کد خبر: ۱۹۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
زنانی که به دلیل ابتلا به اختلال دو قطبی در دوران بارداری از لیتیوم مصرف می‌کند بیش از ۵۰ درصد احتمال دارد صاحب نوزادانی مبتلا به نارسایی مادرزادی شوند
شفا آنلاین>سلامت>بررسی‌ها حاکی از آن است مصرف لیتیوم در دوران بارداری خطر نارسایی مادرزادی را بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، در این بررسی آمده است زنانی که به دلیل ابتلا به اختلال دو قطبی در دوران بارداری(Pregnancy) از لیتیوم مصرف می‌کند بیش از ۵۰ درصد احتمال دارد صاحب نوزادانی مبتلا به نارسایی مادرزادی شوند.

در این مطالعه مشخص شد ۷.۴ درصد از کودکانی که در سه ماه نخست بارداری مادرانشان در معرض داروهای تثبیت کننده خلق قرار می‌گیرند دچار نارسایی می‌شوند. این رقم در کودکانی که مادرانشان لیتیوم مصرف نکرده‌اند حدود ۴.۳ درصد است.

به گفته محققان دانمارکی و آمریکایی این نارسایی‌ها شامل نقص لوله‌ عصبی از قبیل مهره شکاف دار یا "اسپینا بیفیدا" است که بر شکل گیری مغز و نخاع و همچنین بر بیماری‌های قلبی(Heart disease) تاثیرگذار است.

لیتیوم درمان رایجی در اختلال دو قطبی است که دو درصد مردم به آن دچار می‌شوند. همچنین سال گذشته مطالعه‌ای دیگر انجام شد که نشان داد این داروها ممکن است خطر تولد نوزادانی با نارسایی‌های شدید قلبی را دو برابر کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: