کد خبر: ۱۹۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
مدیرکل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی تدارک‌های لازم را برای تامین نیازهای کشور در شرایط حساس کنونی دیده‌اند، گفت: ارز درخواستی شرکت‌ها بر اساس سیاست‌های سقف ارزی تخصیص می‌یابد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی تدارک‌های لازم را برای تامین نیازهای کشور در شرایط حساس کنونی دیده‌اند، گفت: ارز درخواستی شرکت‌ها بر اساس سیاست‌های سقف ارزی تخصیص می‌یابد.

به گزارش شفاآنلاین،رضا مسائلی با بیان اینکه ارز درخواستی شرکت‌ها بر اساس سیاست‌های سقف ارزی و تعداد تخصیص می‌یابد، گفت: دولت متعهد  شده است نیاز ارزی  برای تامین اقلام ضروری کشور را فراهم کند که براساس تصمیم‌های گرفته‌شده در این زمینه، ارز نظام بانکی نیز به تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است.

وی افزود: برای نظارت هوشمند و پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، دو سیاست مهم در زمینه تخصیص ارز تجهیزات پزشکی در پیش گرفته شده که یکی سیاست تعداد و دیگر سیاست سقف ارزی است.

وی درباره تخصیص ارز بر اساس سیاست تعداد، ادامه داد: سیاست تعداد به این معناست که تامین کنندگان تجهیزات پزشکی بر اساس عملکرد سال 96 مجاز خواهند بود نسبت به ثبت سفارش در سال 97 اقدام کنند. هم‌چنین اگر شرکت‌ها نسبت به تامین نیازهای استراتژیک و حیاتی مراکز درمانی  بخواهند بیش از عملکرد سال 96 کالا تامین کنند با رائه دلایل  موجه می‌توانند ارز بیشتری نسبت به سال 96 درخواست کنند.

مسائلی سیاست سقف ارزی را دومین سیاست تخصیص ارز به تجهیزات پزشکی نام برد و افزود: سیاست سقف ارزی با هدف  جلوگیری از  ارایه پرفورما بیش از مبالغ اظهارشده در سال 1396 اعمال شده و  تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی در سقف ارزی ثبت‌شده برای تجهیزات پزشکی در سال 96، می‌توانند برای سال 97 درخواست تخصیص ارز کنند.

وی با بیان این که تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی در شرایط سخت و بحرانی کشور در 4 دهه گذشته امتحان خود را خوب پس داده و شواهد و قرائن نشان می‌دهد تدارک‌های لازم را برای تامین نیازهای کشور در شرایط حساس کنونی دیده‌اند، تصریح کرد: دوران پیشِ‌رو نیز با همدلی و همراهی همه دست‌اندرکاران به خوبی پشت سر گذاشته شود و هیچ بیمار نیازمندی با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو نشود.

مسائلی یادآور شد: ساعت کار اداره‌کل تجهیزات پزشکی برای رسیدگی به تخصیص ارز مورد نیاز تامین‌کنندگان بر اساس تصمیم‌های جدید دو ساعت افزایش یافته و کارشناسان از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر پیگیر مسائل هستند و نمایندگان شرکت‌ها از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر می‌توانند برای پیگیری امرو به کارشناسان مراجعه کنند.

مشاور وزیربهداشت ادامه داد: از آنجا که تامین‌کنندگان تا پیش از ابلاغ سیاست‌های ارزی دولت از طریق واردات بدون انتقال ارز و  از اعتبار خود نزد شرکت‌های بین‌المللی بهره می‌بردند و تجهیزات وارد کشور می‌کردند پس از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی دچار مشکلاتی شدند و در کار آن‌ها اختلال ایجاد شده بود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی درباره پیگیری کار این شرکت‌ها گفت: موارد درخواست تامین‌کنندگان در قالب نامه‌ای که وزارت بهداشت به دولت و بانک مرکزی ارسال  کرده بود، پیگیری شده است که  بر آن اساس موضوع به بانک مرکزی احاله شده  تا نسبت به تامین و تخصیص ارز این بخش نیز اقدام شود.

وی درباره اینکه برخی شرکت‌ها مشکلاتی در فرایند دریافت مجوزها داشته‌اند، گفت: برنامه اداره‌کل، سرعت‌دهی و آسان‌سازی  روند رسیدگی به پرونده‌ها و صدور مجوز تولید و پروانه ساخت و  کاهش مدت خواب پرونده‌ها بوده که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت افزود: با توجه به شرایط اخیر کشور نیاز به اقدامات موثری داریم که مدت خواب پرونده‌ها هم در صدور مجوز ورود و هم مجوز ساخت و تولید کوتاه‌تر شود و یکی از اهداف مورد پیگیری افزایش ساعت کار کارشناسان اداره‌کل و هم‌چنین افزایش ساعت مراجعه نمایندگان شرکت‌ها به کارشناسان همین موضوع بوده است؛ از 28 خردادماه ساعت مراجعه متقاضیان به کارشناسان از 2 ساعت به 7 ساعت افزایش می یابد که در واقع بیش از سه‌برابر شده است.

به گفته مسائلی، کارشناسان موظف شده‌اند با رعایت استانداردها و احراز شرایط فنی و کیفی تجهیزات پزشکی، ظرف 72 ساعت نسبت به بررسی پروند و صدور کد ای‌آر‌سی (IRC)   اقدام کنند همچنین اعلام شده چنانچه شرکت‌های خوشنام نقص مدارک در پرونده داشتند با دریافت یک تعهدنامه مجوز آن‌ها صادر شود تا در زمان مناسب و معین نسبت به رفع نواقص اقدام کنند؛ شفاف‌سازی در روئیت مدارک و پرونده‌های مربوط به نمایندگی‌ها برای شرکت‌ها، راه‌اندازی تارنما و سامانه اینترنتی اداره‌کل تجهیزات پزشکی با قابلیت دسترسی و کاربری آسان و با بخش‌بندی‌های متناسب با شیوه فعالیت تامین‌کنندگان و نیاز مراجعه‌کنندگان عادی، بازنگری الزامات تخصصی ثبت واردات تجهیزات پزشکی با هدف کاهش زمان، کاهش مدارک برای صدور مجوز، راه‌اندازی شعبه تعزیرات حکومتی در اداره‌کل با هدف کاهش زمان رسیدگی و صدور حکم پرونده‌های تخلف در حوزه تجهیزات پزشکی، راه‌اندازی سامانه فراخوانی و ثبت گزارش مشکلات تجهیزات پزشکی به‌صورت برخط بخش دیگری از کارهای اجراشده اداره‌کل تجهیزات پزشکی در هموار کردن راه فعالیت تولیدکنندگان و واردکنندگان بوده است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه حمایت از افزایش کیفیت تولید کشور گفت: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان توسعه صادرات امضا شد که بر اساس آن بخشی از هزینه‌های صدور گواهینامه سی‌ای (CE)  برا تولیدکنندگان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت می‌شود
برچسب ها: سلامت ، تجهیزات ، ارز ، سیاست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: