کد خبر: ۱۹۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
برخی مکمل‌ها دارای مواد مضری هستند که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و سودجویان این مواد را با تحت عنوان داروهای گیاه به خورد مردم می‌دهند.
شفاآنلاین>سلامت>خدادوست گفت: برخی مکمل‌ها دارای مواد مضری هستند که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و سودجویان این مواد را با تحت عنوان داروهای گیاه به خورد مردم می‌دهند.
 
به گزارش شفاآنلاین،محمود خدادوست رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در افتتاحیه ششمین همایش مکمل‌های قضایی و ورزشی که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: امروزه استفاده از مکمل‌های گیاهی رشد بسیاری در دنیا داشته است در حالی که حتی اگر یک گیاه دارویی اثرات مثبتی داشته باشد ممکن است با مکمل‌های قضایی و داروها تداخل پیدا کند.

وی ادامه داد: بسیاری از مکمل‌های ورزشی بدون نام و نشان و با تبلیغات اقوا گرانه فروخته می‌شود این در حالی است که بسیاری از این مکمل‌ها به اسم طبیعی فروخته می‌شوند اما مواد غیر مجاز در آنها استفاده می‌شود.

خدادوست عنوان کرد: در استفاده از طب سنتی برخی موضوعات به غلط گفته می‌شود و در این راستا شاهد برخی سوء‌ استفاده‌ها هستیم، بسیاری از افراد داروها و مکمل‌های مشکوک یا تقلبی را بیش از اندازه مصرف می‌کنندف همچنین  ممکن است آسیب‌های غیرعمدی از سوی درمانگران بی‌تجربه و ناشی به مردم وارد شود.

وی ادامه داد: بسیاری از درمانگران که آموزش‌های خوبی در راستای تجویز و مصرف داروهای مکمل یا طبیعی ندیده‌اند ممکن است سلامت مردم را با مخاطراتی مواجه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی عنوان کرد: استفاده بی‌رویه از داروها و مکمل‌های طبیعی به دلیل آنکه مستندات کافی در آنها وجود ندارد، می‌تواند خطر آفرین باشد و به همین دلیلسازمان جهانی بهداشت تأکید دارد که مراکز تحقیقاتی در این زمینه توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به برخی تخلفات در مکمل‌های طبیعی و ورزشی گفت: ممکن است در مکمل‌هایی که از مسیرهای غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، محتوای بسته‌ها با برچسب آن تفاوت داشته باشد از طرف وزارت بهداشت نظارتی بر این مکمل‌ها ندارد و  به همین دلیل ممکن است این مواد برای سلامتی افراد خطرآفرین باشد.

عوارض مکمل‌های موجود در بازار سیاه

وی با اشاره به برخی تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در خصوص عوارض مکمل‌های موجود در بازار سیاه گفت: در بررسی مکمل‌های ترک اعتیاد دریافتیم که این مکمل‌ها نه تنها از فرآورده‌های طبیعی تولید نشده بلکه دارای مواد مخدر نیز است، همچنین داروهای افزاینده قوای جنسی دارای مواد مضری بودند که می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد و سودجویان تحت عنوان داروهای گیاهی مواد شیمیایی را به خورد مردم می‌دهند.
برچسب ها: سلامت ، مکمل ، دارو گیاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: