌كشاني كه كارهاي سنگين انجام مي‌دهند)، همراه با افزايش شيوع ترمبوز سينوسي(Sinus Thermose) بوده است و هر ساله انجمن سكته مغزي ايران در اين مورد در ابتداي تابستان به مردم و مسئولين هشدارهاي لازم را می‌دهد.

به‌خصوص انجمن در سال گذشته با مشاهده چند مورد ترومبوز سينوسي در ميان رانندگان تاكسيِ شهر تهران، در مورد شيوع اين بيماري در اين قشر زحمت‌كش هشدار داد و خواهان اقداماتي در جهت كاهش خطر اين بيماري در ايشان شد.

البته كمپين اصلي انجمن سكته مغزي(Stroke) ايران در سال‌هاي اخير حولِ محور درمان سكته مغزي حاد بوده است؛ چراكه نارسايي در درمان سكته مغزي حاد يكي از معيوب‌ترين حلقه‌هاي نظامِ سلامتِ كشور بود. اما بايد توجه داشت كه در سكته مغزي حاد، اشكال اصلي در سيستم شرياني يا سرخ‌رگ است كه خون را به مغز مي‌رساند و نه سينوس‌ها يا وريدهايي كه خون را از مغز خارج مي‌كنند. انسداد در عروق خارج كننده مغز هم اگر چه قطعا نوعي سكته مغزي است اما با اشكال متعارف آن از نظر علايم باليني به شدت متفاوت است.

ترومبوز سينوسي به دليل اختلال و گرفتگي در راه‌هاي تخليه كننده مغز پديد مي‌آيد و مثل گرفتگي در هر چاهك ديگري، غليظ شدن خون، مثلا به دليل كم آبي بدن نقش زيادي در بروز آن دارد.  تا چند سال پيش كه اين بيماري به خوبي شناخته شده نبود براي بيماران تشخيص‌هاي ديگري از تومور مغزي(Brain tumor) گرفته تا صرع و عفونت‌هاي مغزي مطرح مي‌شد. جنبه‌هاي مختلف سكته مغزي و حالات گوناگوني كه اخيرا  اهميت آن‌ها اشكار شده محدود به ترومبوز سينوسي نيستند. معلوم شده است؛

- شيوع سكته مغزي در كودكان و حتي نوزادان بسيار بيش از آن چيزي است كه تاكنون تصور مي‌شد اما تظاهرات متفاوتي دارد.

- روش‌هاي پيش‌گيري از سكته مغزي تنوع و پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيزي پيدا كرده‌اند. استفاده از اين روش‌ها البته به معناي حفظ كيفيت حيات در توده‌هاي وسيعي از مردم است. به همین دلیل است كه مي‌تواند به‌معناي تأمين فرصت‌هايي طلائي تا پايان يك كتاب فلسفي، يك پروژه صنعتي يا به‌سامان رساندن يك خانواده دچار مشكل هم باشد.

- يك تا دو درصد مردم نارنجكي به نام «انوريسم» در مغز خود دارند كه گاه بي‌مقدمه منفجر شده و مرگ ناگهاني در زمين فوتبال، روي صحنه يا به هنگام كار ايجاد مي‌كند.

- پيشرفت‌هاي شگفت‌آور در تكنيك‌هاي توان‌بخشي سكته مغزي، قادر شد انعطاف‌پذيري بي‌نظير مغز را ثابت و آن را به‌نحو معجزه‌آسايي به‌كارگيرد.

پنج‌شنبه گذشته، موضوع بحث با همتِ همكاران متخصص مغز و اعصاب آذربايجان تنها حول ترومبوز سينوسي بود و تمام ابعاد آن مورد بحث، بررسي و تعمق قرا ر گرفت. این گردهمایی، تلاشي بود در جهتي مخالف با اقيانوس‌هايي كه مي‌گويند تنها يك بند انگشت عمق دارند. بي‌ترديد موضوعات برشمرده بالا هم موضوع سمپوزيوم هاي فصلي آينده انجمن خواهند بود، اما بايد تاكيد كرد نيل به حداقلي از پيشرفت در اين زمينه‌هاي بسيار حياتي از يد متخصصين مغز واعصاب و انجمن‎هايشان به تنهايي خارج است و هم‌ياري و توجه تمام اقشار از مسئولين، مشاهير، هنرمندان، اصحاب رسانه و سياست‌مداران را مي‌طلبد.
دکتر بایک زمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: