کد خبر: ۲۰۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 09
بسیاری از کشورهای آفریقایی و بعضی از کشورهای آسیایی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، لوازم پزشکی یک بار مصرف را استریل و دوباره از آن استفاده می کنند اما در همه جای دنیا توصیه بر این است که از وسایل پزشکی به صورت یک بار مصرف استفاده شود
شفا آنلاین>سلامت> دکتر اعلمی بخشنامه فراوری مجدد ایمن وسایل پزشکی می گوید: این بخشنامه اولین بار نیست که در کشور ما اجرا می شود. سال ها پیش، به ویژه زمان جنگ به دلیل مشکلات مالی از وسایل یک بار مصرف برای چندبار استفاده می کردیم.

به گزارش شفا آنلاین، البته ما تنها کشوری نیستیم که از برخی لوازم یکبار مصرف پزشکی مجدد استفاده می کنیم. بسیاری از کشورهای آفریقایی و بعضی از کشورهای آسیایی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، لوازم پزشکی یک بار مصرف را استریل(Sterile) و دوباره از آن استفاده می کنند اما در همه جای دنیا توصیه بر این است که از وسایل پزشکی به صورت یک بار مصرف استفاده شود، چون میزان خطا به حداقل یا صفر می رسد اما وقتی وسایل مجدد استریل می شود امکان خطا وجود دارد. طبیعتا وقتی از وسایل یک بار مصرف برای چندبار استفاده می شود کیفیت آن ها پایین می آید و تصمیم بر این که تا چه زمانی و برای چندبار از وسایل استفاده شود، یک موضوع نسبی است. یعنی پزشکان باید بسته به شرایط تصمیم بگیرند که چندبار از وسایل یک بار مصرف استفاده کنند.

دکتر اعلمی ادامه می دهد: این که بخواهیم قضاوت کنیم و صد درصد بگوییم چنین تصمیمی درست یا اشتباه است، منصفانه نیست. این موضوع را مسئولان دانشگاه علوم پزشکی که شرایط را بررسی می کنند، تشخیص می دهند. آن ها اول همه شرایط را ارزیابی می کنند و بعد تصمیم می گیرند چون اولویت انجام کارها را می دانند. مثلا وزارت بهداشت(Ministry of Health) اگر تصمیم بگیرد مانند قبل برای تمام بیماران از وسایل یک بار مصرف استفاده کند اما از نظر بودجه به مشکل بخورد و نتواند داروی بیماران خاص را تامین کند، درست نیست.

وی افزود: ما در قسمت درمان وضعیت اقتصادی خوبی نداریم. طرح تحول سلامت و بیمه خدمات درمانی که برای همه رایگان اعلام شد، بار مالی سنگینی را روی وزارت بهداشت قرار داد که کمر هر سازمانی را خم می کند. در این شرایط بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی باید شرایط را درک کنند و یک راه هم صرفه جویی درمصرف لوازم پزشکی است.»

دکتر اعلمی ادامه داد: این موضوع به این شرط است که روی استریل و ضدعفونی کردن وسایل پزشکی نظارت دقیقی داشته باشیم. در حوزه پزشکی همه کاری انجام می دهند که خطای انسانی را به حداقل برسانند. یعنی ریسک نمی کنند و با جان بیمار بازی نمی‌کنند. اما باز هم خطای انسانی وجود دارد یا ممکن است دستگاه ها به شکل مطلوبی کار نکنند. اما حتما مجبور هستیم که این روال را پیش گرفتیم.

دکتر اعلمی افزود: درباره استفاده مجدد از وسایل یک بار مصرف پزشکی جای نگرانی وجود ندارد. بیشتر بیمارستانهای مشهد دستگاه های مجهزی دارند که وسایل را ضدعفونی و آن ها را مجدد وارد عمل می کند. البته بعد از این بیمارستان ها باید نظارت قوی تری داشته باشند. هم روی وسایلی که استفاده می‌کنند، تست های میکروبی انجام دهند و هم از نظر بهداشت محیط بیشتر از قبل سخت گیر باشند. لازم است که مدیریت بیمارستان ها نظارت بر کار کارمندان داشته باشند تا از نظر میکروبی احتمال خطا را به حداقل برسانند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: